• Anonym (hemli­gt gravid­)
    Äldre 23 Sep 21:33
    8112 visningar
    30 svar
    30
    8112

    "Är du gravid?"

    Vad är det som ger folk rätten att fråga oss nygifta/snart gifta om vi är gravida?!?! Bara för att jag gått upp ett par kilo och ska gifta mig inom kort har två personer tagit sig rätten att fråga mig detta. Visst, jag är gravid, men det är ännu inte rätt tidpunkt för mig att berätta detta för alla. Har folk ingen social kompetens och känsla för vad som passar sig att fråga?!

  • Svar på tråden "Är du gravid?"
  • Äldre 23 Sep 22:07
    #1

    Om du gått upp i vikt oväntat + snart ska gifta sig... tja då lägger folk ihop 1 + 1 och får det till 2

    Det är nog inte social kompetens, utan logik och nyfikenhet som gör att dom frågar. Folk är nyfikna generellt. Och att någon kan vara gravid är en nyhet som man gärna är först om att få veta Flört 
    Dessutom brukar många gravida bubbla över med nyheten om graviditeten så fort dom fått ett plus på testet 

  • Äldre 23 Sep 22:10
    #2

    Hej. Varför är de så och otrevligt att fråga det ? Nu är jag inte gravid och har inte varit de heller . Men jag förstår inte riktigt varför de är så känsligt . Nu var du ju dessutom gravid , så då var de väl inte så konstigt att dem frågade ?

  • Anonym (Inte gravid­)
    Äldre 23 Sep 22:26
    #3

    Jag förstår precis vad du menar, fast skillnaden är att jag inte är gravid (men vill väldigt gärna). Sen vi gifte oss får vi frågan HELA TIDEN och det börjar bli lite tröttsamt att behöva svara nej hela tiden samtidigt som man är lite orolig över varför man inte blir gravid. Så ja, jag tycker också att det är lite dumt att fråga. Dels eftersom man faktiskt kanske vill vänta med att berätta och dels eftersom man kanske är orolig och gärna vill... man berättar väl när man vill berätta tänker jag, tills dess får folk stilla sin nyfikenhet ;)

  • Plätti­s
    Äldre 23 Sep 23:00
    #4

    Jag fick frågan fyra gånger inom loppet av några veckor, och då var jag inte gravid, och vi hade inte heller förlovat oss. Det var lite jobbigt, lite så jag kollade en extra gång i spegeln om jag gått upp i vikt. Men det hade jag inte. Det vara bara otaktiska släktingar som frågade  

    Det måste vara ännu jobbigare när du faktiskt är gravid, men inte vill berätta det. 

    Förmodligen är det en sådan sak som folk tycker är okej att fråga. Antingen svarar man ja eller nej, och sedan bryr de sig inte mer. Jag har personligen aldrig frågat någon om de är gravida. Eller, ja, min syster, men då har jag sett ut exakt så här samtidigt --> Tungan ute Jag tror hon förstod att det var en skämtsamt menad fråga. När någon lägger handen på magen och stryker lite försiktigt är det däremot inte så skämtsamt menat. Men det var min mormor som gjorde det, för att jag precis lärt mig sticka. Hon la ihop ett och ett och fick tre

  • Bmw
    Äldre 23 Sep 23:06
    #5

    Fast jag måste få säga att många verkligen inte tänker sig för. Nu när vi nyss gifte oss så har pikarna haglat, jaha kommer den om nio månader nu, ska du inte köpa såna där gulliga barntofflor osv, så jag kan förstå TS. Nu är jag dock inte med barn och vet inte ens om jag vill ha barn överhuvudtaget. Men det finns faktiskt dom som har försökt länge och har svårt att bli med barn. Hur roligt är det då att bli  påmind om det hela tiden? Nä det där med barn kan jag tycka är folks privata ensak då man inte vet alla omständigheter runt paret på det området.

