• Äriqa

skillnad på vs och si diamant?

Funderar på vad jag ska ha för diamanter på min ring. Jag väljer mellan vs och si.

Största stenen är 0.33c. Syns det nån skillnad? Jag vill ju inte att diamanten ska se "dimmig" ut.

Att jg undrar beror på att det är en prisskillnad på ca 7-8000kr på min ring.

• Svar på tråden skillnad på vs och si diamant?
  • kitkät

Jag hade nog valt den med SI ändå, om det är så stor prisskillnad! Min diamant som är 0.30 ct är VS men ärligt talat så ser jag knappt någon skillnad mellan min diamant och cz-stenar, så jag tror knappast du kommer se någon skillnad mellan VS och SI. Och jag har pratat med fler guldsmeder som säger att man inte kan se skillnad mellan SI och VS med blotta ögat. 

• FruForsmark

Jag har VVS på min 0.35 och jag och mina vänner såg skillnad när vi jämförde med en annan vars sten var si. Trodde inte det skulle synas så mycket men det var helt annan glans. Om jag var du skulle jag gått ner lite i storlek till förmån för bättre klarhet. Dock när det gäller mindre stenar så tycker jag inte det syns så mycket och då är si bra..

• Äriqa

Hmm,. Vilket dilemma! SÅ svårt att veta hur man ska göra!

Får nog avvakta lite och se hur mycket jobb jag har i höst och se hur mycket jag kan spara, om jag sedan tycker det är värt 7000:- mer eller inte!

• FruForsmark

För att förtydliga, si gör ju inte stenen ful. Det vara bara när vi jämförde ringar sinsemellan som vi faktiskt såg en skillnad. Jag är därefter superglad att jag valde den klarheten för den skiner fint hela tiden. Men när det gäller diamant så är det främst slipning och bra färgkvalitet du främst skall gå på. Gå inte under W i färg. Hellre sämre klarheten än sämre färg. Briljant och princesslipning ger bäst ljus. Det är en djungel men jag tycker du skall uppsöka en juvelerare och be hen ta fram olika varianter så får du med egna ögon se vad som passar dig bäst i smaken.

• 120926

Glansen beror ju inte direkt på inneslutningarna utan framför allt på slipningen. Sen finns det ju olika typer utav inneslutningar där vissa är som moln och kan göra stenen mindre blingig medan vissa inneslutningar mer ser ut som små små pepparkorn. Länken du fick innehåller faktiskt en hel del vettig information. Jag tror inte det är värt att betala så mkt mer för VS än SI men man vet ju inte hur deras stenar är graderade och hur inneslutningarna ser ut. Finns det någon möjlighet att titta på de olika diamanterna innan du bestämmer dig?

Svar på tråden skillnad på vs och si diamant?