• Lilliz
    Äldre 28 Jul 23:56
    2895 visningar
    6 svar
    6
    2895

    Folk som endast är bjuden till vigseln missförstår inbjudan?

    Jag har ett problem vi har inte möjlighet att bjuda alla vi känner till bröllopsfesten så vi har bjudit in bekanta i den yttre kretsen till endast vigseln (via Facebook ).

    Vi har skrivit att alla som vill är välkomna att närvara vid vigselcermonin i kyrkan samt angivit tid (vigseln börjar-slutar) och kyrka.
    Idag har jag fått mail där en bekant undrar om den kan ta med sig sin kompis till bröllopet.
    Jag tolkar detta som att personen tror att den är bjuden till festen också fast det inte står något om det i vår inbjudan.

    Jag undrar om det är vi som har varit otydliga eller är det jag som överreagerar eller missförstår?
    Jag vill gärna ha era råd och tankar kring detta.

  • Svar på tråden Folk som endast är bjuden till vigseln missförstår inbjudan?
  • Äldre 29 Jul 00:21
    #1

    Det behöver ju inte vara så, personen kanske menar vigseln. Skriv bara tillbaka något i stil med att: Ja, till kyrkan får vem som vill komma, men till festen efteråt är det bara de som fått en pappersinbjudan som kan komma, pga att ni har begränsat antal platser och inte kan ha med alla tyvärr. Har hon/han missförstått inbjudan beträffande sin egen roll så får de ju veta hur det ligger till. Känns ju rätt lätt att svara på mail i alla fall.. hellre än att behöva ta det personligen när det är lite känsligt..

  • Äldre 29 Jul 10:21
    #2

    Håller med. Personen menar säkert om hon kan ta med en kompis till vigseln.
    Men förklara gärna ändå igen så det inte blir några missförstånd. =)

  • Eleya
    Äldre 29 Jul 11:07
    #3

    Just dethär med att "ta med en kompis till vigseln" tycker jag är aningen opassande, ifall du inte känner personen hen vill ta med sig. Det är ingen hemmafest en lördag kväll. Jag har flera väninnor som inte ville komma just för att de var bjudna utan deras respektive och familj..det är inget pinsamt med att sitta själv i kyrkan.

    Men svara bara tydligt, så att det verkligen inte går att missförstå. =)


    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
  • Äldre 29 Jul 11:27
    #4
    Eleya skrev 2013-07-29 11:07:32 följande:
    Just dethär med att "ta med en kompis till vigseln" tycker jag är aningen opassande, ifall du inte känner personen hen vill ta med sig. Det är ingen hemmafest en lördag kväll. Jag har flera väninnor som inte ville komma just för att de var bjudna utan deras respektive och familj..det är inget pinsamt med att sitta själv i kyrkan.

    Men svara bara tydligt, så att det verkligen inte går att missförstå. =)
    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
    Är man bjuden utan respektive kanske man inte vill gå - det behöver inte ha med att det skulle vara pinsamt att vara själv att göra utan att man prioriterar saker att göra tillsammans t ex. Sorry, OT.

    TS, fråga din kompis. Tro inte saker i flera eld, utan red ut vad som gäller. Enklast för alla så! 
  • Ariana
    Äldre 29 Jul 12:57
    #5
    Eleya skrev 2013-07-29 11:07:32 följande:
    Just dethär med att "ta med en kompis till vigseln" tycker jag är aningen opassande, ifall du inte känner personen hen vill ta med sig. Det är ingen hemmafest en lördag kväll. Jag har flera väninnor som inte ville komma just för att de var bjudna utan deras respektive och familj..det är inget pinsamt med att sitta själv i kyrkan.
    En kyrklig vigsel är en gudstjänst dit vem som helst får komma. Brudparet kan inte bestämma vem som får eller inte får komma.

    @TS Förhoppningsvis undrar han bara över kyrkan, men skriv något i stil med det Helenis föreslog, så att det inte blir några misstag,
  • Äldre 4 Aug 08:41
    #6

    Har en liknade berättelse. 

    Min M2B pratade med en man som han känner som inte var bjuden på bröllopet. De är med i en lite förening på 10 personer. Min m2b berättade för mannen att vi ska gifta oss och han och föreningen är vamt välkommen på vigsel.

    Vigsel blev i mannen öron bröllop och en vecka senare fick vi höra att hela föreningen var bjuden på vårat bröllop! Då jag anser att är man ett par så delar man på allt så skickades inbjudan ut till dessa 10 personer + respektive.

    Ser framför mig på bröllopsdagen hur den förening annars skulle vara med och inte finns med på brodsplaceringen. Kostade oss ett antal tusen, men den smällen får vi ta! Glad 

Svar på tråden Folk som endast är bjuden till vigseln missförstår inbjudan?