• summer­weddin­g
    Äldre 27 Sep 10:25
    3594 visningar
    12 svar
    12
    3594

    Vill överraska min blivande under kyrklig vigsel - går det?

    För det första undrar jag ungefär hur lång tid en kyrklig vigsel tar? Vi har en tid bokad, men känner nu lite efter att ha läst andra "trådar" att det kanske är för tidigt på dagen i relation till festen sen på kvällen som är i samma stad.

    Sedan har jag en idé om att överraska min blivande man under vigselceremonin med en sång jag skrivit till han som en av våra kompisar i så fall ska sjunga i kyrkan. Detta vill jag ska vara en överraskning för alla utom sångerskan och jag själv. och såklart även prästen måste ju veta det... ;)
    Ni som gift er och ni som vet ungefär hur vigseln går till... tankar? Är det genomförbart?

  • Svar på tråden Vill överraska min blivande under kyrklig vigsel - går det?
  • Äldre 27 Sep 10:29
    #1

    Det beror på hur många sånger ni har med. 
    Man måste ha minst 2 psalmer (men man behöver inte ta dom längsta om man inte vill Flört )
    Och så kan man ha upp till 3 valfria sånger också...

    Det kan ta allt ifrån 15 min till 45 min alltså beroende på musiken och hur mycket prästen pratar.
    (vilka bibelläsningar det handlar om osv alltså)

    Det jag tycker att ni gör är att du vid sidan av , bestämmer med prästen att det ska vara 2 eller 3 självvalda musikstycken men att ett av dom ska vara hemligt för din make.
    Så när maken är med så pratar ni om den eller dom två låtar som ni ska ha med + psalmerna mm men nämner inte den extra låten. 

  • Äldre 27 Sep 10:35
    #2

    Min moster blev överraskad på vigseln med en extra sång.. Prästen sa bara åt brudparet att titta upp  på läktaren och där hade deras kör smygit upp och sjäöng en sång som inte var med i programbladet...

    Annars om ni redan har "för många" sånger under vigsel kanske ni kan ta det på festen? Det har hänt på många bröllop jag varit på... 

  • Äldre 27 Sep 12:56
    #3

    Jag har varit på ett bröllop där bruden överraskade brudgummen med sång i kyrkan och det var sååå himla känslosamt och fint!

  • summer­weddin­g
    Äldre 27 Sep 13:35
    #4

    Tack!

    Jag tror mig veta att det skulle bli väldigt uppskattat av många. :)
    Hoppas vi får en bra och tillmötesgående präst :)

  • Äldre 28 Sep 00:11
    #5

    Jag tror inte att prästen säger något om det. Ni får ha i princip vilken musik ni vill så länge den inte är stötande mot vad kyrkan står för (highway to hell brukar inte vara så poppis exempelvis Tungan ute
    Det är väl hemlighetsmakeriet som kan vara lite svårt. Ju fler personer som blandas in - destå större chans att någon försäger sig liksom  

  • Äldre 28 Sep 09:22
    #6

    prata med prästen som ska viga er , han brukar ha koll på när i programmet det kan vara läge för att bryta av med musik.  

    jag sjunger i kyrkokör och är ofta anlitad som solist och dom bröllop jag sjungit på  så har solosången varit precis innan vigselakten eller direkt efter eller  strax före slutet , dvs innan utmarshen.

    min egen kyrkvigsel tog 35 min  

  • perlan
    Äldre 28 Sep 09:46
    #7

    Så himla fint. Har också tänkt tanken att överraska min blivande :) Vi har dock inte tänkt ha solist för övriga sånger, blir det fel då?

  • Äldre 28 Sep 11:10
    #8
    perlan skrev 2013-09-28 09:46:27 följande:
    Så himla fint. Har också tänkt tanken att överraska min blivande :) Vi har dock inte tänkt ha solist för övriga sånger, blir det fel då?
    Hur tänkte ni att sångerna skulle framföras om ni inte ska ha någon solist som sjunger dom?
    Fel blir det väl inte, men jag är nyfiken på hur ni tänkt lösa sången bara Glad 
  • perlan
    Äldre 28 Sep 11:23
    #9

    Men alltså, det finns ju solist som kyrkan erbjuder. Men jag tänkte väl om man skulle ha någon annan till just den låten. Är ju inte säkert att den som kyrkan erbjuder kan framföra det jag vill :)

  • Äldre 28 Sep 12:01
    #10
    perlan skrev 2013-09-28 11:23:48 följande:
    Men alltså, det finns ju solist som kyrkan erbjuder. Men jag tänkte väl om man skulle ha någon annan till just den låten. Är ju inte säkert att den som kyrkan erbjuder kan framföra det jag vill :)
    Som jag uppfattade så skulle ni inte ha någon solist alls och det var det jag undrade hur ni tänkt då Flört
    Till psalmsången behöver man ju inte någon solist liksom. Men om man har någon så sjunger dom ju oftast med även där...
    Kyrkans solist är ju också en solist liksom... och kostar också pengar att boka...
    Skillnaden där är att ni inte väljer så fritt själva.
  • Mio
    Äldre 28 Sep 16:50
    #11

    Jag valde att överraska min man med en x-tra solosång innan vi gick ut ur kyrkan. Superlyckat!!!

  • Äldre 28 Sep 17:50
    #12

    perlan: Är ni säkra på att kyrkan erbjuder solist? För det hör inte alls till vanligheterna, själv har jag aldrig varit med om det.

Svar på tråden Vill överraska min blivande under kyrklig vigsel - går det?