  • Äldre 24 Sep 08:34
    #6
    Bmw skrev 2013-09-23 23:06:24 följande:
    Fast jag måste få säga att många verkligen inte tänker sig för. Nu när vi nyss gifte oss så har pikarna haglat, jaha kommer den om nio månader nu, ska du inte köpa såna där gulliga barntofflor osv, så jag kan förstå TS. Nu är jag dock inte med barn och vet inte ens om jag vill ha barn överhuvudtaget. Men det finns faktiskt dom som har försökt länge och har svårt att bli med barn. Hur roligt är det då att bli  påmind om det hela tiden? Nä det där med barn kan jag tycka är folks privata ensak då man inte vet alla omständigheter runt paret på det området.
    Håller med.

    En av mina arbetskamrater gratulerade inte ens när hon fick veta att vi skulle gifta oss utan sa bara glatt "jaha då blir det barn snart". Jag har sedan dess påpekat för henne ett flertal gånger att giftermål och barn inte nödvändigtvis hänger ihop men hon håller fast vid sin åsikt att det är barn på gång. Drömmer
  • Anonym
    Äldre 24 Sep 08:50
    #7

    Det är väl inte otrevligt att fråga det? Det vittnar väl snarare om just social kompetens då de intresserar sig för sina medmänniskor.

  • Äldre 24 Sep 08:54
    #8

    Det är jävligt otrevligt att fråga om nån är gravid. Om man är det och vill berätta, så skulle man redan ha berättat. Om man är det och inte vill berätta, så blir det ju rätt jobbigt att behöva svara på frågan. Om man inte är det kan det vara för att man inte vill ha barn just då, och det ska man inte behöva redogöra för andra människor om, och eventuellt behöva försvara sig. Om man inte är gravid och det är ofrivilligt, så är det JÄVLIGT jobbigt att få frågan. Så nä, man frågar inte. Nånsin.

  • Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 24 Sep 09:03
    #9

    Om man blir arg över den frågan så måste det ligga mer bakom. Antingen är man tjock och har jobbigt med det. Eller så kan man inte få barn. Men jag får frågan åtminstone en gång i veckan. Trots att jag gjort klart för alla jag känner att jag aldrig ska ha barn. Men inte blir man arg på det?

  • Anonym
    Äldre 24 Sep 09:31
    #10
    Sara1991 skrev 2013-09-23 22:10:16 följande:
    Hej. Varför är de så och otrevligt att fråga det ? Nu är jag inte gravid och har inte varit de heller . Men jag förstår inte riktigt varför de är så känsligt . Nu var du ju dessutom gravid , så då var de väl inte så konstigt att dem frågade ?
    Därför att det är en känslig fråga för många.

    Om man är gravid som TS vill man kanske inte berätta ännu, och är man inte gravid fast man försökt länge är det nog väldigt jobbigt om man får den frågan ofta. Den som vill berätta om sin graviditet gör det antagligen, så man behöver inte fråga alls. Är någon gravid berättar hon nog det förr eller senare.

    Jag har fått frågan en gång av min svärmor. Jag är vanligtvis den som har svar på tal, men blev ganska perplex av denna fråga alltså. Tyckte att det var en väldigt besvärlig och genant fråga, särskilt som hon inte gav sig när jag sa att det inte var någon bebis på gång... Som om hon visste bättre än jag om jag var gravid. Obestämd

    I vissa sammanhang, som t.ex. väldigt nära vänner där man känner till varandras liv lite bättre och brukar prata med varandra om känsliga ämnen kan det väl i vissa fall vara okej att fråga om någon planerar barn. Har fått frågan om jag och min kille vill ha barn i framtiden och när osv och den frågan har känts okej för mig när det ställts av närstående personer. Och om personen i fråga inte fortsätter fråga om hen märker att man inte är så pigg att fråga om ämnet.

    Men nej, man frågar aldrig någon om hon är gravid (det är ju ungefär som att säga att man gått upp i vikt...) och särskilt inte människor man inte står nära. Vill de berätta så gör de nog det!
Svar på tråden "Är du gravid?"