• Anonym (Orolig)

    Hur känns en skilsmässa?

    Jag planerar att förlova mig och gifta mig.

    Men så tänker man på hur det känns om man måste skilja sig i framtiden.
    Vi är väl "lyckliga" och "kära" till en viss del kanske. Men inte lyckliga och kära till 100%.
    Men vi tänker ändå försöka att satsa på oss. Kärleken och lyckan kanske kommer när vi väl har gift oss.

    Men till min fråga till er som har gift er men sedan skiljt er,
    Hur känndes det att skilja sig? Var det fruktansvärt? Eller lite "befriande"?
    Beskriv gärna hur det kändes och var.

  • Svar på tråden Hur känns en skilsmässa?
  • Anonym (Lycka)

    Kärleken och lyckan kommer inte när ni gift er. Är ni inte lyckliga nu så blir ni inte det sedan. För mig är äktenskapet en förlängning och utveckling av ett redan lycklig förhållande. Jag är 110% lycklig med min man! Jag tycker att han är perfekt och att vår relation är felfri. Kanske möter vi svårigheter i framtiden men vår goda grund är nog till stor hjälp då. Vänta med förlovning och äktenskap. Det stora och fantastiska kärleken finns och är värd att vänta på!

  • Chicita

    Du kan inte laga ett förhållande med ett bröllop.
    Bara förberedelserna kan vara väldigt slitsamma och det finns en hel del som blåser av både bröllop och förhållande eftersom dom inte klarar av att kompromissa och ta alla beslut och inte hjälps åt heller...

    Har du någon gång gjort slut med någon? Eller om någon har gjort slut med dig?
    Så lär det väl kännas. Känslorna ändras inte bara för att man har ett papper på att man tror att det ska hålla hela livet... 

  • Anonym

    Hej

    Tråkigt att du inte känner till 100% att du älskar din blivande. Jag ska gifta mig för andra gången nu i dec och min m2b gifter sig för 3:e gången.

    Skilsmässor är inte roliga, men det är ännu värre och vara kvar i ett äktenskap som inte är bra. Fast man ska kanske fundera på varför det inte är bra. Min första make och jag var tillsammans i 15 år, vi fick 3 underbara barn och jag har sparat allt det bra från den tiden. Visst fanns det motgångar och bråk - men det är väl det vi kallar livet? Det var jag som ville skiljas, han ville inte alls. Men nu lever han i ett nytt förhållande och jag är på väg in i ett nytt äktenskap - life goes on som man säger. Man ska aldrig stanna pga barnen eller annat, är man inte lycklig så ska man antingen försöka jobba på det, eller gå. Vi gick i familjeterapi men kom inte fram till något bra - så vår skilsmässa tog nästan 1,5 år. Men det blev en bra skilsmässa för vi är inte ovänner, vi är vänner nu. Jag älskar min första make för de fina år vi fick och de underbara barn vi skapade - men jag älskar honom inte som jag gjorde när vi var tillsammans. 

    Nu är jag kär i min m2b och är så lycklig - visst vi kanske oxå skiljer oss en dag - men då är det så. Man kan aldrig förutsäga vad livet har i sitt sköte - man får bara hänga med och njuta av varje dag för sig.

    Lycka till med ditt liv och hoppas du skapar många fina minnen på vägen - för det är inte målet som är livet, det är resan dit.

    Kram  

  • Anonym (tveksam)

    jag håller med, det absolut en stor eloge för att ni försöker rädda erat förhållande för de kastas bort himla lätt nu för tiden, men jag tycker att man ser allt för ofta att par gifter sig eller så delar dem på sig, bröllop blir som en sista utväg, Nu menar jag såklart att det inte är huvudsaken till varför par gifter sig men jag har sett det hos en del par som har problem. istället för att dela på sig gifter de sig och den blir inte bra endå...jag tycker ni ska fundera på om bröllop verkligen är det rätta, jag tror inte att man kan skapa någonting som kanske inte riktigt finns där, kanske ska ni testa att vara ifrån varandra ett tag och se om ni verkligen är menade att vara tilsammans, då det låter som att du kanske känner dig lite låst. 

    Förhållanden är komplicerade, jag vet ett par som har så mycket kärlek och attraktion till varandra men det funkar inte riktigt endå...Vi kan sitta och ge råd och tycka och tänka men i slutändan är det upp til dig...  

  • Anonym (Orolig)

    Om jag skall vara HELT ÄRLIG! Så tänker jag mer på hur själva bröllopet skall bli. Istället för att tänka på hur vårt kommande äktenskap skall bli. Tack för alla svar! Fler svar är välkommet! :).

