• Katari­naS
    Äldre 23 Aug 08:51
    11189 visningar
    5 svar
    5
    11189

    När håller brudgummen sitt tal till bruden?

    Hej!
    Jag ska vara toastmaster på ett bröllop och undrar när i ordningen det är lämpligt att brudgummen håller sitt tal till bruden?
    Tacksam för hjälp!
    Katarina

  • Svar på tråden När håller brudgummen sitt tal till bruden?
  • Camill­a395
    Äldre 23 Aug 09:33
    #1

    Vi hade det som tal nummer två (av de "riktiga" talen efter brudskål och toastmasterinfo), efter brudens fars. Det står här att det ska vara så, men som alltid med bröllop får man ju göra lite som man vill, om man nu inte tycker det är bra :) 

  • Alylly­ra
    Äldre 23 Aug 09:38
    #2

    Vi pratade med brudgummen och frågade när han ville hålla sitt tal, så det blev i början på efterrätten.

    Allt beror på hur "traditionellt" brudparet vill att talordningen ska vara. Det bästa är alltid att fråga. 

  • Alylly­ra
    Äldre 23 Aug 09:39
    #3
    Alyllyra skrev 2013-08-23 09:38:09 följande:
    Vi pratade med brudgummen 
    ... alltså, när vi var toastmasters på ett annat bröllop. Vet inte om det framgick så bra
  • Äldre 23 Aug 10:38
    #4

    Näst sist, innan personen som tackar för maten. Min man höll tal då. De bröllop vi varit på har brudgummen varit sista talaren (eller näst sist om man har med tack för maten talet).

  • Äldre 23 Aug 10:59
    #5

    Det beror lite på vad talet innehåller skulle jag säga och hur långt det är.

    Varken jag eller maken höll tal till varandra. Men vi hade bett de som skulle hålla tal att anmäla ungefär hur länge dom skulle prata och lite grovt om vad talen skulle innehålla till vår toastmaster.
    På så sätt kunde han planera in en bra ordning så det inte blev 4 tal riktade till bruden och sen 4 till brudgummen. För även exempelvis brudgummens mor kan ju rikta sig till "sin nya dotter" i första hand... 

Svar på tråden När håller brudgummen sitt tal till bruden?