• Äldre 19 Aug 17:45
    1280 visningar
    4 svar
    4
    1280

    2språkig präst?!

    Hej Vi kommer gifta oss i Svenska kyrkan men min m2b är engelsk och vi vill ha 2språkig cermoni, vet ngn vart vi kan hitta en präst som viga oss?? Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden 2språkig präst?!
  • Äldre 20 Aug 04:30
    #1

    Hej,

    Min man är också engelskspråkig, och vår präst genomförde vigselceremonin till 90% på engelska då hälften av våra gäster inte var från Sverige. (Välsignelsen hade vi på svenska + engelska, och psalmerna körde vi en vers på varje språk vilket var lyckat.)

    Mitt tips är att höra efter med din lokala församling och se vad de säger. Det finns färdiga texter på hur både vigsel och välsignelse kan utföras på engelska, så det borde inte vara något problem. :) 

  • Äldre 20 Aug 09:48
    #2

    Tack! Vi bor i london men ska kolla med kyrkan vi bokat, vi har bara bokat kyrka präst får vi liksom hitta själva tydligen..

  • Äldre 20 Aug 12:13
    #3

    Hej!
    Vår präst blandade på engelska och svenska. Det mesta var på engelska. Vår församling sa att alla präster ska kunna ha ceremonin på engelska, även om de kanske läster innantill ibland :)

  • Äldre 20 Aug 14:20
    #4

    Vår präst blandade också engelska/svenska...hon tyckte det var väldigt kul att få prata lite engelska då hon studerat i UK:) Blev väldigt bra att blanda två språk! Fader vår läste alla på sitt språk...det blev lite roligt då man hörde båda versionerna överlappa varandra:)

Svar på tråden 2språkig präst?!