• Noro

    Ringen är för stor!...

    Attans också! Jag tog i rejält när jag beställde ringen (från England). Den är för stor... Funderar på något knep för att minska den lite på ett "husmorssätt". Ett tunt lager nagellack på insidan kanske...

  • Svar på tråden Ringen är för stor!...
  • Clariza

    Min vigselring är också aningens för stor. Jag kommer lösa problemet med att ha förlovningsringen (som är aningen mindre) utanför vigselringen. Då finns det ingen risk att vigselringen trillar av. :) 

  • Sofie R

    Du får lämna in den till en guldsmed så kan de säkert ta in den till dig!

  • stormhelen

    Jag tror också att det bästa är att lämna in ringen så att ett proffs tar in ringen så att den passar.


    Jag tror att ett genomskinligt nagelack som du funderade på inte är någon bra ide.


    Annars så får du nog göra som Clariza och ha en annan ring som passar och ha den ytterst för att förhindra tt ringen trillar av.

  • sommar2014

    Det är lättare att ta in en ring än att göra den större, så gå till guldsmeden och hör med dem.

    Själv beställde jag en för liten förlovningsring, den används inte just nu pga det...

  • ThereseV

    Finns det någon speciell anledning till att du vill fixa det själv? 
    Hos en guldsmed ska det inte vara några problem, skulle det tex vara stenar runt hela så dom inte kan ta bort en bit så kan dom lägga till mer material inne i så den blir mindre inifrån. 

  • zero

    Var I england köpte du ringen? Kan du inte bara be stället du köpt den från att ta in den i storlek åt dig? På många ställen  gäller ju inte poduktionsgarantin om du bett en annan guldsmed att pilla med ringen eller du själv för den delen.

  • Chicita

    Nagellack på insidan av en ring kan ge kontaktexem och även framkalla allergier.
    Det blir så tätt och svettigt så att ämnen som inte är tänkta att fällas ur, gör det ändå.
    Så det rekommenderar jag inte.
    Och om ringen dessutom är väldigt stor så skulle du ju behöva bygga upp med mycket lack, flera lager och det kommer inte att hålla. Det kan även förstöra ytskiktet på ringen.

    Att förminska ringen ordentligt hos en guldsmed är det bästa.
    Men om du inte vill lägga pengar på det så är ju som sagt tipset med att sätta en annan ring utanför den större, bra Glad 

  • kinchy

    Håller med alla andra, förmiska ringen är det bästa. Min ring blev förstor efter att jag har gått ned i vikt, men eftersom jag inte nått min målvikt än vill jag inte förminska ringen nu och sen behöva göra det igen senare.

    Tills dess har jag en sk "ring snuggie" en genomskinlig gummiremsa man lindar runt ringen (den är ca 1,5cm bred när den är på ringen) på undersidan. Ring snuggies funkar jättebra och är jättebilliga, du kan köpa ett flerpack (med olika storlekar så du hittar rätt) från ebay jättebilligt!

  • Noro

    Tack för alla svar!
    Ringen är inte jättestor, men ändå så att jag tycker den är lite lös.
    Säljaren själv sa att det inte går att ändra storleken på en sådan ring med sten i, redan innan jag köpte den.
    Men det kanske går.... någon som vet vad det kan kosta?
    Jag har inte lagt ner massor av pengar på ringen så det är inte hela världen om jag får lösa det på annat sätt. Men jag vill ju ha den här, det är den jag tycker om!
    Jag kanske har den innanför förlovningsringen istället.

  • Sofie R

    Det är ju bara att springa in hos en guldsmed och visa upp ringen. De vet vad som kan göras och kan säkert ge en offert direkt!

  • ThereseV
    Noro skrev 2013-09-29 21:37:33 följande:
    Tack för alla svar!
    Ringen är inte jättestor, men ändå så att jag tycker den är lite lös.
    Säljaren själv sa att det inte går att ändra storleken på en sådan ring med sten i, redan innan jag köpte den.
    Men det kanske går.... någon som vet vad det kan kosta?
    Jag har inte lagt ner massor av pengar på ringen så det är inte hela världen om jag får lösa det på annat sätt. Men jag vill ju ha den här, det är den jag tycker om!
    Jag kanske har den innanför förlovningsringen istället.
    Jag vet att det ska gå. Det går ju i många fall inte att "ta bort" en bit av ringen om man har stenar osv, men man ska kunna "bygga upp" den innifrån. Jag har egenligen ingen aning om hur det fungerar utan fick det bara förklarat för mig av en guldsmed en gång.. men går ska det på ett eller annat sätt:) 
    Hur mycket det kostar är bäst att kolla med guldsmederna i området för det kan nog skilja en hel del. Ta ett varv på stan och fråga, för du måste ju inte lämna in den bara för att du kollar upp det, och om det inte skiljer så mycket så kan det ju räcka med att sätta en ring utanför.
    Har man två/bredare ringar har jag dessutom för mig att man kan behöva lite större storlek för att det ska bli bekvämt så det kanske till och med känns bra:) 
  • CharliesChoice

    Det finns små "flärpar" i guld som man kan haka fast på insidan av ringen, mot handen till. Då blir det som en liten "bula på insidan så ringen stannar på plats. Har ej sett i Sv men borde inte vara omöjligt att få tag på. Kostade typ 400sek i USA i allafall. Fördelen med den är att du kan ta bort den enkelt om du skulle få större finger!

  • Noro
    CharliesChoice skrev 2013-09-30 08:00:05 följande:
    Det finns små "flärpar" i guld som man kan haka fast på insidan av ringen, mot handen till. Då blir det som en liten "bula på insidan så ringen stannar på plats. Har ej sett i Sv men borde inte vara omöjligt att få tag på. Kostade typ 400sek i USA i allafall. Fördelen med den är att du kan ta bort den enkelt om du skulle få större finger!
    Det låter intressant! Har du någon aning om vad det kan heta?

    Tack för alla era svar!!! De är till nytta!

    Jag får gå en vända när jag är "på stan". Bor verkligen på landet och är väldigt sällan på STAN!
    Jag uppskattar näthandeln så att även vi lantisar kan shoppa roliga saker
  • Stjärna
    Noro skrev 2013-09-30 21:15:26 följande:
    Det låter intressant! Har du någon aning om vad det kan heta?

    Tack för alla era svar!!! De är till nytta!

    Jag får gå en vända när jag är "på stan". Bor verkligen på landet och är väldigt sällan på STAN!
    Jag uppskattar näthandeln så att även vi lantisar kan shoppa roliga saker
    Hej!

    Det kanske redan har ordnat sig med din ring, men om inte fick jag tips om "sizing beads" i en annan tråd Glad
    russianbrilliants.net/Adjustable-Rings-For-Enlarged-or-Swollen-Knuckles
Svar på tråden Ringen är för stor!...