• Äldre 28 Jul 15:26
    3800 visningar
    12 svar
    12
    3800

    Fixa egen mat

    Nu är det dags att planera och fixa ihop vår bröllopsmiddag/fest! ^^ Vi her tänkt fixa det mesta till vår bröllopsfest själva, därav även maten. Vi räknar ca 50 gäster och har ingen större aning om hur man lagar till en sån stor grupp. Är det genomförbart, är det för mycket slit, är det någon som gjort det innan, gäller det buffé eller fatservering?
    Är det någon som gjort det eller tänker göra samma så dela gärna med er av tips o råd om hur man löser det =)

    Sebastian & Annika

  • Svar på tråden Fixa egen mat
  • Äldre 28 Jul 15:51
    #1

    vi ska laga maten själva och kommer ha ca 50 gäster och har tänkt buffé sen har vi inte kommit så mycket längre. men tänkt laga saker man kan göra i förväg och typ stoppa i frysen så man slipper stå och göra allt dagen före.

  • Äldre 28 Jul 16:14
    #2

    Vi ska också ha 50 gäster (är det planerat, ingen aning hur många färre det blir i slutändan). Det jag har läst mig till är att folk äter mycket mer när det är buffé. Tar större portioner etc. 
    Vi har gjort en ungefärlig bufféplan som är relativt lätt att göra! Det mesta sköter sig själv och det är mycket billiga råvaror. :) Ingen riktig aning om det är såhär den kommer att se ut i slutändan, men..! 


    Förrättsbuffé
    Gazpacho
    Potatis- och purjolöksoppa
    Filodegsinbakade sparrisstänger


     Varmrättsbuffé
    Kokt potatis
    Hollandaisesås
    Grönpepparsås
    rosépepparsås
    Röding/lax?
    Pesto quinoa
    Bulgur
    Marinerad kycklingfilé


     Tillbehör
    Grönsallad
    Gurkstänger
    Tomatskivor
    Foccaccia
    Smör
    Picklade tomater med jalapenos
    Syrad rödlök


     
  • Äldre 28 Jul 16:15
    #3

    kallskuret är ett tips! 

  • Äldre 28 Jul 16:27
    #4

    glömde skriva att vi tänkte ha en kall buffé det vi bestämt är iaf sallad med typ tomat, gurka, salladsblad (ev en med typ feta ost också och kanske oliver.) vitlöksbrödtyp piroger som min m2bs styvmamma gör (filipinska)sen funderar vi på någon form av köttskivor, potatissallad, kyckling vingar, filéer, pastasallader och tsatsiki. men inte kommit så långt i planeringen än. men då lokalen bara har en vanlig spis och ugn så blir det svårt att värma upp en massa mat så därför blir det kallt.              

  • Äldre 29 Jul 17:12
    #5

    Tack för era snabba tips =)
    Vi ska dock nog försöka med att ha fatservering. Möjligt att det blir för mycket jobb men man får väl planera ett strå vassare än vanligt :P

    Oavsett om man gör buffé eller kör fatservering, hur har ni tänkt göra med det varma, har ni någon personal som fixar det eller här ni släkt/vänner som fixar? Vill inte att alla ska slita sönder sig på festen heller =)

    Tack än en gång =)

  • Äldre 29 Jul 18:10
    #6

    Ett litet tips när man ska ha buffé är att alltid ha tillbehören/utfyllnaden först och proteinet/det dyraste/knepigaste sist. Som nämdes tidigare så tar folk mer mat och lämnar mer rester när det är buffé och då är det bättre att de börjar med att lassa på sallad och bröd än med kött ;)

  • Äldre 29 Jul 18:59
    #7
    sebsoannika skrev 2013-07-29 17:12:36 följande:
    Tack för era snabba tips =)
    Vi ska dock nog försöka med att ha fatservering. Möjligt att det blir för mycket jobb men man får väl planera ett strå vassare än vanligt :P

    Oavsett om man gör buffé eller kör fatservering, hur har ni tänkt göra med det varma, har ni någon personal som fixar det eller här ni släkt/vänner som fixar? Vill inte att alla ska slita sönder sig på festen heller =)

    Tack än en gång =)

     


    Hej :) Vad kommer ni att vara i för lokal och hur många gäster kommer ni ha ? För att ha fatservering med varm mat då allt ska vara varmt samtidigt så tror jag att man är i behov av ett restaurangkök. Kan vara knepigt att göra de i en vanlig ugn . Men de beror såklart på hur många gäster det blir :)


    Om ni ska ha fatservering ( alltså servering vid bordet ) , så kan jag absolut föreslå att ni hyr in personal . Jag har serverat på många bröllop tidigare , både buffe och bordsservering. De gånger jag har bordsserverat så har de varit till ca 60 pers och då har vi varit en servitris per 10 personer , då fyllde vi på våra fat imellan och serverade vin och annan dricka. Så vi hade fullt upp hela kvällen . Så vi fatservering tycker jag ni ska satsa på bra med personal :) ska ni ha släkt eller vänner som serverar så tror jag inte dem kommer hinna med så mycket annat under kvällen :)

  • Junibr­ud2014
    Äldre 30 Jul 09:23
    #8

    Vi ska också fixa maten själva, jag hade inte ens tänkt på att man kunde ha buffé även vid förrätten! Men det får det bli, med kanske rökt/gravad lax eller parmaskinka, melon, brödpinnar och någon kall sås till. 

