• 201402­22
    Äldre 12 Sep 12:29
    2324 visningar
    7 svar
    7
    2324

    Tärnor och Marsalkar?

    Jag hade tänkt att ha tärnor på mitt bröllop.
    Min fästman tror jag vill ha marsalkar med.
    Jag/Vi har lite frågor om dettaGlad:

    Vad är tärnornas / marskalkar uppgifter?
    Ska man betala deras kläder?
    Ska man betala dem pengar för att de "ställer upp".
    Ja, helt enkelt hur skall vi behandla dem på bästa sätt?
    Och vad är det Ni vill "varna" för, det vill säga:
    Vad skall vi absolut inte! göra?

  • Svar på tråden Tärnor och Marsalkar?
  • Äldre 12 Sep 12:37
    #1

    oj. många frågor :P

    vad är deras uppgifter: tja. det är väl lite vad man vill de ska göra. men dom är väl en sorts stöttepelare. tärnan kan hålla brudbuketten när bruden behöver båda händerna. marsalken kan ha ringarna om ni vill. annars tro jag det mest är stöd och någon att prata med. (ärligt talat vet jag inte helt haha) googla!

    ska man betala deras kläder: gör ni PRECIS som ni vill. vi kommer inte göra det. men då får dom ha vad dom vill, bara det gärna håller sig till färgtema. det är väl det som är regeln: har ni stora krav på deras kläder, så känns det mer rättvist att ni betalar det. om ni ska betala för speciell frisyr får ni också diskutera med varann eller med tärnan om. (för hennes frisyr kosta nog mest, om hon är långhårig)

    betalar man dom: ne. det anses vara en ära att vara tärna/marsalk. så att betala dom med pengar känns konstigt tycker jag. men man kan ge dom en present som tack. :) t.ex ett halsband, manchettknappar, slipsklämma, armband.. 

    en viktig sak att poängtera är väl att när ni frågar era tänkta tärnor/marsalkar, så berätta för dom vad de förväntas göra. så de är helt i det klara med det. annars kan det bli missförstånd och osämja. läst många exempel här på bt t.ex  

    jag hoppas jag kunnat hjälpa dig på något sätt!  

  • Äldre 12 Sep 12:39
    #2

    och så kan de ju hjälpa till med dukning och dekorationer i festlokalen :) 

  • 201402­22
    Äldre 12 Sep 12:40
    #3
    filibustern skrev 2013-09-12 12:37:25 följande:
    oj. många frågor :P

    vad är deras uppgifter: tja. det är väl lite vad man vill de ska göra. men dom är väl en sorts stöttepelare. tärnan kan hålla brudbuketten när bruden behöver båda händerna. marsalken kan ha ringarna om ni vill. annars tro jag det mest är stöd och någon att prata med. (ärligt talat vet jag inte helt haha) googla!

    ska man betala deras kläder: gör ni PRECIS som ni vill. vi kommer inte göra det. men då får dom ha vad dom vill, bara det gärna håller sig till färgtema. det är väl det som är regeln: har ni stora krav på deras kläder, så känns det mer rättvist att ni betalar det. om ni ska betala för speciell frisyr får ni också diskutera med varann eller med tärnan om. (för hennes frisyr kosta nog mest, om hon är långhårig)

    betalar man dom: ne. det anses vara en ära att vara tärna/marsalk. så att betala dom med pengar känns konstigt tycker jag. men man kan ge dom en present som tack. :) t.ex ett halsband, manchettknappar, slipsklämma, armband.. 

    en viktig sak att poängtera är väl att när ni frågar era tänkta tärnor/marsalkar, så berätta för dom vad de förväntas göra. så de är helt i det klara med det. annars kan det bli missförstånd och osämja. läst många exempel här på bt t.ex  

    jag hoppas jag kunnat hjälpa dig på något sätt!  
    Wow! Vilket snabbt svar! Glad Jag kastade in frågan i Bröllop 2015 tråden Tungan ute.
  • Äldre 12 Sep 12:41
    #4
    20140222 skrev 2013-09-12 12:40:47 följande:
    Wow! Vilket snabbt svar! Glad Jag kastade in frågan i Bröllop 2015 tråden Tungan ute.
    hehe jo såg det :P
  • ElinTh­eres
    Äldre 12 Sep 12:49
    #5

    Jag håller med ovanstående, det viktigaste är att prata med dem men vara beredd på att vissa är inte intresserade av att göra en massa även om de gärna är tärnor. Och ang kläderna, jag kommer nog betala deras klänningar just pga av jag skulle vilja att de har en viss sorts klänning (som de känner sig bekväma med såklart) och då vill/kan jag inte kräva att de ska betala själva. Hade jag känt att det kvittat så hade de nog fått betala själva. På ett bröllop jag var på så hade bruden beställt fina guldsmycken som tack, men som sagt, det är en ära att få vara tärna. Brudgummen hade köpt en jättefin klocka till sin bestman också.

  • Äldre 12 Sep 21:05
    #6

    Personerna ska inte ha betalt. Man ska känna sig hedrad att bli tillfrågad som tärna/marsalk.Vi stod för brudföljets kläder för det tyckte vi var självklart plus frissan för tärnan.Min tärna (syster) hjälpte mig med klänninge, besök på toan osv. dvs inga speciella saker. Samma sak gällde för marsalken fast han behövde inte hjälpa maken med fracken på toan :p

  • Äldre 12 Sep 21:52
    #7

    Jag skulle nog säga att ju högre krav ni har på deras klädsel - destå mer av den borde ni betala. 
    Utöver det så ska dom inte ha betalt. Möjligtvis en liten tack-gåva. Men jag skulle själv uppskattat en inbjudan till hemlagad middag och förhandstitt när fotografens bilder kommer Flört 
    Om dom får välja kläder fritt enligt klädkoden så kan dom lika gärna stå för den själv, precis som alla andra gäster

    Uppgifter...
    Tja, det ni kommer överens om.
    Om du förväntar dig någon att bolla idéer med, som ska ansvara för att du får en möhippa och massa såna saker så behöver du säga det, tydligt... Annars kan det bli tjafs när det visar sig att ni inte har samma idéer om vad som ingår i uppgiften.

    Enligt svensk tradition ska väl i princip brudtärnor och marskalker dyka upp i tid för bröllopet, gå in med er i kyrkan och eventuellt hålla ringen tills det är dags för den, och då istället ta över brudbuketten (alltså marskalken håller ringen, tärnan tar buketten)  

    När det gäller bröllop så är kommunikation A och O. Oavsett om det är mellan er och vänner/ familj eller mellan er och företag Glad 

Svar på tråden Tärnor och Marsalkar?