• Elisam­ej
    Äldre 31 Jul 01:25
    2227 visningar
    6 svar
    6
    2227

    Misshandlad vän...

    Jag har en bekant som jag inte umgås med längre men som jag brukar prata med ibland. Hon har träffat en ny man som jag anser är extremt farlig. Han har slagit henne gul och blå, kontrollerar allt hon gör, vem hon är med. Han skyller allt på henne och misshandlar henne psykiskt. Manipulerar henne till att tro att alla bråk är hennes fel. Har fått veta en massa mer saker som får mig att rysa... Saker han sagt och gjort. Jag misstänker att denna kille är grovt psykiskt sjuk... Saken är den att hon har lämnat han tidigare och verkade då förstå hur sjuk denna man är men gick tillbaka igen ändå. Jag har sagt till henne tusentals gånger hur sjuk och farlig han är och att hon måste lämna om detta inte ska sluta riktigt illa. Jag har pratat med hennes nära vänner om detta men ingenting verkar hjälpa. Han lyckas alltid lura tillbaka henne igen. Jag är rädd över hur detta kan sluta eftersom jag inte skulle bli förvånad alls om denna man tog livet av någon en dag. Vad gör man?! Hennes vänner har tröttnat på detta och säger att dom inte orkar försöka mer för att hon inte lyssnar...

  • Svar på tråden Misshandlad vän...
  • Äldre 31 Jul 06:19
    #1

    Anmäl till polisen. Du behöver inte kunna bevisa något alls utan du gör en anmälan och sedan är det upp till polisen/åklagare att bevisa. Fråga om du kan få dokumentera hennes skador. Be flera kompisar att anmäla misshandeln. Och framför allt, finns där för henne. Särskilt om hon en dag lämnar honom, då behöver hon all stöttning hon kan få. Att lämna ett destruktivt förhållande är bland det svåraste man kan göra. 

  • Anonym (Kvinn­ojour)
    Äldre 31 Jul 07:54
    #2

    Jag tycker inte att den här frågan här hemma på bröllopstorget. Folk (det flesta) här inne planerar sina bröllop eller är gifta. Nog för att det är en plats att diskutera relationer, men det här är lite allvarligare än så. Det finns tusentals sajter som handlar om kvinnomisshandel, vänd dig dit för råd och tips. http://www.kvinnojouren.se/ Kvinnojouren är en av det största. Med utbildad personal inom området.


    I det här forumet kan du få en hel drös olika råd men inget kommer vara lika bra som om du faktiskt tar kontakt med en etablerad verksamhet innom området.


    Lycka till

  • Äldre 31 Jul 12:50
    #3

    Håller med Anonym(Kvinnjour) att detta är en grej som passar bättre på en sajt specifikt för våld inom nära relationer.

    Det finns inte mycket du som vän kan göra, annat än att finnas där som ett stöd för din kompis. Erbjud dig hämta henne om hon blir misshandlad, oavsett vilken tid på dygnet det är. Låna ut pengar (om du har råd) för att hon ska klara den första tiden ensam.

     Lyssna på hennes berättelser, men TJATA INTE om att hon ska lämna honom. Det är hennes eget beslut, och även om det är absurt att en misshandlad kvinna stannar kvar i en destruktiv relation, så blir hennes situation inte bättre av att folk säger "gör si, gör så". STÖD henne i hennes tankar och ring, hälsa på osv. Överge henne inte, då blir det ännu värre för henne att dumpa killen.

    Från den länkade sidan ovan, avsnittet som riktar sig till närstående:
    "Vill du prata med någon utomstående kan du ta kontakt med den lokala kvinnojouren, tjejjouren, brottsofferjouren eller Polisen. Du kan också prata med en kurator (t ex på vårdcentralen) eller en socialrådgivare (genom socialtjänsten). Du kan även ringa Kvinnofridslinjen på 020-50 50 50."

  • Aniara­4
    Äldre 31 Jul 13:46
    #4

    Att vännerna ger upp är att spela honom i händerna, en del i processen är att isolera den som blir misshandlad från sin familj och vänner så att h*n blir ännu mer beroende och utlämnad.
    Jag tänkte också föreslå att ringa Kvinnofridslinjen och få råd om hur man kan prata med henne på ett motiverande sätt och stärka henne istället för att bli ännu en person som säger åt henne vad hon ska göra.

  • Aniara­4
    Äldre 31 Jul 13:47
    #5

    Och ja, anmäla om och när du känner till exakta incidenter förstås. Försök få henne att gå med på att fotografera skador och spara bilderna ifall hon ändrar sig i framtiden.

  • Äldre 31 Jul 17:06
    #6

    Anmälan blir svårt om hon som offer inte vill vittna. Säger som alla ovan, kontakta en kvinnojour för mer hjälp! Och tjata inte på din vän för att hon inte lämnar honom, utan se till att vara där för din vän och visa hur villkorlös omtanke ser ut (eftersom kärlek i våldsrelationer är tydligt villkorad). Din vän måste själv bli mogen för beslutet att lämna honom, men det du kan göra är att finnas där så att hon inte blir isolerad med honom.

Svar på tråden Misshandlad vän...