• Anonym (Igen?­)
    Äldre 29 Sep 15:07
    2220 visningar
    5 svar
    5
    2220

    Gifta sig i kyrkan igen? - med samme man

    Lång historia kort. Vi gifte oss i kyrkan för drygt 2 år sedan. Det var i hemlighet men efteråt visade det sig att stor del av min mans familj och vänner inte samtyckte och det blev stort familjegräl och påtryckningar.

    Vi orkade inte pressen och skilde oss ganska snart efter men valde i slutändan att leva tillsammans.

    Vi älskar varandra och vill leva tillsammans och med lite distans känner vi att vi visst gjorde rätt som gifte oss. Vi har brutit med nej-sägarna en gång för alla och planerar att gifta oss borgligt bara vi. Men det gnager i mig med en borgerlig vigsel. Jag är troende och vill gifta mig i kyrkan. Min man är också troende men kan tänka sig borgerlig bara vi blir gifta igen.

    Kan man göra det i kyrkan igen? En del av mig skäms ihjäl av tanken att stå där och lova i nöd och lust IGEN!!! (jomen deeeeenna gång kommer det hålla???) medan en del av mig känner att borgerligt inte är rätt.

    Snälla, ge oss  råd. 

  • Svar på tråden Gifta sig i kyrkan igen? - med samme man
  • Äldre 29 Sep 15:24
    #1

    Klart ni kan gifta er i kyrkan igen.
    Ni firar ju faktiskt att er kärlek övervann rätt stora hinder och ni ger det en chans till. Det om något är väl värt att lova inför Gud om man är kristen? Glad 

  • Äldre 29 Sep 17:41
    #2

    det är klart man kan gifta sig i kyrkan igen. Jag har gjort det och det var inget problem för min del. 

    första gången var jag ung, dum o naiv

    den här gången var allt på fullaste allvar o jag har aldrig varit så säker på min sak som när jag gav löftena andra gången.  

    jag skulle nog göra ett slags manifest den här gången. Utforma vigseln precis som ni vill ha det.  Skippa all hemlighetsmakeri och verkligen göra det hela till en stor dag vikt åt er kärlek som till sist fick segra. Är inte det värt att visa upp för en gud?

    Stå upp för vilka ni är o vad ni tror på.  Annars kommer även den här vigseln ge bitter eftersmak. 

  • Äldre 29 Sep 19:12
    #3

    Visst går det bra! Livet är som det är, det kan hända saker som man varken vill eller rår för. Men nog tror jag att Gud gläds om ni kommer tillbaka och visar att kärleken inte gick åt pipan trots allt!

  • Anonym (Igen?­)
    Äldre 30 Sep 17:31
    #4

    Tack för alla svar!! De har gett oss mod så nu har vi bokat kyrka till 1nov

  • Äldre 30 Sep 17:39
    #5
    Anonym (Igen?) skrev 2013-09-30 17:31:23 följande:
    Tack för alla svar!! De har gett oss mod så nu har vi bokat kyrka till 1nov
    Härligt.
    Ha en underbar dag Solig 
Svar på tråden Gifta sig i kyrkan igen? - med samme man