• Jjadeland

koja eller slott?

Hej. vi har börjat kolla på bröllop till nästa sommar, problemet är väl att veta vad allt kommer att kosta, och särskillt när man letar lokal. Vad ska man egentligen köra på, slott och lyxigt, herrgård,stall, lokal att inreda själv, tält, mm? problemet är att vart ställer man upp ett stor partytält när vi inte har trädgård själva? vi hade velat ha något slottslikt eller herrgård, men då lär man väl få köpa hela paketet med mat och sånt? vår budget är ju till viss del begränsad och slänga ut aldeles för mycket på bara feststället känns tråkigt, då får vi i så fall skjuta på de ett år till för att ha råd.:S
    Så till min fråga vad har ni kört på och vad rekomenderar ni?

• Svar på tråden koja eller slott?
  • Alex

Jag var på ett bröllop i Kristianstad där paret hade hyrt en lada.
    Först blev de vigda i ladan sen när alla stog utanför och drack champange möblerades ladan om till middagsdukning och sist dans med bar.

Det var väldigt mysigt och fint men då behöver man nog vara över 60 personer för att det inte ska kännas tomt.

• Disa

Kolla om det inte finns någon fin lokal med catering till och sedan köper ni in alkohol själva.
    Så gjorde vi, hittade ett jättefint hus från 1800-talet  som också är inrett i den stilen (förutom borden och stolarna). 
    En mellanvariant - kostar ju lite med catering och serveringspersonal men betydligt billigare än på t.ex en herrgård. För oss kommer mat + serveringspersonal + lokal och alla glas/bestick/tallrikar osv kosta ca 20.000 kr för 42 personer. 
    Vet inte vart du bor, men slänger en länk till där vi ska ifall det är så att du bor i närheten. http://lagergrenska.se/

• Jjadeland

Hej jaha vad hette de stället vet du de Alex? (här kanske man borde tagga, men eftersom jag är ny här så vet jag inte hur man gör de) ja för vi är runt 60 pers om inte mer och vill ha något mysigt ställe och ja att ha catering med personal som man kanske kan fixa på något sätt är nog en bra idee

• Rin

Det finns en hel del slott och herrgårdar där man kan ha catering. Kika runt lite på olika lokaler, kolla trådar här på BT och Googla. Du kommer nog ganska fort få en känsla för vad som känns rätt och inte.

• xMariax

Vi hade också jätteproblem med att hitta lokal! Drömmen var att hyra Sunsbyholms slott utanför Eskilstuna, de har underbara bröllopspaket och slottet är så vackert! 
    Men med en budget på 45.000:- och ca 45-50 gäster så hade vi inte riktigt råd med det med tanke på att det kostade ca 1400:-/kuvert.. I budgeten vi har ingår våra kläder, transport, ringar etc etc kanske bör tilläggas!
    Så det släppte vi ganska tidigt och började kolla efter lokaler och catering. Vi kollade runt lite, men de lokaler vi hittade tyckte vi såg alldeles för nedgågna och slitna ut, med en hyra på 5000-10000:- per dygn så var inte detta så frestande.. Utöver det skulle vi som bäst få betala 8500:- för bara maten, så det hade vi inte heller riktigt råd med..
    Vi började kolla runt efter bygdegårdar och hittade en som inte var så fin, men det skulle funka. Vi skulle få betala 3000:- för hela helgen. 
    Men efter några veckor kändes den inte rätt längre så vi började kolla ivdare och bara för skojs skull så började jag söka på lokaler i m2bs hemstad (25 mil härifrån) och hittade en helt perfekt bygdegård! Den var stor och vit, ligger precis vid havet etc. Vi kollade upp priset på den och kunde inte motstå när vi fick höra att den kostar 5000:- för en helg! Vi kollade runt efter en kyrka i den staden och när vi hittat det så bokade vi båda.
    Maten hjälps vi åt med. 

• Alex

Ladan låg på en del av marken som tillhör Ovesholmsslott

• Jjadeland
    Alex skrev 2013-08-20 08:24:45 följande:
    tack så mycket , ska kolla upp detta
  • Jjadeland
    Alex skrev 2013-08-20 08:24:45 följande:
    du jag har sökt som en tok, inegnstans finns de varken mail elelr något till dom på ovesholmsslott, jag hade varit galet glad om du kanske kunde fråga din vän hur dom fixade de eller vem dom pratat med?
    mvh j
Svar på tråden koja eller slott?