• sandra­christ­ofer
    Äldre 10 Oct 18:08
    6846 visningar
    13 svar
    13
    6846

    Ni som haft fiberduk, odlingsväv som stolsöverdrag??

    Jag hade tänkt ha fiberduk eller liknande som stolsöverdrag med svart tyllrosett, men behöver lite hjälp med att beräkna antal meter samt massa tips!!Någon som har haft detta so vill ge mig en massa tips om hur många meter som går åt samt hur mkt per stol???Gärna inköpsställen också ;)     

  • Svar på tråden Ni som haft fiberduk, odlingsväv som stolsöverdrag??
  • Äldre 10 Oct 18:17
    #1

    Har aldrig hört omde, har du någon bild att visa? :) Själv syr jag stolsöverdrag av ikeas knoppa lakan :) Har sytt 16 av 100 så de går sakta framåt, men så är de inte förens i juni som bröllopet är så jag har tid på mig :)

  • sandra­christ­ofer
    Äldre 10 Oct 18:33
    #2

    Milli skrev 2013-10-10 18:17:37 följande:Har aldrig hört omde, har du någon bild att visa? :) Själv syr jag stolsöverdrag av ikeas knoppa lakan :) Har sytt 16 av 100 så de går sakta framåt, men så är de inte förens i juni som bröllopet är så jag har tid på mig :)Japp jag har sett flera st som har det! Jag hade funderingar på knoppalakan men vill ha väv så det ger lite varmare å med romantisk känsla! Bero ju helt på hur resten av dekorationen ser ut

  • Äldre 10 Oct 19:11
    #3

    Fiberduk brukar inte funka så bra som stolsöverdrag.
    Det luddar av sig (alla mörka kostymer/byxor/klänningar kommer vara vitluddiga och det går lätt sönder.
    Har nog aldrig sett att någon använder det till annat än att hänga på väggarna eller i taket.
    Det kan dessutom klia om du får fibrerna direkt mot huden (bara armar, korta kjolar/klänningar)
    Det är relativt stelt också, i alla fall om du ska ha det i någon kvalité som tål att man sätter sig på det.
    Jag skulle rekommendera att du försöker få tag i lite grövre linneväv istället 

  • Äldre 10 Oct 19:17
    #4
    Chicita skrev 2013-10-10 19:11:44 följande:
    Fiberduk brukar inte funka så bra som stolsöverdrag.
    Det luddar av sig (alla mörka kostymer/byxor/klänningar kommer vara vitluddiga och det går lätt sönder.
    Har nog aldrig sett att någon använder det till annat än att hänga på väggarna eller i taket.
    Det kan dessutom klia om du får fibrerna direkt mot huden (bara armar, korta kjolar/klänningar)
    Det är relativt stelt också, i alla fall om du ska ha det i någon kvalité som tål att man sätter sig på det.
    Jag skulle rekommendera att du försöker få tag i lite grövre linneväv istället 
    Fiberduk passar bäst i taket :) Jag har samma erfarenheter som Chicita. Det vore ju synd om gästerna får ludd överallt på sina finkläder.
  • sandra­christ­ofer
    Äldre 10 Oct 19:31
    #5

    hmm ok tack för tipsen, jag har dock själv varit på bröllop där dom använt odlingsväv som stolsöverdrag och inte märkt av detta! Stel är den absolut inte utan snarare tvärtom, väldgt mjuk! Kan vi tänka på olika? Kanske har med vilken väv man väljer? 

  • Äldre 10 Oct 19:38
    #6
    sandrachristofer skrev 2013-10-10 19:31:46 följande:
    hmm ok tack för tipsen, jag har dock själv varit på bröllop där dom använt odlingsväv som stolsöverdrag och inte märkt av detta! Stel är den absolut inte utan snarare tvärtom, väldgt mjuk! Kan vi tänka på olika? Kanske har med vilken väv man väljer? 
    Det låter inte som att det är odlingsväv i så fall, utan något annat.
    Alltså den är inte stel som papper liksom. Men den draperar sig inte så snyggt över skarpa hörn (som stolar brukar ha)
    Har du någon bild att visa?  
  • sandra­christ­ofer
    Äldre 10 Oct 20:12
    #7

    Chicita skrev 2013-10-10 19:38:36 följande: sandrachristofer skrev 2013-10-10 19:31:46 följande: hmm ok tack för tipsen, jag har dock själv varit på bröllop där dom använt odlingsväv som stolsöverdrag och inte märkt av detta! Stel är den absolut inte utan snarare tvärtom, väldgt mjuk! Kan vi tänka på olika? Kanske har med vilken väv man väljer?  Det låter inte som att det är odlingsväv i så fall, utan något annat.Alltså den är inte stel som papper liksom. Men den draperar sig inte så snyggt över skarpa hörn (som stolar brukar ha)Har du någon bild att visa?  nä jag har ingen bild. nä den är snarare som bomullstyg... Stolarna är såna klassiska rundade stolar med stålben!Usch, jag får väl kolla runt.... 

