• marie 81

    Vitt papper

    Har sökt runt på nätet ett tag utan att hitta tomt vitt papper (gärna med struktur) till egna inbjudningskort etc.
    Någon som kan tipsa på bra webbshoppar? Vill ha A4-format och skär sedan till i rätt storlek. Tänker mig att om man köper kanske ett hundratal kanske man kan pressa priset... Har hittat papper på några hemsidor som kostar till 10:-/arken och sånt går ju bort! Då blir det ju billigare att tryck korten och inte göra dem själv, och det var ju det som var tanken...

    Hittade denna info på en hemsida
    Brevpapper - oftast 100 g
    Vanligt kopieringspapper - 80 g
    Färgkopia KB-standard - 120 g
    Omslag på broschyr - ca 160-200 g
    Inlaga till broschyr - 80-160 g
    Visitkort/korrkort - ca 250-270 g

    Så jag tänker mig att inbjudningskort och "omslaget" till festprogrammet ska ta likadant papper. Kanske då där någonstans mellan 160-200g.

    HJÄLP TACK! Cool

  • Svar på tråden Vitt papper
  • Eliin

    Panduro har ju försäljning även på nätet (pandurohobby.se) och de vet jag har sådant papper som jag tror du är ute efter.
    Men det borde finnas billigare alternativ med. Dock är det nog så att om du vill stuktur så blir det svårt att hitta A4, tror att det finns ett större utbud om du kan tänka dig att köpa hobbykartong/design ark  (som ju är större än A4 så de bör ju funka minst lika bra, 305x305mm).

    Prova annars dessa sidor:
    pyhobby.se
    scrapohobby.se
    cciliinpapers.se
    pappersakademien.se

    Lycka till!

  • afturelding

    Vanligt akvarellpapper är både billigt, vitt och har struktur. 

    100 ark för 249 kr:
     http://www.pandurohobby.se/Katalog/20-Mala-Rita/2030-Konstnarsmaterial/203005-Block/1/672219-Akvarellblock-320x240mm-100st

    40 ark för 89 kronor:
     http://www.clasohlson.com/se/Akvarellblock-Canson/31-4312

    20 ark för 49 kronor:
    http://www.clasohlson.com/se/Akvarellblock/Pr360095000

    Vi gjorde både inbjudan, festhäfte och tackkort av dessa papper, beroende på vad vi hade hemma. (Både jag och min man målar och tecknar).

  • kj79

    Vi gjorde egna inb.kort och program, vi hade inte samma material dock. Men vi hade vit botten till båda. Vi kände för något lite finare, alltså tjockare än vanligt skrivarpapper men ändå hyfsat billigt. Vi hittade ett tjockare vitt papper på dollarstore. Det var ritblock helt enkelt som man rev för de satt fast i en såndär spiral. Det var lite jobb men värt det pga att det blev så billigt. Vi köpte tre block och det kostade 40 kr st har jag för mig. Nu vet ju inte jag om ni bara vill ha helt slätt vitt men det är ett tips iaf. :)

  • sommar2014

    Ska du skriva ut inbjudningarna på skrivare hemma? Kolla då hur tjockt papper skrivaren klarar! Vi har en skrivare där pappret liksom böjs och går runt ett varv (dvs de nyligen utskrivna papprena hamnar på samma ställe som de oskrivna papprena ligger), och den klarar inte alls tjockt papper. Tidigare hade jag en annan skrivare som klarade ganska tjockt papper.

    I pappershandeln brukar det finnas ett ganska tunt papper men som ändå ha en "randig" struktur. Det kan vara fint till inbjudningar kanske om man inte vill ha supertjockt papper? Det borde gå att skriva ut på vanlig skrivare iaf.

  • marie 81

    Tack så mycket för alla svar; det var dock vissa länkar som inte funkade.

    afturelding: Hur ser ett akvarellpapper ut? (Jag är ingen målare/konstnär Flört) Är det helvit och lite struktur? Vet du var det innebär när det står att det är limmat på fyra sidor?

    kj79: Har låååångt till närmaste Dollarstore (då Eksjö verkar vara den butik som ligger längst söderut). Typiskt!

    Hittade idag en bunde papper här hemma jag bla använt vid sonens dop, men där var inte många kvar och vet inte var jag köpt dem för det var länge sedan men får efterforska lite...
    Linnepapper 130 gram stod det på dem. Någon som vet om linnepapper finns tjockare? För jag gillar strukturen på dessa....

  • marie 81

    Jag tänkte förresten gör ett hjärta med embossningteknik utanför... Är det något man bör tänka på ang detta när man väljer papper??

  • marie 81
    marie 81 skrev 2013-09-18 13:14:58 följande:
    Jag tänkte förresten gör ett hjärta med embossningteknik utanför... Är det något man bör tänka på ang detta när man väljer papper??
    Inte UTANFÖR, UTANPÅ skulle det ju stå. Går lite för snabbt ibland! Tungan ute
  • afturelding
    marie 81 skrev 2013-09-18 13:12:49 följande:
    afturelding: Hur ser ett akvarellpapper ut? (Jag är ingen målare/konstnär Flört) Är det helvit och lite struktur? Vet du var det innebär när det står att det är limmat på fyra sidor?
    Det är helt vitt, men kanske något off-white om man jämför med skrivarpapper. Det är dock inget man tänker på, det är ändå blekt och vitt. Det är strukturerat för att färgen ska fastna ordentligt, och det är något av en blandning av vävd och knottrig struktur. Akvarellpapper finns överallt där det säljs konstnärsmaterial, så du kan ju gå och titta på det :) 

    Arken är fastlimmade jäms med längderna för att pappret inte ska vika sig uppåt när man målar, men det finns öppningar i alla fyra hörn så det är bara att ta loss dem.  Det är inte svårt alls, limmet är ju gjort för att lossna.
  • kj79
    marie 81: Okej, typiskt. 

    Blev också tipsad om akvarellpapper då min bror och hans fru hade sådant papper till programmen då de gifte sig.. Vi var på skapa-butiken här och det var ett paket med 15 papper (man hade kunnat få 30 a4 av dom tror jag) för typ, nu minns jag inte men minst 200 kr tror jag dom kostade. Och då behövde vi papper för ca 150 program så det var inte att tänka på. Vi hittade inget bra papper på clasohlson heller har jag för mig men minns inte om vi letade just a.papper då för det hade man ju kunnat fråga om. Men vi fick ändå tag i billigt och bra papper så det löste sig. :)
  • marie 81

    Var och spande i en bokhandel på akvarell-papper igår och det uppfyllde dessvärre inte mina önskemål.

    Har varit inne på så många olika webbshoppar nu att jag är helt snurrig....

    Behöver mer hjälp...
    Någon som kan svara på vad Cardstock  är? Och vad är 4CC?

Svar på tråden Vitt papper