• vinga86

Bjuda på 2 el. 3 nätters övernattning?

Hej!
    Vi ska gifta oss på Öland nästa sommar och vill bjuda in till ett tredagarsbröllop med grillning på fredagen , bröllop på lördagen och brunch på söndagen. Vi bor inte på Öland och det gör ingen utav våra gäster heller men min sida av släkten samt jag och min sambo har en väldigt stark anknytning dit och därför har vi valt att ha bröllopet där. Vi har berättat om hur vi har tänkt för alla i vår familj och släkt och enbart fått positiva reaktioner, vilket är jätteroligt! Men eftersom alla gäster har runt sex timmars resväg och vi ber dem åka dit för vår skull så vill vi ta hand om dem på bästa sätt. Vi betalar boende för alla och bjuder på välkomstdrink + tilltug på fredagen, bröllopsmiddag (buffé) inklusive fri bar på lördagen och brunch på söndagen. Resa och öriga måltider betalar de själva.

Nu till min fråga. Vi hade från början tänkt att betala boende för alla i tre nätter så att man inte ska behöva stressa hem på söndagen. Men nu undrar vi om det är ok att betala boende för alla i två nätter istället. Vad tycker ni? Vill sedan gästerna stanna längre så får de betala det själva (kostnad 600 kr/natt).

Vi vill att våra gäster ska känna sig omhändertagna och att de ska få en rolig helg tillsammans med oss och vi har gjort upp en budget, där tre nätter boende ingår, som vi har råd med. Samtidigt vill vi spara in pengar där det går men utan att ta bort vår omsorg om gästerna.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Bjuda på 2 el. 3 nätters övernattning?
  • Aniara4

Jag tycker det är väldigt generöst att bjuda på två nätters övernattning, tre nätter låter verkligen inte nödvändigt. Faktum är att ni lätt skulle kunna "komma undan" med att bara avsäga er presenter eftersom gästerna har kostnader för resa och övernattning. Ni är mer än tillräckligt generösa redan!

• Lislj

Det är verkligen helt fantastiskt generöst. Jag och mannen ska gifta oss på Gotland om två år och vi har inte tänkt bjuda på någon övernattning. De som tycker att det är värt att komma till vårt bröllop gör det och sen kommer vår bröllopspresent frön dessa självklart bara vara att de kommer på bröllopet!
    Dock så ser jag bara att det är två nätter på Öland för er? Mellan fredagen till lördagen och mellan lördagen och söndagen. Det ni egentligen bara skulle kunna bjuda på är ju natten mellan lördagen och söndagen och sen är det valfritt med grillningen på fredagen. då får ni nog massa nära och kära på kvällen som verkligen verkigen vill vara där för er! 

• Chicita

Två nätter räcker gott och väl.
    Tala om att det går att boka till en sista natt om man vill för 600:- och låt gästerna bestämma det själva. Många kan nog se det som en liten minisemester och tycka att det är skönt att få stanna en extra natt.
    Men andra kanske ändå behöver åka hem om dom eventuellt jobbar på måndagen sen. 

• Alyllyra

Jag tycker absolut att ni kan betala för de nätter som faktiskt gäller själva "bröllopshelgen", dvs. fredag och lördag natt. Om man sen vill stanna en extra natt för att slippa köra så är det upp till var och en. Jag skulle tycka att ni var sjukt generösa ändå, och skulle inte reflektera över att få betala för den sista natten. Glad

Vi har gjort som Aniara4 föreslår, gästerna betalar för sitt eget boende under helgen och vi har avsagt oss presenter. 

• vinga86

Tack, snälla för era svar! Vi tar bort den tredje natten och skriver att det finns möjlighet att stanna en extra natt på egen bekostnad. Skönt när kostnaderna minskar med 6000 kr på ett kick! ;) Finns säkert andra hål vi kan stoppa de pengarna i :)

Presenter har vi redan tänkt att avsäga oss och skriva i inbjudan att den bästa present vi kan få är att de kommer.

• SofiaMagdalena

Måste bara börja med att säga WOW! Vilket upplägg! Skulle älska att få vara gäst på ert bröllop. De gäster som inte känner sig omhändertagna kan dra något gammalt över sig!

fredag till lördag - 1 natt
    lördag till söndag 1 natt

det är två nätter totalt.
    Tänkter ni er att man stannar till måndagen? eller kommer på torsdagen? Om ja så tycker jag man kan betala det själv eftersom det då ligger utanför själva helgen. 

Lycka till! 

• Chicita
    SofiaMagdalena skrev 2013-08-16 12:27:31 följande:
    Måste bara börja med att säga WOW! Vilket upplägg! Skulle älska att få vara gäst på ert bröllop. De gäster som inte känner sig omhändertagna kan dra något gammalt över sig!

fredag till lördag - 1 natt
    lördag till söndag 1 natt

det är två nätter totalt.
    Tänkter ni er att man stannar till måndagen? eller kommer på torsdagen? Om ja så tycker jag man kan betala det själv eftersom det då ligger utanför själva helgen. 

Lycka till! 
    Citerar från TS:
    Nu till min fråga. Vi hade från början tänkt att betala boende för alla i tre nätter så att man inte ska behöva stressa hem på söndagen. Men nu undrar vi om det är ok att betala boende för alla i två nätter istället. Vad tycker ni? Vill sedan gästerna stanna längre så får de betala det själva (kostnad 600 kr/natt). 

Det är alltså natten mellan Söndag och Måndag det är frågan om Flört 
  • vinga86

Ja, precis, det är natten mellan söndag och måndag det gäller. Vi tänkte att folk kanske tycker att det är stressigt att åka hem på söndagen men nu har jag både fått er respons och andras i min närhet och alla säger samma sak, att söndag till måndag inte är nödvändig. Vissa kanske inte heller vill behöva ta ledigt på måndagen också, det är ju en kostnad för dem, men vi tänkte först att vi kunde erbjuda en till natt för dem som ville. MEN nu har vi ändrat det till 2 nätter, så vi betalar fredag till lördag och lördag till söndag. Och den som inte är  glad för det kan väl stanna hemma  Flört

SofiaMagdalena: Vad kul att du gillar upplägget, blir jätteglad! Haha, ja det har du rätt i!

Svar på tråden Bjuda på 2 el. 3 nätters övernattning?