  • sandra­christ­ofer
    Äldre 10 Oct 20:13
    #8

    hmm vet inte vad som hände med texten!  nä jag har ingen bild. nä den är snarare som bomullstyg... Stolarna är såna klassiska rundade stolar med stålben!Usch, jag får väl kolla runt.... 

  • Äldre 10 Oct 21:00
    #9

    Något annat att tänka på med fiberduk förresten är att den är väldigt brandfarlig.
    Skulle det landa en gnista från ett ljus så kan det säga "poff" och så är det full brand. Detta för att fiberduk är behandlad för att inte gå sönder så fort den blir fuktig (det är ju ett material som används för att grävas ner liksom Flört)

    Kika runt, känn på kvalitén och tänk på brandrisk, klåda (exem om det vill sig illa) och eventuell ludd-effekt på mörka kläder.
    Det kan vara bättre att exempelvis drapera knoppalakan om ni vill ha den där fluffigare romantiska känslan.

    ">

     

  • Äldre 10 Oct 22:48
    #10

    Lotico, vi köpte 100 metersrullar för 200kr/st. De marknadsförs som fiberduk och är extremt tunna, luftiga och faller snyggt men vi hade inte ett enda levande ljus i lokalen (jo, fast inte tända) och då bara som dukar, inte stolsöverdrag.

    Om man skulle sy sådana så skulle det nog nästan se lite hmmmmm...plastigt ut, eller i vart fall lite konstigt, eftersom fiberduken är så tunn och i stort sett genomskilnig. Vi hade vitt, tjockt joggingtyg närmast borden för att det skulle bli mjukt och för att jag gillar mixen. En rulle gick åt till "gardiner" i salen som hade mycket högt i tak och stora, gamla spröjsade fönster. Där klippte jag av tiometersbitar och hängde dubbelt.

    Vad har du tänkt att ha på borden? Om du har en bild på lokalen så kan du säkert få många fina tips om hur du kan göra det fint.

  • Alylly­ra
    Äldre 14 Oct 09:33
    #11

    Vi hade fiberduk längs gången i vigsellokalen eftersom jag var rädd att mitt spetssläp skulle fastna i stickor i det grovhugna trägolvet. Det funkade bra, men det jag kan säga att att saker fastnar i den! Alltså, duken har en förmåga att hålla fast andra tyger.
    Mitt släp hade tydligen sett ganska "ryckigt" ut eftersom det fastnade, släppte, fastnade, släppte Och jag kan tänka mig att det blir samma sak med gästernas kläder om man sitter på det, i alla fall med lite finare tyger vilket man oftast har på bröllop. 

  • sandra­christ­ofer
    Äldre 15 Oct 19:40
    #12

    Tack alla, jag har nu varit och provdukat i lokalen och klädde stolen förutom sitsen... blev jätte snyggt och vi allihopa satte oss med olika matrial på kläderna varav jag hade ett par sidenliknande byxor och inget hände med någon utav våra käder så nu har jag länsat dom sista paketen å¨ÖoB!!!!

  • Äldre 8 May 21:07
    #13
    Allis skrev 2013-10-10 22:48:40 följande:

    Lotico, vi köpte 100 metersrullar för 200kr/st. De marknadsförs som fiberduk och är extremt tunna, luftiga och faller snyggt men vi hade inte ett enda levande ljus i lokalen (jo, fast inte tända) och då bara som dukar, inte stolsöverdrag.

    Om man skulle sy sådana så skulle det nog nästan se lite hmmmmm...plastigt ut, eller i vart fall lite konstigt, eftersom fiberduken är så tunn och i stort sett genomskilnig. Vi hade vitt, tjockt joggingtyg närmast borden för att det skulle bli mjukt och för att jag gillar mixen. En rulle gick åt till "gardiner" i salen som hade mycket högt i tak och stora, gamla spröjsade fönster. Där klippte jag av tiometersbitar och hängde dubbelt.

    Vad har du tänkt att ha på borden? Om du har en bild på lokalen så kan du säkert få många fina tips om hur du kan göra det fint.


    Hej Allis. Vart köpte ni era rullar med fiberduk? Jag skulle vilja köpa detsamma :)
Svar på tråden Ni som haft fiberduk, odlingsväv som stolsöverdrag??