• Sweetc­harlet
    Äldre 22 Aug 20:11
    2224 visningar
    3 svar
    3
    2224

    Behöver tips till en enkel vigsel

    Hej! Jag och min sambo har varit tillsammans i 1 år, bott ihop från början av vårt förhållande, och har varit förlovade i 8 månader. Vi förlovade oss 12.12.12 och tänkte nu gifta oss 13.12.11. I och med att vår förlovningsdag var ett speciellt datum vill vi att bröllopsdagen också ska vara det, och 13.12.11 är ju faktiskt sista gången det är nåt sånt. Men nu är det så här att den dagen vi har tänkt att gifta oss kommer min sambo att vara 23 år och jag 22 år, vilket många tycker är väldigt ungt. Men vi vill verkligen det här. Vi är så oerhört kära i varandra, bråkar i stort sett aldrig med varandra och har jätteroligt tillsammans. Min sambo pluggar och får alltså pengar ifrån CSN, och jag är arbetslös och för tillfälligt sjukskriven pga diskbråck och får pengar från försäkringskassan och socialen. Tillsammans har vi ca 16000 kr gemensamt i månaden, och när alla räkningar är betalda blir det inte så mycket pengar över till annat mer än mat. Om vi nu skulle gifta oss innebär detta att vi förlorar bostadsbidraget och socialbidraget, alltså kommer vi att ha ca 12000 kr i månaden från och med den dagen vi räknas som man och fru. I och med att vi inte vill ha så stort bröllop, har vi bara bjudit våra föräldrar som ska vara med i kyrkan. Vi tänkte sedan, precis efter vigseln, gå ut på en restaurang med vara föräldrar och bjuda dom på lunch. 2013.12.11 är en onsdag, och vi har pratat lite om att kanske bjuda hem 7-10 kompisar och ha lite fest hemma för att fira lite. Men jag har några frågor jag undrar över, behöver tips och idéer på hur man kan göra när det är som det är med jobb och ekonomi och ålder och allt. Måste man ha en brudklänning? Räcker det med en vit klänning från hm? Räcke det att bjuda föräldrarna på lunch efteråt? Eller är det för pluttigt? Har man en bröllopsmarsch fast att det bara är litet? Sjunger man psalmer eller inte? Kam man ta med sig en cd med en valfri kärlekslåt? Hur mycket kostar en billig, fin bröllopsbukett? Måste man resa iväg efteråt? Vart kan man åka för en billig peng? (Vi bor i Skåne) Vad ska man bjuda vännerna på? Mat, tilltugg? Är det en jättedum idé att göra detta just nu? Ska vi vänta? (VILL INTE) Hur gör man ett billigt, litet bröllop fint och romantiskt mitt i vintern? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Behöver tips till en enkel vigsel
  • amerik­a
    Äldre 22 Aug 20:55
    #1

    Grattis till att ni har funnit kärleken!! Det är det största man kan få här i livet Hjärta

    Till att börja med vill jag bara säga att folk omkring en kommer alltid ha åsikter om att man är för ung, för gammal, för fattig, för outbildad, för sjuk, för arbetslös eller vad det nu är. Strunta i dem. Om ni vill gifta er så gör det!

    Ett enkelt bröllop så som du beskriver det låter mysigt! Man kan gifta sig i kyrkan eller hos kommunen. Det är kanske inte så vanligt att ha en kyrklig vigsel på en onsdag men prata med er församling så ska det nog gå att lösa.

    Om ni gifter er i kyrkan där ni bor så är det gratis. Det enda ni behöver är hinderprövning (som ni skickar efter från Skatteverket, gratis) samt en tid bokad med prästen. Vid kyrklig vigsel behövs oxå minst en ring, men det kan vara samma som förlovningsringen eller en annan ring till rimlig kostnad. I kyrkans vigselritual ingår minst två psalmer så dem kan man inte välja bort. Förutsatt att det finns en CD-spelare i kyrkan kan man få spela en egen skiva, men kolla med prästen först så hen tycker det är en okej låt.

    Om ni vill gifta er borgerligt är det samma sak: hindersprövning, gratis och en bokad tid med kommunens vigselförrättare. I det borgerliga vigselritualet ingår inga psalmer och ingen musik, så det måste ni själva ordna om ni ens vill ha det. Vid båda vigslarna krävs oxå minst två vittnen men om era föräldrar ska vara med, så är ju den saken löst.

    Man måste absolut inte ha en brudklänning! Om ni vill gifta er i mysbyxor, så kan ni göra det. En "vanlig" klänning som du tycker om funkar bra. Du måste inte heller ha en brudbukett om du inte vill. Och om du ändå vill, så kan du gå till en florist och säga att du vill ha en handbukett för max XX kronor.

    En lunch med föräldrarna låter trevligt. Kanske behöver ni inte ens bjuda, om era föräldrar vet att ni har det knapert, kan de kanske tänka sig att betala för sig själva. Man behöver ju inte göra någonting alls, men en lunch behöver inte bli så kostsamt. Och när ni bjuder hem kompisarna, kan ni själva välja om ni vill bjuda på mat eller snacks. Det kan absolut räcka med "bara" snacks eller tilltugg, såsom snittar eller korv med bröd. Ni sätter nivån.

    Bröllopsresa gör man för att man vill och har råd. Just nu i ert liv kanske det inte finns ekonomiskt utrymme men om ett år, tre år, tio år när ni har bättre ekonomi kan ni åka någonstans för att fira er bröllopsdag. Om ni vill.

    Lycka till!! 

  • Sweetc­harlet
    Äldre 22 Aug 21:41
    #2

    Vad glad jag blev för dina fina ord :') Jag tackar så hjärtligt! Kul att höra att någon tycker att det inte är omöjligt, även om det kanske är dålig tidpunkt. Allting lät så mycket enklare än jag hade föreställt mig. Det behöver kanske inte vara så komplicerat trots allt :)

  • Äldre 22 Aug 21:49
    #3

    Jag förstår dig precis! Jag är i en liknande sits och är lika gammal också 22 :) min blivande är 25 och pluggar, jag kör eget = inga pengar! Men såklart att man ska gifta sig för det och som "amerika" sa strunta i alla andra. Ingen annan ska få bestämma det är ni som gör!!
    Jag tycker det låter hur mysigt som helst som ni ska göra. Ni kan göra nått enkelt hemma för vänner också det behöver inte kosta. Antar att era vänner säkert inte förväntar sig att ni ska göra nått stort heller. För det är ju såhär i den här åldern man har inte hunnit få ihop så mkt pengar. Men som sagt det är er dag och det är ni som bestämmer! Så länge det känns bra för er! 

    Nu hade vi möjlighet att låna pengar och ska åka till las vegas och gifta oss och ha bröllopsresa samtidigt. Men resten får bli budget naturligvis. När vi kommer hem ska vi ha öppet hus en hel dag hemma. Släckt och vänner får komma och gratulera och jag ska baka själv så bjuda på fika alltså. Köpte en vit långklänning för under 1000 lappen på Nelly.com ska göra smink och hår själv. 

    Jag tycker absolut inte ni ska vänta! Jag tror att det kommer bli hur bra som helst! Lycka till <3  

     

Svar på tråden Behöver tips till en enkel vigsel