• wickedshadow

    "Mingelmusik"

    Hej! Jag har blivit tillfrågad att spela lite "mingelmusik" under fördrinken efter ett bröllop. De vill ha lite instrumentalt på piano. Typ lite jazz, storband, "30-talets cocktailpartyn" and so on i den stilen. Jag undrar mest, har ni några tips på inte alltför avancerade låtar inom denna genren? Och har ni tips på noter till låtarna, som jag kan utgå ifrån? Vart man kan köpa dessa, osv. Vore jättebra om någon kunde hjälpa mig med detta, ska få ihop sånger så att det blir i sådär 45-60 minuter så behöver litegrann :) 

  • Svar på tråden "Mingelmusik"
  • SelenOzan

    Du borde kolla in jazzstandards, rekommenderar "Real Book".
    Finns även "Vocal Real Book" med melodi/ackord/text. Lycka till! 

  • wickedshadow

    Tack för svaren! Är det någon som för övrigt vet om det brukar finnas eluttag i kyrkor? 

  • Cantaton
    wickedshadow skrev 2013-09-25 15:08:44 följande:
    Tack för svaren! Är det någon som för övrigt vet om det brukar finnas eluttag i kyrkor? 
    Oftast, ja. Dubbelkolla för säkerhets skull så att det finns just där du behöver det. Ska du spela något även i kyrkan? 
  • ThereseV
    wickedshadow skrev 2013-09-25 15:08:44 följande:
    Tack för svaren! Är det någon som för övrigt vet om det brukar finnas eluttag i kyrkor? 
    Kolla med kyrkan i fråga. Även om svaret är att ja, det brukar finnas, så är det ju lite jobbigt om det inte gör det i just det här fallet.. Om du ska spela i kyrkan så behöver du väl höra av dig till någon där hur som helst, så du kan kolla av hur det är med rutiner, utrustning och allt sådant? 
  • wickedshadow

    Jag ska kanske spela i kyrkan, ska spela upp låten paret ville ha men de ville ha öset som är i själva låten, vilket blir svårt på en flygel. Så då tänkte jag att jag kunde ta mitt elpiano som har trumfunktion så man kan få med lite iallafall. om nu det låter bra, det vet man ju inte. Men isåfall behöver jag ju eluttag! 

  • Cantaton
    wickedshadow skrev 2013-09-25 21:53:23 följande:
    Jag ska kanske spela i kyrkan, ska spela upp låten paret ville ha men de ville ha öset som är i själva låten, vilket blir svårt på en flygel. Så då tänkte jag att jag kunde ta mitt elpiano som har trumfunktion så man kan få med lite iallafall. om nu det låter bra, det vet man ju inte. Men isåfall behöver jag ju eluttag! 
    Tänk dock på att ösiga låtar inte alltid gör sig med akustiken i kyrkan. Det kan lät bli grötigt - beroende på låt och kyrkans storlek.
Svar på tråden "Mingelmusik"