• Äldre 11 Oct 13:57
    6011 visningar
    25 svar
    25
    6011

    Vi kan inte boka in en kyrklig vigsel!!

    Jag måste få skriva av mig och höra efter om detta är ett vanligt problem.

    I början av sommaren åkte jag och min sambo runt och tittade på kyrkor som låg inom vår stads församling, valde ut en vi helst ville ha och ringde församlingen och ville boka.
    Vi valde då ett datum i början av maj.
    Vi fick då till svar att schemat för våren kommer att dröja men att vi kunde såklart prel.boka datumet och så kunde vi höras av, senast nyår skulle schemat vara klart.

    Idag ringde jag igen bara för att jag ville dubbelkolla hur det går för dom och om de möjligt hade påbörjat schemat för våren.
    Jag fick då till svar att:
    -Nej det kommer att dröja, ni borde få en tid som är tidig eller sen eftermiddag för det är ju vanligast, men de kommer vi nog inte kunna svara på förren SENT I VÅR!!!!!!!

    Okej tyckte jag och försökte behålla lugnet, kan vi ändå få en bekräftelse på datumet så att vi iaf kan få ut inbjudan med dag och sen får vi ju informera gästerna om exakt tid senare.
    -Nej, jag vågar inte lova dig datumet heller, men de är klart att ni ska få svaret på dagen före tiden men jag vet inte alls hur mkt tidigare i vår de kan bli!!!

    Hon berättade att de har EN präst som jobbar lördagar under våren och att denna präst åker runt mellan de åtta kyrkorna i församlingen så att fa allt att klaffa tar ju tid och att de hade en hög med andra par som väntade på svar angående deras vigslar.

    Visst, nu bor jag i en liten kommun (ca 30 000 invånare) men ändå, inte ska jag väl behöva vänta till april innan jag kan får reda på om vi ens kan gifta oss den tänkta dagen?

    Vi hade lätt bytt kyrka om de hade underlättat men det gällde ju alla kyrkorna i församlingen, så de hjälper inte.

    Det är långt kvar nu till maj så visst jag behöver inte stressa upp mig ännu men jag känner mig själv så bra att om jag inte fått nåt svar i ex mars kommer jag stressa upp mig totalt över detta. Vi kan ju inte boka in nånting annat heller och de kan vi ju inte stå och vänta med resten till i vår!

    Nu funderar vi på en borglig vigsel eller ringa församlingar som ligger närliggande och se hur det ligger till där...
    Men är detta ett vanligt problem??? Och hur skulle ni gjort?
    Vi vill ju gärna skicka ut inbjudan i början av året då vi har många gäster som bor långt bort!  
     

  • Svar på tråden Vi kan inte boka in en kyrklig vigsel!!
  • Äldre 11 Oct 14:05
    #1

    Det borde ju gå att lösa genom att ni kollar om någon präst från en närliggande församling kan åta sig vigseln? Det verkar inte särskilt rimligt att man skulle få reda på om vigseln alls kan bli av sen vår om bröllopet är i maj....

  • Eliin
    Äldre 11 Oct 14:08
    #2

    Har inte det problemet eller hört talas om det. Men om ni känner eller vet någon annan präst så kanske det går att boka kyrkan men säga att ni fixar präst (kyrklig vigselförrättare, det finns ju fler titlar, han som ska vigas oss är komminister) själva. Kanske att det kan vara en lösning?

    Jag förstår dig helt och fullt. Skulle vara jättestressande att inte veta förrens i vår om man kan gifta sig i maj.
    Lycka till!

  • Äldre 11 Oct 14:12
    #3

    Vi hade liknande problem med vår församling... fick veta att vi inte kan boka förrän i november, men sen när min man hade vägarna förbi i augusti och frågade fick han veta att det visst gick att boka, och då var "vårt" datum redan taget. Vi hade ringt tre gånger, med flera månaders mellanrum, för att höra om när vi kunde boka (först fick vi svaret "efter sommaren"), och sen är bokningen plötsligt igång och vårt tänkta datum (vår årsdag dessutom) har gått till nån annan. När min man påpekade detta förklarade de att det är festlokalen (i församlingsgården) som inte kan bokas förrän i november, men kyrkan hade vi kunnat boka. Och förresten hade vi kunnat preliminärboka festlokalen.

