• Förälskade

hur ska vi göra?

Jag och min m2b har hittat en lokal ( äntligen) men, det uppstår ett problem, den ligger en mil ifrån kyrkan och man måste ta bilen dit, flera av våra gäster har inget körkort. Hur ska man göra? Leta vidare eller låta dem lösa det själva, det går säkert att samåka några stycken men tvivlar på att alla kan. Ska vi försöka lösa det LR dem?

• Svar på tråden hur ska vi göra?
  • Chicita

Hyr en buss som kör dom dit och sen tillbaka in till centrum på natten/morgonen?

Det går alltid att säga att det finns en buss, men det kostar 100:- per person för tur och returresa (eller nåt)

• Midsommarbrud

Vi kommer också ha festlokalen en bra bit från kyrkan så många kommer få köra. Vi tänkte höra med folk när de osa:ar om de kommer vilja ha stjuts från kyrkan till lokalen. De flesta av våra gäster kommer nog ha bil så de som inte har det kommer vi stuva in i nån annans bil tänkte vi. Om ni får reda på hur många det gäller kan ni ju lättare kolla på lösningar, är det bara några få kanske nån utav de som har bil kan köra en extra runda och hämta upp ett gäng till. Om det är många gäster det handlar om kan man ju höra vad det skulle kosta att hyra en buss, ibland finns det lokala alternativ som är ganska billiga och för bussresa tycker jag man kan ta betalt en tjuga lr nåt av gäster som åker.. Till kyrka och från festlokal kommer alla våra gäster få ta sig själva, dock kommer vi kanske föreslå alternativ..

• Förälskade

Att hyra buss hade vart ett alternativ men vår budget är väldigt liten, så får se om det går att lösa. Självklart kan ju jag kolla upp kollektivtrafiken ut dit men hem går ju inte. Känner lite också att det ligger på dem, vi vill ha dem med men hur man tar sig t&r får dem lösa. Jag var ju på bröllop utomlands där vi fick stå för allt, resa, hotell taxi under bröllopet. Och det Var ju med tanken vi vill ha er med men ni får lösa ekonomin runt det själv. Det var ju min syster och inget snack om saken men det handlade inte om några hundralappar som en taxi kan göra.

• Chicita

Jag tänkte mer att om ni hyr en buss så får dom ändå betala en del av kostnaden själva...
    Alltså ni ordnar bussen, men kostnaden fördelas per person. Men kolla också vad taxi skulle ta för en större taxibuss den stäckan och ge det som förslag också till gästerna :)

Det är alltid shysst om brudparet har kollat upp alternativ eftersom man som gäst kanske inte vet vart man beställer taxi (telefonnr osv) och ungefär vad det kostar. (var på bröllop i stockholm och vi fick lov att ta taxi till kyrkan och sen från festplatsen och tillbaka till hotellet och det blev en kostnad på närmare 1000:- som vi inte alls hade räknat med) 

• ThereseV

Tänk på att risken att även dom som har körkort vill stå över att köra, för annars måste dom ju hålla sig nyktra hela festen.

Ligger festlokalen helt off? Hur är det med boende i närheten? Går det någon form av kollektivtrafik på kvällen eller är det taxi/hyrd buss som gäller?

Om du ska hyra buss, se till att kolla upp intresset och att gästerna faktiskt förstår att dom måste betala en liten summa själva, så ni inte står där med en dyr buss som ni måste stå för alt. ingen åker med.

Hur ser det ut med andra lokaler i värsta fall?  

• Förälskade

Kollektivtrafiken dit kanske funkar, det ligger vid ett litet samhälle men hem sen på natten är kört. Hyra buss tycker jag kan bli svårt med då alla kanske inte vill hem samtidigt alternativt att festen håller på kortare/ längre än vad man räknat med.Det är svårt alltså, en annan lokal skulle absolut funka bara det att det är ont om dem. Finns typ inga och att hitta vart man kan vända sig är omöjligt.

