• Anonym (Bride­zilla?­)
    Äldre 1 Aug 14:15
    2102 visningar
    5 svar
    5
    2102

    Mindre än en månad kvar och allt krånglar

    Om mindre än en månad gifter jag mig med min största kärlek. Jag har verkligen försökt att inte bli stressad eller jaga upp mig för småsaker. Men nu är det mycket som händer, som jag bli frustrerad över så jag måste skriva av mig!

    Efter att ha provsmakat maten, hos rstaurangen som ansvarar för lokalen vi ska vara i, bad vi om att ändra huvudrätten. Den var inte bra tillagad och de hade själva sagt innan att deras kök hade svårt att laga vår valda mat direkt utan mycket skulle varmhållas/tillagas i ugnar. När vi kommer med ett nytt förslag på en enklare rätt säger dom att dom redan inhandlat ingredienser till den första rätten (trots att vi inte provsmakat och godkänt den), och de menar att vi måste börja om från ruta 1 men att det ska väl gå om vi kan tänka oss att byta ut några ingredienser till sånt de redan köpt in.

    När det gått 1 månad och vi inte hört nått kontaktar vi restaurangen för att höra om vi får komma och provsmaka den nya menyn (det är nu 3 veckor kvar till bröllop).Trots att dom tidigare lovat att återkomma med en tid. Som svar på mitt mail får jag att de tycker att uppläggningen av den nya menyn är så krånglig att dom vill höga kuvertpriset med 40 kr per person (vi har 70 gäster). Men de skriver fortfarade inget om vilket datum vi kan få provsmaka maten. Vi blev ställda n och började undra är dom hade tänkt berätta att dom skulle höja kuvertpriset eftersom det kom när jag tog kontakt med dom.
    Vi har nu kommit fram till att vi troligtvis kommer använda catering till stället, men eftersom vi då inte tar mat genom dom så måste vi betala lokalen en avgift och det innebär merkostnader på nästan 10 000 kr. 

    Utöver det får vi inte tag på vår bröllopsfotograf (en avlägsen vän som är fotograf) som vi bokade in i mars, vi har i över en månad hört av oss och frågat om lämpligt tillfälle att provfotografera men inte lyckats få en tid som passar. Vi får nu bara svaret att han inte vet när han kan ses och att han har mkt annat.  I och med det vågar vi inte chansa utan har kontaktat en proffesionell fotograf också. Så nu står vi med kanske två fotografer, hellre det än ingen såklart men vi har då dubbla kostnader för fotografer som gör ett stort hål i budgeten åter igen. 

    Det är lätt att vara efterklok och tänka att man ska ta in proffs direkt men i och med att allt kring bröllop kostar så mycket redan så är det lätt att vilja spara in lite här och där, men man får verkligen vad man betalar för har vi märkt. 

    Är det jag som jagar upp mig?
    Puh, för långt inlägg.
     

  • Svar på tråden Mindre än en månad kvar och allt krånglar
  • Tessa
    Äldre 1 Aug 15:39
    #1

    Att en restaurang köper in ingredienser till en meny så långt i förväg låter extremt märkligt i mina öron. Jag har tidigare jobbat i restaurang och de senaste åren med event och olika tillställningar och haft att göra med en hel del hotell, cateringföretag och anläggningar. Önskemålet brukar vara att menyn ska beslutas några veckor i förväg, men de lägger aldrig någon beställning för ingredienser förrän en vecka innan då de oftast vill ha ett sista antal personer som ska äta. 

    Och att de överhuvudtaget uttrycker sig att den nya menyn är "krånglig" tyder verkligen inte på något seriöst företag måste jag säga. Så uttrycker man sig aldrig gentemot kunder. Om det är något som inte går att utföra får man säga det och kanske uttrycka sig på ett annat sätt.

    Har ni skrivit kontrakt med dem? Gällande pris per kuvert? Att de tar ut en avgift då ni inte tar mat genom dem är inte helt ovanligt då anläggningen troligen har ett avtal med just denna restaurang. Jag tycker dock att ni kan försöka förklara situationen för anläggningen och kanske få ett rabatterat pris på avgiften. Förklara sakligt och berätta hur ni blivit bemötta. För det är inte okej det som du beskriver.

    Men jag skulle definitivt satsa på ett cateringföretag istället. Ta något välkänt som andra rekommenderat; att sitta på sitt bröllop med halvtaskig mat känns knappast roligt. Då är det nog värt merkostnaden som kommer.

    Vad gäller fotografen - om personen inte svarat än och det är tre veckor kvar och inte verkar vara så intresserad... strunta då i fotografvännen. Har ni inget skrivet kontrakt med personen så ring eller skicka ett meddelande och avboka. Om ni har ett kontrakt så ska avbokningsregler finnas. Gå på linjen med proffsfotografen istället.  

    Supertråkigt att saker strular sig. Förstår att det måste kännas jobbigt! 

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 1 Aug 16:03
    #2

    Hojja men ni lär få en toppen dag iaf :)

  • Anonym (Bride­zilla?­)
    Äldre 2 Aug 06:53
    #3

    Tack båda två! Jag behövde lite pepp och förståelse! 

    Ja vi upplever också det hela som märkligt. Har dessutom fått ett avtal som innehåller delar som kan misstolkas och en del som saknad. Har bett om ett nytt avtal innan vi skriver under men inte fått något. Så just nu finns inget påskrivet avtal alls.

    Nu har vi iaf gjort klart med cateringfirman och det känns mycket tryggare, även om det blir dyrare.

    Fotografen som har varit svår att få tag på har svarat att han både vill och behöver uppdraget (då han behöver få in pengar) så vi får se om vi hinner träffa honom innan bröllopet för att stämma av eller hur det blir. 
    Är ju lite extra svårt när det är en vän, man drar sig för att inte bli ovänner. 

    Insåg att min rubrik på den här tråden faktiskt inte stämmer helt, det är flera saker som inte alls krånglar, så man får väl se det ljusa också Glad

     

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 2 Aug 07:29
    #4

    :) skönt att det börjar vända nu :)

  • Alylly­ra
    Äldre 2 Aug 09:53
    #5

    Det låter som att ni gör ett klokt val då ni drar öronen åt er när företaget i fråga inte riktigt verkar 100 % seriösa. Jag tror ni kommer vara nöjda med den extra utgiften i slutändan när allt flyter på som det ska utan massa krångel. Men visst svider det lite...

    Hoppas det fixar sig med fotografvännen också! Det verkar ju som att han börjar fatta att det är viktigt för er att han går att få tag på och att ni träffas innan så att ni kan gå igenom detaljer. Vilket är en bra lärdom för honom i framtiden Flört  

Svar på tråden Mindre än en månad kvar och allt krånglar