  • Marie Malmö

    Nej, nej, nej! Varför gifta sig om man inte är 100 på sin man?? Om du funderar på skilsmässa innan du ens gift dig borde du inte gifta dig alls. För mig ska äktenskapet vara livet ut (om inte något drastiskt händer). Så mitt tips är att antingen göra slut redan nu eller vara ihop utan att gifta er.
    Jag kände mig inte säker på mitt ex och därför fanns det inte på kartan att jag skulle gifta mig med honom. Vi gjorde också slut sedan och nu har jag en kille som jag verkligen känner mig 100 på och vi ska gifta oss nästa år.

  • Anonym (gift)

    Nu har inte läst alla svar utan endast TS men tänker att din osäkerhet kanske bottnar i att ni varit tillsammans flera, flera år och därför kanske inte är lika förälskade som ni var när ni först blev tillsammans. Finns det problem så borde ni se till att jobba på dessa INNAN ni gifter er.

    Som gift sen två år tillbaka kan jag bara säga att det inte finns någon skillnad i att leva sambo eller vara gift, lite mer pappersarbete kanske men that's it.

    Lycka till!

  • Chicita
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-07 22:16:47 följande:
    Om jag skall vara HELT ÄRLIG! Så tänker jag mer på hur själva bröllopet skall bli. Istället för att tänka på hur vårt kommande äktenskap skall bli. Tack för alla svar! Fler svar är välkommet! :).
    För mig känns det som att du är ute efter själva festen när du skriver så här.
    Och fest kan man ha utan att gifta sig.

    Slå på stort och fira en födelsedag ordentligt, eller bjud in hela släkten till ett dunderkalas på midsommar...
    Men om du tänker på skilsmässa redan innan bröllopet är genomfört och du säger att ni inte "är lyckliga och kära till 100%" så gift er inte.
    Det gör det bara svårare den dag det tar slut med allt pappersarbete, eventuella utedningar och "vänteperioder"...
  • Anonym (Orolig)
    Chicita skrev 2013-10-09 10:11:18 följande:
    För mig känns det som att du är ute efter själva festen när du skriver så här.
    Och fest kan man ha utan att gifta sig.

    Slå på stort och fira en födelsedag ordentligt, eller bjud in hela släkten till ett dunderkalas på midsommar...
    Men om du tänker på skilsmässa redan innan bröllopet är genomfört och du säger att ni inte "är lyckliga och kära till 100%" så gift er inte.
    Det gör det bara svårare den dag det tar slut med allt pappersarbete, eventuella utedningar och "vänteperioder"...
    Ja Chicita, vad skall jag säga då du skriver ganska så nära sanningen.

    Jag vill uppleva det som "alla andra/många andra" upplever.
    Stort, vackert, storslaget bröllop! Som vi vill ha i 3 dagar.
    Jag vill ha (nu är jag egoistisk):
    Fin stor prinsessklänning med långt släp och slöja, vacker kyrka med en vigselförättare som vi tycker om, vackra inbjudningskort, vacker festvåning,
    god fin mat, stor härlig bröllopstårta, bröllopsfilmare/fotograf, live band, lekar
    och en massa "håll igång" och en massa annat som hör bröllop till.

    Ja, jag har sett en del bröllopsfilmer som gett mig en del inspiration & BT med.
    Jag anser inte att det är nogot "fult" i det. (Tror ej att du tycker det heller).
    Du är ALLTID! så snäll och hjälpsam, så då vill jag vara snäll tillbaka. Hjärta

    Min "blivande" är min allra bästa vän som jag kan dela i princip ALLT! med.
    Vi har väldigt kul tillsammans och bråkar sällan.
    Jag ÄLSKAR honom som min allra BÄSTA VÄN!Hjärta
    Men just nu har vi en del problem som jag inte vill nämna här.
    Och då tänkte jag att BRÖLLOP! är vår RÄDDNING!

    Jag har varit "naiv" som kanske trott att äktenskapet blir bra och fixar sig när man gift sig. Kärleken kommer med "bröllopet".

    Men jag och han pratade om detta idag. Och blivit mer tveksamma inför bröllop och att gifta sig. Han vet om mina tankar kring bröllop.

    Detta kanske låter konstigt för er andra.
    Men jag har nu faktiskt kommit fram till att bröllop/giftemål och sen skilsmässa inte är en bra grej att gå igenom. För skilsmässa är verkligen inget kul, säger många.
    Och andra sidan misster jag den vackraste, finaste dagarna i mitt liv!Gråter
    Vilket värker och gör verkligen ont i hela mig. Tro mig, jag menar det!Gråter
Svar på tråden Hur känns en skilsmässa?