• Jeanet­te
    Äldre 18 Sep 16:55
    2561 visningar
    10 svar
    10
    2561

    Vi har gift oss i hemlighet - vill nu gifta oss 'på riktigt'!

    Hej!

    Min make och Jag har gift oss i hemlighet därför att det var nödvändigt, men inte hade råd med vår drömbröllop. Nu vill vi planera för ett 'riktigt' bröllop, en med klänning, tårta, gäster och champanj!

    Min fråga är därför; kan man förnya sina löften (borgerligt! Även om vi är kristna så har vi ovanlig många religioner i familjen) utan att nämna att det faktiskt inte är första gången/på riktigt? =)

    Hälsningar,

    Jeanette!

  • Svar på tråden Vi har gift oss i hemlighet - vill nu gifta oss 'på riktigt'!
  • Äldre 18 Sep 17:33
    #1

    Ni kan inte få ett "tager du" på helt samma sätt som vid en riktig vigsel, just för att det inte är det.
    Men en ceremoni där ni förnyar löften kan ni ha  

  • Alylly­ra
    Äldre 18 Sep 18:59
    #2

    Om ni vill ha hela ceremonin precis som den är vid giftemålet så kan ni ju be någon god vän alternativt hyra in nån som läser vigselceremonin, då kan ni få hela "tager du..."-delen. Men eftersom personen ifråga inte är giltig vigselförrättare så blir det ju inte heller en giltig vigsel. Däremot kommer det ju att verka som en giltig vigsle för alla andra.
    Detta är förutsatt då att ni inte kan tänka er att berätta för familj och vänner att ni redan har gift er.... 

  • Äldre 18 Sep 21:12
    #3

    Tycker inte ni ska låtsas gifta er på riktig för era vänner och familjer, lite fult... Förnyelse av löftena och fira detta och er kärlek med gäster kan ni dock göra.

  • Äldre 18 Sep 21:23
    #4
    Jeanette skrev 2013-09-18 16:55:11 följande:
    Hej!

    Min make och Jag har gift oss i hemlighet därför att det var nödvändigt, men inte hade råd med vår drömbröllop. Nu vill vi planera för ett 'riktigt' bröllop, en med klänning, tårta, gäster och champanj!

    Min fråga är därför; kan man förnya sina löften (borgerligt! Även om vi är kristna så har vi ovanlig många religioner i familjen) utan att nämna att det faktiskt inte är första gången/på riktigt? =)

    Hälsningar,

    Jeanette!

    Att gifta er på nytt kan ni tyvärr inte göra då ni redan är gifta så att ni redan är gifta måste ni nämna . Men att förnya era löften går ju absolut att göra och då kan ni ju göra det med alla nära och kära och få lite samma känsla som vid en vigsel . Så riktigt desamma blir de ju tyvärr inte men de kan ju ändå bli en fin cermoni där ni istället kan skriva egna löften och så :)

  • Äldre 18 Sep 23:15
    #5

    Jag håller med Red Lion.
    Jag skulle vara öppen med att det är en förnyelse av löftena och ett firande av kärleken.

    Att låtsas kan slå tillbaka på er eftersom cermonierna inte är likadana.
    Jag är inte helt säker dock på att man kan förnya borgerliga löften.
    Jag vet dock att man kan få en kyrklig välsignelse över ett borgerligt ingått äktenskap... (men det är fortfarande utan "tager du..." delen) även om det annars är nästan identiskt med en vanlig vigsel... 

  • Jghkvg­jnv
    Äldre 19 Sep 03:31
    #6

    Eftersom det kan hända att vissa redan vet att ni är gifta (detta står ju t.ex. på ratsit) så känns det pinsamt att försöka "lura" dem att ni giftet Er för första gången. Säg istället att ni helt enkelt inte hade möjlighet till festen då och vill ha den nu istället. Man får ju dessvärre bara en chans att gifta sig såvida man inte tar ut skilsmässa först.

  • Sofie R
    Äldre 19 Sep 08:31
    #7

    Ursäkta, men när är det NÖDVÄNDIGT att gifta sig? Och jag tycker det kan anses som otrevligt att föra dem bakom ljuset. Tala om att ni gift er och att ni nu när ni har råd ska ha festen. Punkt.

  • kouki
    Äldre 19 Sep 08:39
    #8
    Sofie R skrev 2013-09-19 08:31:03 följande:
    Ursäkta, men när är det NÖDVÄNDIGT att gifta sig? Och jag tycker det kan anses som otrevligt att föra dem bakom ljuset. Tala om att ni gift er och att ni nu när ni har råd ska ha festen. Punkt.
    Det kan väl finnas alla möjliga skäl? Iom att det är en juridisk bindning från början, som t.ex. avgör om man får ärva ens partner eller inte, utan att testamente behöver skrivas. Vissa hyresvärdar i utlandet hyr inte ut till ogifta par, ofta föredrar många länder när man ska adoptera ett barn att paret är gifta etc. Du vet ingenting om TS bakgrund, vad hon och hennes man gör eller vart de kommer ifrån. Men man kan ju ha lite öppnare ögon kanske? :)

    TS.
    Bästa tipset är väl att prata med den tänkta vigselförrättaren och se vad hen kan göra åt saken. Verkligen helt upp till er om ni vill hålla det hemligt eller ej! :) 
  • Jghkvg­jnv
    Äldre 19 Sep 21:14
    #9

    Ni KAN skilja Er, vilket går på dagen om ni inte har barn och sedan gifta Er helt på riktigt igen. Om ni skulle vilja ta det så långt! Då blir bröllopet Er riktiga bröllopsdag också...

  • Äldre 20 Sep 06:41
    #10

    Visst kan ni förnya era löfen borgerligt. Däremot tror jag inte att det är något som ex kommunens vigselförrättare kommer att hålla i, utan ni får nog komponera en egen cermoni!? Men vad gör det, ni kan ju ha en fest med kaske nått tal, diktläsning om kärlek osv å ge varandra nya löften.

    Däremot tycker jag inte att ni skall mörka att ni redan är gifta. Om det är känsligt att säga att ni ex. gift er för 2 år sedan så kan ni ju mörka ner när n gift er. Sög helt enkelt attt ni ville ha det för er själva men nu vill ni fira med släkt o vänner

Svar på tråden Vi har gift oss i hemlighet - vill nu gifta oss 'på riktigt'!