• Tulpanvinter

    Hjälp att uppskatta alkohol för 15 personer under hela kvällen

    Följande upplägg:
    Brudskål i bubbel ca 17.30
    Vin/öl/cider till middagsbuffen ca 18.30
    Vin/öl/cider till vickningen ca 02.00

    Bubbel antal liter?
    Vitt vin antal liter?
    Rött vin antal liter?
    Starköl antal burkar 33cl?

    Är det konstigt att inte ha starksprit? Tänker att det minimerar risken för att folk super sig redlösa. Kommer många som är glada i glaset. Själv dricker jag inte så mycket.
    Svårt att uppskatta eftersom folk kommer fortsätta dricka efter middagen. Tror en platta öl räcker, då de flesta föredrar vin. Om någon har tips på prisvärda BiB så mottages det också tacksamt. (Prisvärd i detta sammanhang är kanske max 180 kr för 3 liter)

    :)

  • Svar på tråden Hjälp att uppskatta alkohol för 15 personer under hela kvällen
  • Chicita

    Det är inte konstigt att inte ha starksprit. Många väljer bort det på bröllop Glad
    Om man som vi - hade en bartender, så är det ju lättare. Men om gästerna får ta själva så blir det lätt busgroggar när förståndet har mattats av lite Tungan ute
    Bubbel brukar vara 1 glas (med påfyllning)
    Och på en flaska bubbel (75 cl) så räknar man ca 6 glas. Så 4-5 flaskor kanske om alla 20 dricker alkohol.

    Sen beror det ju på vad ni serverar för mat.
    Man brukar räkna 1 glas vin + påfyllning till varmrätten eller 1st 50cl öl / 1-2st 33cl öl 
    Vitt vin = 4 glas / flaska
    Rött vin = 5 glas / flaska
    Hur många är öldrickare och hur många vindrickare?

    Om ni handlar från systemet och gör det max 2 veckor innan bröllopet så får ni lämna tillbaka alla obrutna förpackningar (inom 2 veckor) om ni har kvitto kvar.
    Så jag skulle ha räknat med att alla dricker allt (alltså 20 som vill ha vitt vin, 20 som vill ha rött och 20 som vill ha öl ) och så lämna tillbaka resterande sen Glad

  • Tulpanvinter

    Tack för ditt svar!
    Vi har kommit fram till att ha cirka 50 burkar starköl, 4 boxar rödvin, 1 box vitvin, 1 box rose och 4 flaskor bubbel. Hur låter det? är det snålt? Det blir fördrink, buffe, tårta och sen vickning.
    Sedan ska vi se till att ha generöst med alkoholfria alternativ också. :)

  • Chicita

    Ni räknar 1 glas bubbel utan påfyllning då som fördrink antar jag Glad 

    Räknar ni med att de flesta dricker rödvin till maten också?
    Jag skulle nog ha köpt en box vitt till bara för säkerhets skull. Om det inte går åt så kan ni ju bara lämna tillbaka det liksom.
    Men det är många som gärna dricker vin, men inte kan dricka rödvin pga att dom får migrän eller är allergiska mot färgämnet i rödvinet.

    Ni kan nog tänka er det ungefär så här:
    1 box räcker till ca1 omgång vin åt alla om dom dricker det.
    Så om alla dricker vin så kan alla alltså få (enligt er inköpslista):
    1 glas bubbel
    1 glas rosé
    1 glas vitt vin
    4 glas rödvin
    (och 2,5 öl) 
    Och så blir det lite slattar över här och där i boxarna.
    Så mycket hänger på vad folk kommer att välja. Glad

    Om ni väljer lite vuxnare alternativ på alkoholfritt så kanske flera väljer det också, eller i alla fall blandar och tar något sånt emellan. Vad ni ska välja vet nog ni bäst, det är ju ni som känner era gäster Glad 
    Men en sak som brukar vara populärt är flädersaft blandat med kolsyrat vatten (Blanda - häll upp på flaskor och korka igen) 
    Om det är snålt eller generöst kan bara du säga själv (eller tja ni). Ni käner era gäster och vet om det är stordrickare eller sådana som smuttar på ett helt glas vin hela middagen Glad 

  • Tulpanvinter

    När jag kollade på nätet så stod det 8-10 glas bubbel/flaska. Då borde fyra flaskor räcka till 2-3 glas/pp?

    Det är egentligen bara en person som föredrar rödvin, annars dricker alla i sällskapet rödvin och kanske någon öl. Det är ju bara femton pers så vi har hyfsad koll på deras preferenser, tror vi. Men svårt ändå för brukar ju inte vara denna konstellation människor samtidigt.

    Flädersaft med kolsyrat vatten var en jättebra ide. Tänkte ha hemgjord rabarbersaft med kolsyrat vatten också. :)

    Alkoholkonsumtionen är svår att uppskatta men jag tror att 3-4 av våra femton gäster kommer köra bilar hem så då blir det ju alkoholfritt.

  • Chicita
    Tulpanvinter skrev 2013-07-31 18:11:06 följande:
    När jag kollade på nätet så stod det 8-10 glas bubbel/flaska. Då borde fyra flaskor räcka till 2-3 glas/pp?
    Tja då är det inte hela glas, men i och för sig, om det hälls upp på en gång när det ska drickas så borde det inte märkas eftersom det ju skummar en del och det ju också "fyller upp" glaset så att säga Glad
    Om det är något som ska hällas upp i förväg så "bubblet" hinner lägga sig så ser det väldigt snålt ut i glasen om man delar upp 75 cl dryck på 8-10 glas.

    Bara en vitvinsdrickare antar jag att du menar? Glad 

    Ser nu också att jag läst helt fel. Jag läste av någon konstig anledning 20 pers - inte 15. Och då räcker ju allt mycket längre eftersom att det bara är 3/4 av antalet som jag räknade på Flört 
    Och om 3-4 av dom 15 gästerna kommer vara nyktra så har du nog nästan tagit i i överkant istället. Så då bör det räcka gott och väl Glad 
Svar på tråden Hjälp att uppskatta alkohol för 15 personer under hela kvällen