    Varmrättsbuffén ska bestå av bland annat:

    Västerbottenpaj 
    Rökt/gravad lax
    Rökt kallskuret kött typ rådjur
    Potatissallad
    Quinoasallad  
    Bulgursallad 
    Bönsallad
    Olika såser
    Nötter/frön/gojibär/russin i skålar som topping
    Surdegsbröd
    Smör
    Ost (både vanligt typ präst och brieost)

    Efterrätten hade tänkt ska vara pannacotta med en bärkompott som ska serveras i burkar (tacosalsa burkarna är väldigt fina om man tar bort lappen och locket), perfekt att förbereda någon dag innan och lätt att förvara i kylskåpet när locken är på! :)

    Vi funderar på att önska oss maten i bröllopspresent av mina föräldrar då vi inte direkt har något specifikt vi önskar oss och hellre drar ner på kostnaderna för bröllopet. 
     

  • Äldre 30 Jul 17:16
    #9

    Vi ska också laga maten själva (med hjälp av min syster, hennes kille och min tärna)

    Förrätt: löjrom, vispad citroncremefraiche, ramslök och västerbotten. Vi kommer göra en västerbottenpaj fast utan pajdeg utan bara den goda fyllningen. 

    Varmrätt: Helstekt kött av något slag (ska kolla efter något hyffsat billigt kött) potatisbakelse smaksatt med brynt smör, varm sallad med champinjoner, sockerärtor, rödlök, morot och sparris. Tryffelsås och en lökbearnaise till.

    Dessert: Citron- och marängpaj med basilikacoulis och färska bär.

    Tårtan gör min bästa vän som även är tärna. 
    Ljus botten, chokladmousse, salt kolacreme och jordgubbsmousse med champagne.
    Utseendet får hon bestämma själv. Jag litar på henne till 110 %. Blir ganska spännande också att inte se tårtan innan det är dags att äta!
     

  • Äldre 2 Aug 09:39
    #10

    Tack för alla braiga idéer :)
    Vi håller på att kolla lokaler samtidigt, de vi kollat har restaurangkök med det som behövs för att laga och hålla varmt. Ja serveringspersonal är ett måste om vi kör fatservering ;)


    Just nu väntar vi på offert från cateringfirma, det blir dem eller att laga själva, då blir det nog buffé ändå, känns riktigt tricky att få ihop fatservering själva :) Det enda man tänker på då är kö med 50 pers? Fast man kan ju ha 2 uppläggningsställen och så får brudgummen ta till sin brud ;D

    (Sen tänkte vi ha en egen meny till barnen som är extra festlig bara för dem med eget bord :) )


    Västerbottenpaj och grejer låter supergott :) Tack alla! :) :)

  • Äldre 2 Aug 10:08
    #11

    Vilken kanonbra tråd, fick många bra tips till vår buffé Skrattande

  • Äldre 2 Aug 10:34
    #12

    Vi hade 45 gäster på vårt bröllop i lördags och vi serverade en buffé med inte så mycket saker men goda.
    Vi serverade:

    Kall gazpachosoppa i glas framställd vid varje tallrik med is i eftersom den är godast kall tycker vi.
    Kall västerbottenostpaj med romsås 
    Varm köttfärslimpa fylld med västerbottenost och Karljohansvamp
    Kokt potatis
    Svampgräddsås
    Hemmagjord lingonsylt
    Hemmagjord inlagd gurka
    Hembakat bröd
    Sallad
     
    Hemmagjord bröllopstårta

    I den lokal som  vi hade fanns det ett kök med bara vanlig spis men de som jobbade i köket under vår kväll och skulle värma upp maten tyckte att det gick bra ändå eftersom det bara var färslimpan, potatisen och gräddsåsen som skulle serveras varma.

    Vi lagade pajerna några dagar innan och förvarade i frysen. Sylten, gurkan och brödet hade min mamma gjort några veckor innan. All annan mat och tårtorna (och tre olika sorters snittar till brudskålen) gjorde vi dagen innan och det tog ca 9 timmar för oss.

Svar på tråden Fixa egen mat