• Emsofia

Hjälp! Klänningen korvar sig i sidan

Har äntligen fått hjälp med att snöra på min klänning och upptäckte då att den korvar sig (eller veckar sig) lite i sidan. När vi drog upp klänningen lite och snörade om blev det lite bättre men inte helt bra. Är det någon som vet vad detta kan bero på och hur man fixar det?

Klänningen är axelbandslös och hjärtformad upptill och har snörning i ryggen.
    Kjolen är A-linjeformad.

• Svar på tråden Hjälp! Klänningen korvar sig i sidan
  • SofiaMagdalena

Troligtvis är den lite tajt över höften. Prova med någon form av "hålla in" plagg under så kanske den sitter bättre.

• Emsofia

Tack för svaret. Jag tror dock att det beror på att tyget inte orkar hålla uppe överdelen av klänningen.Kjolen går nämligen ut från midjan och sitter inte åt alls över höften.Jag funderar på om man kan sy in några skenor eller så. Någon som har erfarenhet av detta? 

• Chicita

Kan du visa en bild så blir det väldigt mycket enklare att ge dig råd Glad
    Har du ingen bild med klänningen på,  så ta en på själva liv-delen av klänningen i alla fall

• Emsofia

Här kommer en bild på livet när klänningen är på

• Chicita

Det ser nästan ut som om klänningen är lite för stor. Och dels som att modellen inte var tänkt att vara axelbandslös. Det finns ju ingen struktur som håller den uppe.
    Att sy in skenor i efterhand vet jag inte om jag rekommenderar. Det brukar inte bli snyggt.
    Eventuellt kan du testa att sy in en axelbandslös BH som sitter bra (gärna en av "korsettmodell" typ korselett, bustier och allt vad dom nu kallas) 

Svar på tråden Hjälp! Klänningen korvar sig i sidan