    Jag blev skogstokig, kort sagt. Nu har vi tagit ett annat datum, och får vi inte festlokalen så får vi väl festa utomhus. Fattar inte hur man kan vara så inkompetent att man inte kan lämna korrekt information på telefon om just lokalbokningar, när ens huvudsakliga arbetsuppgift är att hantera församlingens lokalbokningar.

    Och för att inte bara babbla om mig själv: nej, det låter helt sjukt att ni inte ska få veta förrän typ en månad innan om ni får kyrkan eller inte. Försök kontakta nån annan i församlingen och fråga om det verkligen ska vara såhär, för det är ju över huvud taget inte rimligt. Vissa saker måste ju bokas långt i förväg, som t ex gästers resor eller catering eller underhållning, och vissa saker går ju inte ens att avboka alltför nära inpå. Så nä, det är ju helt uppåt väggarna. 

  • Äldre 11 Oct 14:23
    #4

    Ja, jag tyckte synd om henne i telefonen som var märkbart irriterad på hur läget var, det måste vara många fler som ringer och undrar.

    Alltså, kyrkan är ju inte problemet, utan att de inte har personal som räcker till alla kyrkor.
    Men kan man alltså boka i en annan präst från en utomstående församling i kyrkan? Jag tänkte att de kanske inte gick utan att vi då kanske behöver byta kyrka eller gifta oss borgligt.

    Det vore så synd bara, vi har hittat en fin liten vit kyrka precis vid en sjö och en lokal att ha festen i på gångavstånd till kyrkan. Vi kommer inte behålla lokalen om inte vigseln blir i den kyrkan utan då får vi leta nytt och börja om från början!

  • Äldre 11 Oct 17:11
    #5

    Vi bokade kyrka ca ett år innan vigseln vilket enligt telefinnissan är vanligt. Verkar konstigt att ni inte kan boka.

  • Äldre 13 Oct 09:30
    #6

    har inte heller haft nåt problem. vi fick boka 1 år i förväg men dock kunde de inte lova att vi får den präst vi ville ha eftersom de inte vet hur de vill ha sin semester. hoppas det löser sig:)

  • Äldre 13 Oct 16:12
    #7

    Vi bokade kyrkan 1,5 år innan. Det var inga problem. Tycker ni ska kolla med någon annan präst som kan viga er.

  • Äldre 14 Oct 14:26
    #8

    Ja, vi får nog ringa runt lite själva och se vad vi kan hitta på.

    Började leta lite nytt i närliggande kommuner och har annars hittat ett annat ställe som verkar mysigt och kan vara ledigt... så vem vet vi kanske planerar om allt nu, får ju bara hoppas att vi hittar nån som kan viga oss där Drömmer

  • Äldre 14 Oct 14:49
    #9

    Vi bokade också kyrkan lite mer än ett år i förväg, står i böcker att man ska boka ett år i förväg för att vara säker så de är konstigt man inte kan göra de förens bara ett par månader innan, då ska ju redan inbjudningskorten ut. Jag hade nog tyckt de var väldigt stressigt.. Dock var de samma sak här med att prästen kanske inte kan den dagen och jag har även ringt henne privat för att fråga så hon har skrivit upp de men får säkert svar efter nyår eftersom de ska göra om alla 14 kyrkdistrikt till ett enda kansli och inte riktigt vet hur allt blir fördelat och vilka som får vara kvar osv.. Hoppas de löser sig för dig :)

  • Äldre 5 Nov 18:59
    #10

    Tycker det låter jättekonstigt i en mindre församling. Jag tycker du skall kontakta kyrkoherden direkt. Det är han el hon som är chefen och som ansvarar för schemaläggning och liknande. Även om inte det är klart vem som tjänstgör så måste du i alla fall kunna få boka kyrka och tid, så du kan fortsätta med övrig planering.
    Nu jobbar ju iofs inte i världens största församling, men det är aldrig några problem att boka en vigsel.

Svar på tråden Vi kan inte boka in en kyrklig vigsel!!