• Bridetobe91

    Live Band v.s. DJ på bröllopsfesten?

    Hejsan!
    Jag och min fästman funderade först och helt solklart på att vi skulle ha ett live band som spelar på festen,
    men nu har vi börjat fundera på om man ska ha Dj istället? 
    Vi tänker inte servera någon alkohol, så vad är roligast när man är nykter och ska dansa? Flört 
    Live Band eller DJ? Guld i mun 

  • Svar på tråden Live Band v.s. DJ på bröllopsfesten?
  • Vichy

    Live! Alltid live! skulle jag säga! Ett band kan dra igång folk på ett sätt som inte en dj kan...
    Sen gillar jag inte heller dj-remixer av låtar.. Dunka-dunka och avbryta låtar på bra ställen.. Nej tack för mig!  

  • Nyfiken gul , nu fru

    Dj låter oerhört stelt och det är inte säkert att han spelar musik som ni faktiskt uppskattar.  Dunka-dunka i högtalarna o folk kanske emellanåt sitter o pratar. Nja det känns inget vidare.

    Livemusik helt klart för dom kan ju spela det folk önskar sig, dom kan prata mellan låtarna o få fart på folk på ett helt annat sätt osv osv.   En klar fördel med liveband.  Och ni kan ju faktiskt välja vilket band som känns mest vettigt beroende på smaken ni har på musik.   O well.. visst kan ett coverband även köra dansband om nu nån vill det så många band är ju oerhört flexibla i sina låtval. 

  • niriel

    Liveband alla gånger hade jag valt, det hade vi och jäklar vilket ös det blev! Enligt min erfarenhet har ett liveband bra mycket lättare att känna in publiken än en DJ, som ofta (enligt min erfarenhet) går på en lista och kanske önskningar och det blir sällan kanon. En liten varning dock: vi var på ett bröllop i somras där brudparet inte hade hört bandet innan de bokat, utan gått på rekommendationer. De sög. Verkligen. Så se till att få höra bandet i fråga innan ni bokar! Det var hemskt att se hur besvikna brudparet var på bandet, det är ju inte direkt gratis att hyra in ett band.

  • zofiza

    Helt klart liveband!
    Våra gäster pratar fortfarande om livebandet som spelade på vårt bröllop, det blev ett rejält drag på dansgolvet. Vi hade i förväg också önskat att våra gäster skulle uppge två låtar var som vi sedan kunde förmedla till bandet, det vill säga att det fanns något för alla :)

  • FruForsmark

    Vi körde liveband och det ångrar vi inte en sekund av. Det var fler ur den äldre generationen då som vågade entra dansgolvet med de yngre då det blev varierad musik. Risk med dj är att det kan bli lite disco över det hela, vilket är super om de flesta av gästerna är yngre, men kanske kan verka skrämmande för de äldre.

  • Försommarbröllop

    Jag vill himla gärna få tips om dessa fantastiska band ni har erfarenhet av. Det är ju en djungel där ute. Skulle också vara fint med namn på det band som niriel dissar, men det kanske inte är så kul att skriva om.

  • Bridetobe91

    Tack så jätte mycket för alla svar! Hjärta
    Skulle också väldigt gärna få tips på band som är bra! Skrattande

  • niriel

    Jag vet tyvärr inte vad de hette, jag vet att det var två killar i Småland. Och de kanske är jättebra för andra tillfällen, men på just det här bröllopet var det ingen som var nöjd tyvärr. Men som sagt, bara man lyssnar på bandet innan tror jag att man får en väldigt bra uppfattning om ifall det är rätt eller inte för just er!

    Ett varmt tips är alla musikhögskolor som finns, där brukar det krylla av bra band med duktiga musiker som är riktigt, riktigt bra. Vårt band, Fullt Ställ (tror jag att de hette...) håller till i Värmland, jag skulle rekommendera dem till precis vad som helst. http://www.fulltstall.se/ 

  • ACap

    Hej!Jag tycker liveband är att föredra. Självklart så beror det på hur duktiga de är, en bra DJ är bättre än ett dåligt band. Personligen tycker jag att det är jätteviktigt att bandet är bra, att de kan få igång gästerna och att det blir ett ordentligt ös. Vi valde att inte spara på krutet med musiken och bokade det Malmöbaserade bandet "Stämbandet", och de var mycket professionella och gjorde att alla våra gäster dansade hela kvällen. Band är dyrare än Dj så självklart får ni fundera kring vad ni vill fokusera på under kvällen, jag läste någonstans att man ska välja ut fem saker med sitt bröllop som man ska fokusera på och prioritera. Det tipset hjälpte mig mycket!  Lycka till nu och njut av er fantastiska dag!  

  • Bobby

    Hej allihopa! Jag skall absolut inte försöka försvara oss dj:s, men jag tycker det är tråkigt att höra att det är så många som varit missnöjda med dj:s som spelat på bröllopsfester. Jag förstår att det är en subjektivt upplevelse som någonstans gått snett. Det tror jag tyvärr beror mer på dj:n i sig själv än just dj:s som hamnar över en kam. Jag skall väl också erkänna att jag hört en del av de upplevelser som beskrivs i posterna ovan från gäster till kunder när jag är ute och spelar. Att de trott att jag bara skulle spelat discobeats som mixas sönder. Eller att jag inte skulle säga ett ord i micken under hela kvällen. Många duktiga dj:s är just duktiga club-djs som tyvärr fortsätter spela club när de är på bröllopsfest. Att spela club jämfört med att spela för bröllopsgäster är så helt olika stil så det är inte många som klarar av att ställa om. Sedan att det är roligare att lyssna på ett duktigt live-band det tänker jag inte ta upp här...

  • micke65

    LIVE-band tycker jag. Jag har själv med band spelat på över 110 bröllop och när jag och frun gifte oss så hade vi också band. En helt annan grej med DJ även om jag varit på bröllop med det också. Blir inte det draget med DJ som med band. Sen beror det ju på om ni vill ha en lugn tillställning eller  full fart? BAND SÅKLART !!

  • BYJ

    Liveband och DJ är det absolut bästa!! Ett gott samarbete mellan ett partybild och en DJ är magiskt. Partyband får igång vilken fest som helst men bör inte spela hela tiden.....i pauserna tar DJ över och ser till att anpassa låtvalet så gästerna får fortsatt partystämning. Om jag ska välja mellan det ena eller det andra blir det liveband, men det kan även bero på att jag är partisk;)

  • Jean Genie

    Liveband tycker jag! Om det är i Stockholmstrakten vet jag ett jättebra band:
    High Fidelity heter dom. Jätteduktiga och rutinerade musiker som spelat på massor av bröllop (inklusive mitt och de var väldigt bra att ha att göra med, och levererade verkligen)

  • Dj Ragge

    Valet av Dj är så klart viktig. Samma sak när det gäller liveband.
    Ett band behöver inte vara det bästa alternativet, inte heller en Dj.
    ALLA Dj's hackar inte sönder låtar & spelar house hela kvällen.

    /Dj Ragge, Borlänge      

Svar på tråden Live Band v.s. DJ på bröllopsfesten?