• FrökenErika

Gräsfläckar-hjälp tack!

Jag hade en jättevacker klänning på vigseln som jag sedan bytte till en "lättare" festklänning efteråt. Eftersom vi tyckte att den var så vacker, ville vi "visa upp den" lite mer, och kom därför på att vi skulle ta lite bilder på oss i våra bröllopskläder med min fina ponny. Det vart jättefina bilder och jag ångrar det absolut inte alls, men när vi tar en liten paus och står och pratar skriker min kompis helt plötskligt rakt ut! Min kelsjuka häst har stått och gnuggat sin mule på släpet av klänningen, och riktigt gnuggat in sitt dreggel, med tillhörande gräsfläckar förstås! Nu är det väl ngen stor grej för mig, bröllopet var ju avklarat och så, men jag hade tänkt sälja klänningen på blocket till någon annan lycklig brud, så nu undrar jag; några bra husmorstips på hur man får bort envisa gräsfläckar från vita klänningar? Vi har ingen bra kemtvätt på rimligt avstånd, närmaste är väl i så fall Uppsala eller Stockholm, men helst skulle jag fixa det själv. Tänkte prova att tvätta klänningen i vanlig skontvätt i tvättmaskinen innan detta hände, har hört att man gör så på vissa klänningsuthyrningfirmor, men jag lär ju göra något åt gräsfläckarna först. Tips?

• Svar på tråden Gräsfläckar-hjälp tack!
  • amerika

Spontant tänkte jag på Vanish, det har jag fått bort de mest envisa fläckar med! Men har aldrig provat på en brudklänning förstås... Jag gnuggar på innan tvätt och slänger sedan in i maskinen. YES är ju överlägset bäst mot fettfläckar, men gräs och hästsaliv är väl inte fett direkt?

Såhär skriver de på Kemtvättsguiden:
    Om fläcken inte är så grov så är en ganska vanlig lösning att använda YES, Vanish eller vanligt tvättmedel. Gnugga in någon av dessa på fläcken innan du tvättar plagget för att få bättre effekt. Tvätta i maskin med så hög temperatur som plagget tillåter.
    Ett annat alternativ för grövre fläckar är att blöta gräsfläcken med T-röd. Använd därefter en blandning av amoniak, tvål/diskmedel och vatten och gnugga in. Tvätta sedan i maskin. Detta kan dock skada plagget så bör ses som en sista utväg.

T-röd låter farlig på en brudklänning tycker jag... Men å andra sidan är ju klänningen förstörd hur som helst, av gräs eller ev av någon kemikalie.

24 maj 2014
  • Chicita

Galltvål. 
    Det är skonsamt och tar bort många fläckar.
    Jag räddade en klänning jag fått dränkt i rödvin, och där fläcken fått sitta i några dagar i brist på tvättmöjligheter. 

• suzzi

Jag säger också: Galltvål/såpa. Blöt fläcken med vatten och arbeta in Galltvål/såpa. Låt det ligga och verka, fortsätt att arbeta (gnida) på fläcken. Tänk på att arbeta in mot mitten av fläcken så att inte risken finns att den blir större. Gäller alltid vid fläckborttagning, inte bara med Galltvål. Låt gärna fläcken ligga ett tag med lösningen på sig/i lösning.Oslagbart!Jag har fått bort oljefläckar, rödbetsfläckar och blåbärsfläckar.Lycka till!      

• Anniina

Jag fick själv gräsfläckar nyligen på en väldigt känslig jacka. Använd vanish, men kolla på ett litet område att det funkar först utan att färgen försvinner. Galltvål kan göra gräset brunt istället, så var lite försiktig. Är hela klänningen helvit? För det lättaste är att låta den ligga i blöt i vanishlösning. Observera att det måste vara vanish, ta bort funkar inte.

• Chicita
    Anniina skrev 2013-09-08 13:57:25 följande:
    Galltvål kan göra gräset brunt istället, så var lite försiktig. Är hela klänningen helvit? För det lättaste är att låta den ligga i blöt i vanishlösning. Observera att det måste vara vanish, ta bort funkar inte.
    Tja... Testet av rena fläckborttagningsmedel i Råd & Rön visade ju att inget av dom tog bort fläckarna helt.
    Och att vissa medel till och med gjorde fläckarna värre. Och Vanish var ju ett av dom som testades. Dom rekommenderade att man använde vanligt tvättmedel och förbehandlade istället.

Hur fläcken reagerar och hur mycket som går bort beror ju på flera faktorer.
    Vad det är för fläck
    Vad den sitter på för material
    Om man försökt behandla fläcken tidigare
    osv

Jag använder alltid vanish i tvättmaskinen som standard, men fläckar behandlar jag med galltvål.
    Speciellt efter att jag räddade den klänningen som jag trodde var räddningslöst förlorad. Glad 
    Jag brukar försöka se det såhär...
    Om jag har fått en fläck så är plagget antagligen förstört - men jag kanske kan rädda det.
    Går det inte att rädda - så tja då var det ju redan förstört, det blir ju inte mer förstört liksom Glad 
  • FrökenErika

Tack för alla råd! Ska prova nu i helgen att rädda klänningen, annars tänker jag lite som du Chicita, den är ju förstörd, och kan bara bli bättre, eller fortfarande vara förstörd! Flört

Galltvål har jag aldrig hört talas om dock, men jag antar att det finns bland andra rengöringsmedel i mataffären? Ska kolla idag.

• Chicita

I värsta fall kanske du får göra en "trash the dress" fotografering då också Flört

Förhoppningsvis är det ett tyg som går att vattentvätta och att fläcken går bort.
    Men om det inte skulle gå så kan det ju ändå vara ett sätt att få ut maximalt av klänningens värde så att säga. 

Svar på tråden Gräsfläckar-hjälp tack!