• Svartsocka

    För stor och ståtlig kyrka?

    Min m2b funderar på att gifta oss i den otroligt vackra Sofiakyrkan i Jönköping.

    MEN; vi är rädda för att det ska känna tomt och liksom lite "för mycket" att gifta sig i den kyrkan, speciellt om det kommer kanske max 100 personer... Folk kanske tycker att vi tar i?

    Sen tänker jag även på att man (förhoppningsvis) gifter sig en gång i livet. Sofiakyrkan har allt man kan önka sig och lite till! Men kanske blir det för överdådigt?

    Annars blir det en mindre kyrka som också är vacker och egentligen lite mer oss, men ineg kyrka kan mäta sig med Sofiakyrkan!





    Vad tror och tycker ni? 
  • Svar på tråden För stor och ståtlig kyrka?
  • Förälskade

    Vi kommer gifta oss i en vacker och stor kyrka, men vi kommer bara ha en 50 gäster max. Det blir lite i denna maffiga kyrka vi valt men det struntar vi i för den tilltalar oss. Undrar dock varför ni väljer den stora vackra kyrkan när det finns en annan kyrka som just känns som ni?

  • filibustern

    jag tycker att det ALDRIG kan bli för stor och ståtlig kyrka! jag skulle kunna gifta mig i den där med bara två vittnen om det så vore! väldigt vacker! men gå efter magkänslan! 

  • stormhelen

    Jag tycker att ni ska ta den kyrkan som NI vill gifta er i. Strunta i vad ni tror att andra tycker. Det är ni som ska gifta er och därför bör ni gå efter ert eget tycket och smak.


    Att kyrkan är stor och pampig tycker inte jag är något negativt oavsett hur stor eller liten försammlingen (gästerna) är.


    Vi gifter oss också i en stor och pampig kyrka (Katarina Kyrka i Stockholm) på lördag nästa vecka och vi beräknar att drygt 70 personer kommer att närvara.


    Vi tog den kyrkan vi tyckte om,, sedan vad andra tycker ger vi katten i. Vi tycker om den och det är det som räknas.

  • stormhelen

    PS.


    Det är ingen av  våra gästerna (som vet hur kyrkan ser ut) som uttryckt att de tycker att kyrkan är för stor och pampig, snarare tvärtom.


    De har berömt den genom att säga att " Ååå, den kyrkan som är så fin" " vad roligt att ni valt en sådan fin kyrka" ...osv


     

  • Vichy

    Det är klart ni kan vara i Sofia kyrkan! Den är jättefin och har bra akustik!
    Har ni kollat in Kristine kyrka? den är också jättefin! 

  • Johanne

    Jag fick tipset att inte välja så stor kyrka om man inte kan fylla den ordentligt, just för att det kan kännas tomt och inte lika intimt!

    Jag tänkte länge på det tipset och har insett nu när vi tittar på kyrkor att det var ett gott råd! Jag försöker hitta en fin kyrka som matchar antalet gäster, just för att det ska kännas mer intimt och nära, istället för kanske tomt och ekande...?

    Men detta är vad jag tycker! Sen får ju varje brudpar göra som de vill! och som sagt, det verkar vara en otroligt cool och unik kyrka ni funderar på! =D 

  • pnufs

    Vi ska ha ungefär 100 gäster och vi valde mellan Sofiakyrkan och Kristine kyrka. Valet föll på Kristine kyrka eftersom min sambo har haft skolavslutningar m.m. där, kändes kul att ha en "anknytning" :) Kristine kyrka rymmer 600 och det är ju egentligen 500 för mycket, men vi tycker inte att det spelar någon roll :)

  • Svartsocka

    Tack för alla råd!

    Alltså det är ju verkligen min drömkyrka att gifta mig i, men som sagt är vi rädda för att det ska bli lite glest mellan bänkraderna så att säga, så att det inte känns lika intimt.

    Tänker också på när sång ska framföras, att det ekar mycket och att det är väldigt långt att gå ner till altaret.

    Vi var och tittade på kyrkan igår och man kan ju bara säga en sak; den är otroligt vacker!

    Idag var vi och kolla på skärstadskyrka och sambon fastnade för den direkt och även jag tycker den är vacker. Vi blev liksom lite mållösa där inne, som att vi inte visste om den var rätt eller inte. Sofiakyrkan har vi liksom redan sagt att det är den finaste kyrkan. Men skärstads kyrka är också ljus, som är den viktigaste faktorn till valet!

    Vad tror ni om den?






     
  • stormhelen
    Svartsocka skrev 2013-09-06 20:58:50 följande:
    Tack för alla råd!

    Alltså det är ju verkligen min drömkyrka att gifta mig i, men som sagt är vi rädda för att det ska bli lite glest mellan bänkraderna så att säga, så att det inte känns lika intimt.

    Tänker också på när sång ska framföras, att det ekar mycket och att det är väldigt långt att gå ner till altaret.

    Vi var och tittade på kyrkan igår och man kan ju bara säga en sak; den är otroligt vacker!

    Idag var vi och kolla på skärstadskyrka och sambon fastnade för den direkt och även jag tycker den är vacker. Vi blev liksom lite mållösa där inne, som att vi inte visste om den var rätt eller inte. Sofiakyrkan har vi liksom redan sagt att det är den finaste kyrkan. Men skärstads kyrka är också ljus, som är den viktigaste faktorn till valet!

    Vad tror ni om den?

    Vad gäller sången så tror jag inte det blir någr aproblem med att det ekar.


    Dels som någon sa ovan så har ju den kyrkan väldigt bra akustik och sedan så tror jag inte att en liten församling vs en större gör någon skillnad vad gäller dålig akustik då ljud absorberas främst av att t.ex. väggar är fyllda och att rummet är ordentligt mublerat.


    Men det verkar ju som att den kyrkan inte har det problemet.


     


    Vad gäller den andra kyrkan som ni tittade på så tycker jag att den var ganska så tråkig. En vanlig kyrka som man kan hitta vart som helst i Sverige, medan den första och större kyrkan ser mycket trevligare ut.


     


    Jag håller fast vid det jag sa tidigare att ta den kyrkan som NI tycker om inte vad ni tror att andra ska tycka om. Det är er dag då gäller det att följa sitt eget hjärta. Då kan det inte bli fel.


    Det tycks ju som att många här inte tycker att det är ett problem att ha en stor kyrka om man har få gäster.


    MEN, det är som sagt NI som bestämmer. =)

Svar på tråden För stor och ståtlig kyrka?