• frkmaria

Vi har planer på att erbjuda buss till och från stället vi ska vara på (det ligger någon mil utanför stan och vi tänker både gifta oss och ha festen där). Beroende på vad det kostar får väl gästerna ev. betala en 50lapp var för resan, det är ju inte så farligt! Så gjorde mina vänner i somras när de gifte sig och det var inte så farligt  för att få skjuts från och till hotellet! :)

• Förälskade

Frkmaria, vad kan det kosta tro? Och vart hittar man det? Hur gör man med gästerna som vill åka hem tidigt? Tänker på dem äldre ochvdem med barn.

• frkmaria

Alltså, i somras så skrev mina vänner att "bussen avgår 1.30" och så var det inget snack. De som inte ville ta bussen kan ju ta sig på andra sätt, man kan inte bestämma för alla. Själv tyckte jag det var lite tidigt, så vi anordnade efterfest =), men det var ju en del av de äldre som förmodligen tyckte det var lite sent så det jämnade väl ut sig! :) 

Man får helt enkelt ta en tid som man tror är en smärtgräns för alla åt olika håll om man säger så, och passar det inte så får man ju fixa egen skjuts, men då har man iaf ett alternativ till dem! :)  

• Chicita

Vi skrev också att bussen kom vid en viss tid (nånstans runt 1, minns inte exakt).
    Vi satte den tiden för att vi var tvugna att städa på natten, för det skulle vara dop i lokalen dagen efter.

När det gällde barnen så hade vi tagit med madrasser, täcken och kuddar så dom kunde bädda ner sig i ett rum vid sidan av. Men de flesta som hade barn åkte hem efter middagen, vissa stannade inte ens för tårta Flört 

Om jag inte minns fel så kostade bussen 3600:- för tur och retur-resa.
    Gästerna kunde välja att åka från hotellet och ut till kyrkan och sen hem i gen på natten. Eller bara ena vägen om dom hellre ville det.
    Vi tog den större bussen även om det hade räckt med en mindre med "bara" 20 platser som skulle ha kostat 900:- mindre.
    Vi räknade med att några kanske skulle komma på när dom satt på middagen att dom ändå ville ta ett glas vin och skulle hämta bilen nästa dag istället. Och det ökade faktiskt på med någon extra person på hemresan Glad 

• Förälskade

Tack för tipsen! Nu har det löst sig på ett sådant sätt att en närstående kan fixa buss och chaufför gratis. Så vi kan ha lokalen vi vill ha och alla gästerna är fria att bestämma själva när det kommer till att dricka eller inte dricka. Vilken tid vi ska sätta till hemresan blir det svåra, är det lyckat vill man ju vara uppe hela natten. Men det får väl bli vid halv2 LR ngt sådant.

• Chicita
    Förälskade skrev 2013-10-06 15:25:54 följande:
    Tack för tipsen! Nu har det löst sig på ett sådant sätt att en närstående kan fixa buss och chaufför gratis. Så vi kan ha lokalen vi vill ha och alla gästerna är fria att bestämma själva när det kommer till att dricka eller inte dricka. Vilken tid vi ska sätta till hemresan blir det svåra, är det lyckat vill man ju vara uppe hela natten. Men det får väl bli vid halv2 LR ngt sådant.
    Grattis Solig
    Vilken lyx.
    Se till att skriva ut det i infobladet till inbjudningarna så att det framkommer också.
    Det är lättare att planera om man vet att man inte behöver köra Glad 

Halv 2 tror jag räcker bra. Om några vill nattsudda så kanske det går att samhyra en större taxi för eftersläntrarna (alltså att alla betalar sin del av taxiresan).
    Om ni står för transporten så är det ju upp till alla om man åker med den eller inte Glad 
  • Förälskade

Ja, jag känner det också. Lokalen ska ju dessutom stå redo igen dagen efter klockan 12 så kan ju inte hålla igång hela natten. Tycker dessutom att det är bättre att avsluta när man är på topp :)

Svar på tråden hur ska vi göra?