• Anette­e
    Äldre 24 Aug 08:57
    2010 visningar
    4 svar
    4
    2010

    Någon som bara spritsar tårtor?

    Vi gifter oss om EN vecka (Yaaay) men vi har ingen som kan spritsa våra tårtor? Det någon något bageri i Malmö/Lund-trakterna som bara gör spritsjobb? En del vill ju att man beställer hela tårtan...

  • Svar på tråden Någon som bara spritsar tårtor?
  • Äldre 24 Aug 11:12
    #1

    Jag kan nog säga direkt att du inte kommer att hitta ett konditori/ bageri som tar på sig att spritsa en tårta som någon annan har bakat.
    Det handlar om hygienregler bland annat.
    Allt som dom hanterar i matväg måste vara tillagat i deras lokaler eller av en godkänd leverantör.

    Däremot kanske du kan hitta en privatperson eller någon som gått konditoriutbildning som kan tänka sig att komma hem till dig och spritsa tårtorna.

    Vad är det för spritsteknik du tänker dig?
    För om det "bara" är att täcka tårtorna med grädde så kan du enkelt göra det själv med en spritspåse och de munstycken du kan köpa på panduro eller till och med Ica 

  • amerik­a
    Äldre 24 Aug 11:27
    #2

    Det finns många bra tutorials på YouTube hur man spritsar tårtor (med rosor, toppar, som "spackel", med struktur osv). Och om ni vill ha något annat än grädde att spritsa med, så finns det tutorials även för det.
    Sitter själv och suger i mig all sådan info jag kan få då även vi ska ha spritsade, hemmagjorda tårtor, men vi har ju lite mer tid på oss Flört 

    Lycka till!! 

  • Äldre 24 Aug 11:46
    #3

    På Vipeholmskolan i Lund har en av restaurangutbildningarna inriktning bageri. Du skulle kunna ta en chansning och ringa till dem för att höra om någon av nuvarande treor eller kanske någon nybakad student skulle kunna tänka sig uppdraget som ett litet extraknäck.

  • Anette­e
    Äldre 27 Aug 16:44
    #4

    Tack, jag ska testa ringa vipeholmskolan!

    Jag har kollat ett massa tutorials men jag lyckas ändå inte så bra med att spritsa :/ Typiskt alltså, annars är jag en sån som ganska snabbt får kläm på sådana saker! Det är väll lite nerver som gör det också, vill ju att den ska se perfekt ut :P 

Svar på tråden Någon som bara spritsar tårtor?