• E&A

tärnor, marsalk, näbb osv

Vi är i början av planeringen och funderar på tärna, marsalk, värdpar osv. Är det något som alla har på sitt bröllop eller hur vanligt är det att avstå. Antar att det också beror på antal gäster.

Skulle uppskatta dina tankar kring detta.

• Svar på tråden tärnor, marsalk, näbb osv
  • delphi

Det är nog väldigt olika och självklart är det ok att avstå.
    Dock är ett tips att du hr någon som ansvarar för att vigselprogram och psalmböcker blir utdelade Samt att det finns någon som tar emot brudbuketten när ni skall växla ringar mm...
    Sen beroende på festens natur kan det ju vara bra att ha toastmaster som styr upp tal telegram sång bus och spex ev...
    det var mina tankar.
    Vi ska dock ha både värdpar tärna bestman toastmaster och solister...men det är vi det. Vi har så många för vi vill inte att en ska ta på sig för mycket alt. att vi behöver oroa oss för dom bitarna på våran dag kommer att vara tillräckligt nervös och darrig ändå.:)

• saris

Vi funderar också lite på hur man ska göra. Det är nog helt ok att avstå, men det kan ju underlätta att ha lite hjälp.

Men, vilka är det egentligen som är värdpar: föräldrar eller vänner? Och vad hjälper tärnorna till med?

• siivan

Om vi ska ha värdpar, så blir det vänner till oss.
    Tärna och marchalk har vi inte heller bestämt oss om än.

• Biggan

Det är ju helt upp till en själv hur man vill göra. Vi har våra systerdöttrar som vi tycker är för stora för att vara brudnäbb (13 & 16 år) så de ska få vara mina tärnor. Sen ska min blivandes systerson (10 år) få ansvara för ringarna och då blir han ju marschalk. Måste allt vara så himla uppstyltat när det gäller rollerna? Vi är nöjda med vårt beslut och tjejerna är överlyckliga över att få den stora äran. De längtar lika mycket som vi till bröllopet.

• Biggan

Glömde ju resten. Vi kombinerar med att ha två personer som är både Värd/toastmaster. Vi tror att det blir bra. Nu ska vi ju iofs inte ha något stort bröllop, så det räcker nog.

• Rut

Värdpar är egentligen de som bjuder in till festen, alltså tex brudparet själva eller föräldrarna.
    Personligen skippar vi både tärnor, marskalkar och näbbar. Men vi ska ha toastmadame!

• Biggan

Jo, det stämmer ju att det är vi (i detta fall) är värdar då vi betalar. Men vi måste ju ha någon som tar hand om gästerna efter vigseln då vi fotograferas och som säger välkomna vid champagnen. Därför valde vi denna konstillation med värd/toastmaster. Slår två flugor i en smäll.

• Majsan80

Det är nog upp till en själv.
    För oss föll det så naturligt att ha våra respektive bästa vänner som best man/tärna och lillesyster + 2 yngre kusiner till näbbar. Vi bad min lillebror och min blivandes yngre syster att fungera som vicevärdar så att vi kan gömma oss innan cermonin.

• 29 maj

Vi kommer att gå in tillsammans med våra barn och då skippade vi tärna /marskalk. Kommer däremot att ha en toastis som fixar med festen. Värdpar blir väl vi det.

Svar på tråden tärnor, marsalk, näbb osv