• vårbru­d2014
    Äldre 10 Aug 16:22
    5185 visningar
    15 svar
    15
    5185

    man man bara bjuda på bröllopstårta efter slottsvigsel?

    Våra tankar är att bjuda ca 55 gäster , då blandat släkt, vänner & såklart närmaste familjen. Till saken hör att ingen av oss vill ha en stor fest. Vi vill ha vigseln på en söndag em eller fm. VI har hittat ett fint slott vi vill vara på men de kräver stor budget med två alterantivt tre rätters middag till alla gäster samt bröllopstårta, alkohol m.m. Vi har försökt skala ner så gott vi kunnat. Går nu i funderingarna kan man helt enkelt skriva klart och tydligt efter vigselcermonin serveras bröllopstårta & kaff på slottete. Eller tycker folk man är snål?? Alternativet för oss är annars familj +syskon, alltså 14 gäster i stället men då blir de mer påkostat för dem. Vill inte att vänner , släkt m.m ska se oss som snåla men vi känner ärligt inte för att lägga ut massa pengar på en del släkt till exempel. Men känner oss ändå tvungna att bjuda dem på grund av att delar av släökten inte ska bli avundsjuka m.m . Så vi undrar vad hade ni tyckt om att bli bjudna på vigsel med endast (exklusiv) bröllopstårta & en skål efter vigseln på slottet? Ser de dumt ut eller är de okej?

  • Svar på tråden man man bara bjuda på bröllopstårta efter slottsvigsel?
  • vårbru­d2014
    Äldre 10 Aug 16:29
    #1

    givetvis bjuder vi på tårtan på slottet :)

  • amerik­a
    Äldre 10 Aug 16:39
    #2

    Jag tycker inte att det känns snålt och jag skulle definitivt tycka det kändes festligt att bli bjuden på kaffe och tårta på ett slott!! Kör på det - känns både lyxigt och glamouröst!

  • vårbru­d2014
    Äldre 10 Aug 16:43
    #3
    Hjärta Kul att du tycker de Amerika :) vi känner lite så men rädda att de ska tolkas fel. Men vi får väl skriva väldigt tydligt i inbjudan att de endast är tårta & kaffe! fler som tycker lika eller tvärtom:??)) vi grubblar så här hemma!
  • Äldre 10 Aug 16:59
    #4

    Jag tycker att det är en bra idé. Bröllop behöver ju inte alls vara synonymt med middag. Glad


  • Äldre 10 Aug 17:29
    #5

    Jag tycker också att det låter som en bra idé. Glad


  • vårbru­d2014
    Äldre 10 Aug 19:38
    #6

    Tack snälla ni :) vi skall höra med slottet. Fick dock nu ändå en magkänsla av att vi bara ska va familjen. Känns som man försöker göra sitt allra yttersta för att alla runtom ska bli nöjda.. De är ju vårt bröllop, våran dag! Man kan ju ha prinsessklänningen, häst & vagn och allt annat bara för de är mindre gäster. De som betyder mest. Nära vänner betyder otroligt mkt också men då blir de genast svårt med släkten. Tror ni ett litet bröllop blir bra också?:)) tack underbara ni!

  • Äldre 10 Aug 21:49
    #7

    Tycker jag absolut!!
    vi själva har valt att ha en "mingelvigsel", vigseln följt av snittar och bubbel på stående fot till ett live band. That's it :)

  • Äldre 10 Aug 21:50
    #8

    Ska tillägga att vi är ca 40st och fler vänner än släkt/familj.

  • Clariz­a
    Äldre 11 Aug 00:59
    #9

    Ett alternativ som inte är helt ovanligt är att bjuda flera gäster (släkt och vänner) på vigsel + enklare fika efteråt och sedan bjuda in en mindre skara (närmaste familj) till middag på kvällen. Det kanske skulle vara något för er. Men som du själv skrev så är det ju ert bröllop och ni ska känna efter hur ni vill fira dagen. 

  • Lija
    Äldre 11 Aug 03:06
    #10

    Som min blivande man säger, vigsel å kärleken är viktigast ;). Allt annat är utöver å där skall man göra.som.man känner. Jag skulle bli glad av att överhuvudtaget bli bjuden. Har läst många olika inlägg om att gäster vill ha å ha. Men jag ser det som en ära att få komma på en så spwciell dag å respekterar till fullo den som bjuder. Skulle alsrig tänka snålt eller anna. Det är brudparets dag, deras vilja. Lycka till å sätt kärlekwn i fokus :).

  • Lija
    Äldre 11 Aug 03:08
    #11

    Oj va mycket stavfel det blev ;).

  • Äldre 11 Aug 08:23
    #12

    låt er Bröllopsdag bli Er dag, gör den precis som ni önskar! När ni om 10-20-30 år sitter och tittar på foton och minns er vigsel, då är det era val ni vill minnas och inte andras tankar, åsikter eller önskemål. Vi åker till NY och gifter oss i december och har därefter en ceremoni i Sverige med vänner och familj. Du kan tänka att många har åsikter om våra val, jag gifter mig dessutom för andra gången, och har valt en Vit klänning:)
    Gör som ni vill och njut av er lycka!  
    Må så gott och lycka till:)

  • Äldre 12 Aug 10:05
    #13

    Ni ska välja det som känns rätt för er och inte göra detta för någon annans skull. Tips är bara att inte ställa krav på gästerna såsom att de måste ha frack eller smoking samt att inte ha det så långt bort att det kräver övernattning. Lägger man ut mycket pengar som gäst så vill man att bröllopet motsvarar mödan.

  • Äldre 12 Aug 12:48
    #14

    Självklart ska ni ha det bröllop som ni känner er som mest bekväma med! En tanke bara: jag var på ett mingelbröllop för ett par år sedan, när det efter vigseln fanns tillfälle att under en timme eller så äta snittar, dricka lite bubbel och prata. Det var säkert tänkt som något väldigt socialt, men det slutade bara med att folk umgicks i sina "grupper", det vill säga släkt med släkt och vänner med vänner. Det kändes väldigt märkligt och lite som att bli ditbjuden med armbågen, speciellt när vi hade åkt 30 mil till bröllopet. Brudparet såg vi inte skymten av under minglet. Men det är min känsla och den behöver inte alls representera vad alla andra tycker. Jag tänkte bara skriva detta för att kanske visa att ja, folk kan tycka att det är konstigt att det "bara" är tårta och kaffe, men om det är vad ni vill ha så ska ni ha det.

  • linnea ros
    Äldre 13 Aug 10:46
    #15

    Kör på det, tycker jag. Superhärligt att de får ta del av vigseln så det är klart de inte kommer tycka att det är snålt eller konstigt. Bara att meddela detta innan så vet de ju precis vilken typ av bröllop det är. Lycka till! :)

Svar på tråden man man bara bjuda på bröllopstårta efter slottsvigsel?