• Lulo

    Små,gulliga eller annorlunda kyrkor

    Hej,Min fästman friade till mig nu i augusti och nu börjar planeringen inför bröllop nästa sommar!Vi har tänkt att ha ett väldigt litet och intimt bröllop med enbart familj, och istället lägga större delen av ekonomin på bröllopsresan. Jag undra nu om någon har tips på små,gulliga och/eller annorlunda kyrkor i och nära Stockholm?Inget pompa och ståt, utan gärna personligt och litet eftersom antalet gäster kanske blir +-10 pers.Alla förslag är välkomna! Måste inte heller vara en kyrka, bara en fin annorlunda liten plats.Tack på förhand!Lulo          

  • Svar på tråden Små,gulliga eller annorlunda kyrkor
  • Anette86

    Hej!! vi har bokat Solna kyrka till vårt bröllop nästa sommar och den är ganska liten och jätte fin. Sedan är det otroligt fint vid Ulriksdals slott (också liten kyrka) men sjukt fin miljö.

    Lycka till =) 

  • Aniara4

    Landsorts kapell är otroligt fint och gulligt, men det kan vara lite svårt att få till en vigsel där. Jag har för mig att församlingen kör vigslar en gång om året, annars kan man få använda kapellet om man har med sig egen präst, musiker osv.

    Fin ö också.

  • Lulo

    Anette86 skrev 2013-08-27 22:44:47 följande:Hej!! vi har bokat Solna kyrka till vårt bröllop nästa sommar och den är ganska liten och jätte fin. Sedan är det otroligt fint vid Ulriksdals slott (också liten kyrka) men sjukt fin miljö.Lycka till =) Tack för tipset! Ska genast kolla upp :)Det är så alltså att man måste börja boka redan nu för att kunna få "plats" i den kyrka man är intresserad av?Första vigsel för mig så jag är rätt ovan med sånt här :)   

  • Lulo

    Aniara4 skrev 2013-08-27 22:46:42 följande:Landsorts kapell är otroligt fint och gulligt, men det kan vara lite svårt att få till en vigsel där. Jag har för mig att församlingen kör vigslar en gång om året, annars kan man få använda kapellet om man har med sig egen präst, musiker osv.Fin ö också.Tack för tipset! Ska genast kolla upp :) 

  • lmcl

    I Vallentuna kommun finns inte mindre än åtta superfina små medeltidskyrkor! Kolla Vallentuna och Össeby församlingar, de har fyra kyrkor var.

  • Anniina

    östra ryds kyrka ut mot vaxholmshållet. Fördel att bussarna går nära och nästan hela natten om du har middagen i församlingslokalen. Nacka kyrka och Värmdö kyrka. samma med bussar där.

  • Fysan

    Lulo skrev 2013-08-27 22:36:55 följande:Hej,Min fästman friade till mig nu i augusti och nu börjar planeringen inför bröllop nästa sommar!Vi har tänkt att ha ett väldigt litet och intimt bröllop med enbart familj, och istället lägga större delen av ekonomin på bröllopsresan. Jag undra nu om någon har tips på små,gulliga och/eller annorlunda kyrkor i och nära Stockholm?Inget pompa och ståt, utan gärna personligt och litet eftersom antalet gäster kanske blir +-10 pers.Alla förslag är välkomna! Måste inte heller vara en kyrka, bara en fin annorlunda liten plats.Tack på förhand!Lulo           Det finns en liten liten kyrka i Vallentuna, Orkesta kyrka. Den rymmer kanske max 50 pers, den är jättefin och med målningar i taket och så. Har faktiskt lite foton på den om du vill se, eftersom vi överväger den själva. :)

  • Lislj

    Jag kan annars rekomendera silverdals kapell i Sollentuna. Jag har varit där på begravning en gång men blev kär! känns inte som en kyrka då den är byggd på 60-talet. Stoooora fönster ut mot barrskogen och en sten som altare. Helt magiskt vackert och litet och intimt!

  • Anette86
    Lulo skrev 2013-08-27 23:14:36 följande:
    Anette86 skrev 2013-08-27 22:44:47 följande:Hej!! vi har bokat Solna kyrka till vårt bröllop nästa sommar och den är ganska liten och jätte fin. Sedan är det otroligt fint vid Ulriksdals slott (också liten kyrka) men sjukt fin miljö.Lycka till =) Tack för tipset! Ska genast kolla upp :)Det är så alltså att man måste börja boka redan nu för att kunna få "plats" i den kyrka man är intresserad av?Första vigsel för mig så jag är rätt ovan med sånt här :)   

     

    Hej igen!
    Jag tror inte att man behöver boka så här tidigt egentligen men ju tidigare desto större chans att få den dag och den tid man vill, så tänkte vi iallafall =) Sedan ville vi ha samma präst som döpte vår son så vi ville ju boka in honom i god tid =D

    Silverdals kapell såg ju riktigt mysigt ut på filmen som lades upp. Tror du även kan se solnas kyrkor i filmsekvens på kyrkans hemsida 
  • Lulo

    Tack allihopa för alla fina tips! Kollar upp alla och har även varit och tittat på vissa irl.Och det var ett bra tips om att kanske boka redan nu, så man inte står i sista stund utan kyrka.Tack igen och lycka till till er andra!     

Svar på tråden Små,gulliga eller annorlunda kyrkor