• Äldre 5 Sep 21:24
    6525 visningar
    6 svar
    6
    6525

    Text till inbjudningskort?

    Okej, såhär är det - vi är studenter och har valt att spara in på det vi inte tycker är nödvändigt till bröllopet - men det kräver vissa formuleringar till inbjudningskortet och varken jag eller m2b är speciellt bra på formuleringar. Så hjälp, snälla ni!

    Vigseln börjar klockan 15.00 i leksbergs kyrka den 21/12-2013, efter det blir det middag på café mumma klockan 17.00 - so far no problem. Det är nu de kluriga bitarna kommer

    1. Vi önskar oss inga presenter som tar någon plats, om de vill ge oss upplevelser så är det okej - annars önskar vi oss bidrag till bröllopsresan. Vet inte om det går att formulera, annars bara bidrag till bröllopsresan.

    2. Vi tänker inte anlita någon egentlig fotograf (pappa är rätt duktig på att ta bilder, så han ska få ta några porträttbilder tänkte jag), utan vill att gästerna tar med sig sina kameror och knäpper ordentligt med bilder när vi kommer ut från kyrkan och sådär. (Inte för att jag tror att de inte kommer göra det, men ni förstår grejen)

    3. Vi bjuder på all alkoholfri dryck till middag och så, men vill de dricka t ex vin och öl så får de köpa det själva i baren - även till middagen.

    Vad tror ni? Går det att få ihop? Alla tips är välkommna!

  • Svar på tråden Text till inbjudningskort?
  • Alylly­ra
    Äldre 6 Sep 11:49
    #1

    Vi gjorde ett extra blad (eg. två - men det beror ju på hur mycket plats man behöver) där vi skrev all info ganska sakligt och även fick med vår ståndpunkt angående barn (mycket välkomna!), boende (hur och var) samt vägbeskrivning.

    Ang. tex presenter skrev vi nått i stil med:
    "Vi önskar oss ingen annan present än att ni kommer och firar med oss. Om ni ändå vill ge någonting skulle ett bidrag till bröllopsresan vara uppskattat."
    Men ni kan ju bre ut det och säga typ: "Vi har inte plats för fler saker i vår lilla lya, men skulle gärna få komma ut på äventyr och roliga upplevelser. Annars är ett bidrag till bröllopsresan uppskattat."

    "Vi hoppas att ni tar med er kameror och fotar alla små och stora ögonblick under dagen. Bilderna kan ni sedan dela med er av på..." och så nån adress eller annan info angående fotodelning.

    "Till middagen bjuder vi på alkoholfri dryck. Om man hellre vill ha nått starkare i glaset står vår eminenta bar redo att ta emot era önskemål - glöm därför inte kontanter!"

    Eller nått. Allt beror ju på hur ni vanligen uttrycker er och hur formellt ni vill ha det. Sen får ni ju också anpassa det efter era förutsättningar, om baren tar kort så behövs ju inte kontanter osv.

    Lycka till!
     

  • Äldre 6 Sep 14:15
    #2

    1. Vi önskar oss inga presenter som tar någon plats, om de vill ge oss upplevelser så är det okej - annars önskar vi oss bidrag till bröllopsresan. Vet inte om det går att formulera, annars bara bidrag till bröllopsresan.

    Förslag: "Vår största önskan är att få dela dagen tillsammans med våra nära och kära, men om du vill ge oss en gåva är upplevelser eller ett litet bidrag till vår bröllopsresa uppskattat"

    2. Vi tänker inte anlita någon egentlig fotograf (pappa är rätt duktig på att ta bilder, så han ska få ta några porträttbilder tänkte jag), utan vill att gästerna tar med sig sina kameror och knäpper ordentligt med bilder när vi kommer ut från kyrkan och sådär. (Inte för att jag tror att de inte kommer göra det, men ni förstår grejen)

    Förslag: "Fotografera gärna under dagen. Om du vill dela med dig av bilderna blir vi glada! [info om hur de ska göra]"

    3. Vi bjuder på all alkoholfri dryck till middag och så, men vill de dricka t ex vin och öl så får de köpa det själva i baren - även till middagen.

    Förslag: "Vi bjuder på middag och alkolfri dryck. Vill du dricka något starkare kommer detta att finnas till försäljning i baren. Kom ihåg att ta med kontanter/Det går bra att betala med både kort och kontanter."

    Ett litet OBS! när det gäller att låta gästerna fotografera. Räkna inte med att få några superbilder. Om alla ska fotografera kommer ni att titta in i olika kameror, ljuset kanske inte blir perfekt etc etc. Vill ni "bara" få dagen dokumenterad så kommer det nog bli en del fotograferat eftersom alla går runt med en kamera i sin mobil i dag, men vill ni ha vackra bilder är det nog bättre om ni ber en person ta bilder lite mer ordentligt.

  • caroli­ne2013
    Äldre 6 Sep 16:52
    #3

    vi skrev
    "Nu blire åka av!
    den ... augusti gifter vi oss på Fåfängan i Stockholm
    Vigseln är klockan 15:00 med efterföljande middag
     och fest på samma ställe.
    Sommarfin klädsel

    I present önskas bidrag till bröllopsresan

    Varmt välkomna!"

    osa senast 1:a maj till vår toastmadame.... på mail..."

    Vi gjorde en egen bröllopsmail och hade det som kontaktmail för ALLA som vsar inblandande i bröllopet.
    'På bröllopsguiden finns det så du kasn göra en egen hemsida. det tog mig en halvtimme. där kan du skriva mer om planering kring allt, vad ni bjuder på osv.. det tog mig en halvtimme där finns även andra bra verktyg tilll borfplacering osv

  • Äldre 6 Sep 17:21
    #4

    Tack för förslagen, nu ska jag nog lyckas knåpa ihop något som ser rätt vettigt ut i alla fall :)

    Sommar2014: Nej, vackra bilder är vi inte så intresserade av - vi vill få alla de där ögonblicken där emellan på bild, därav resonemanget. Och som sagt, vi tänkte låta pappa ta några porträttbilder innan, till tackkort och sådär, men efter tackkortet kommer vi inte bry oss så mycket om de där bilderna i alla fall - så därför valde vi att spara in på fotografkostnaden...

  • Äldre 7 Sep 15:13
    #5
    izredam skrev 2013-09-06 17:21:54 följande:
    Sommar2014: Nej, vackra bilder är vi inte så intresserade av - vi vill få alla de där ögonblicken där emellan på bild, därav resonemanget. Och som sagt, vi tänkte låta pappa ta några porträttbilder innan, till tackkort och sådär, men efter tackkortet kommer vi inte bry oss så mycket om de där bilderna i alla fall - så därför valde vi att spara in på fotografkostnaden...
    Men då så, toppen! Solig

    Jag är en sån som aldrig drömt om vare sig klänning, frisyrer eller ring.... utan bröllopsfotona! Det är typ det viktigaste för mig, sen kan jag äta pastasallad och gifta mig i en klänning från H&M. Flört
  • Äldre 18 Jan 15:07
    #6
    Här hittar du många förslag på text: www.textforslag.org/brollopsinbjudan/
Svar på tråden Text till inbjudningskort?