• 20140222

    Hur ska vi visa vår artighet mot vårat inhyrda musikband?

    Vi har fått tag i ett 2-manns band. De tar 5.000 kr. för att spela i ca 5 timmar med pausar.Det låter som en rimmlig summa för oss.De ställer även upp och spelar vid våran allsång som vi skall ha. Det uppskattar vi lite extra.   Men skall man bjuda dem på mat och tårta sen? Och skall de sitta med oss vid bordet under kvällen? Då de ej spelar.Känns inget kul att sätta de i köket, känns oartigt.Det som kan kännas lite "dyrt" är ju om kuvertpriset går på 1.000 kr.(Vi vet ej vad kuvertpriset blir). Då blir det ju 2.000 kr. extra de får utöver, de 5.000 kr. som de skall ha för att de spelar.Är det fel att tänka så?   Det vi funderar på är att ev. ge dem en annan mat, istället.Eller skall man ge en gåva?Snälla hjälp oss!   Vi vill vara artiga och behandla de väl.        

  • Svar på tråden Hur ska vi visa vår artighet mot vårat inhyrda musikband?
  • FrökenMäkelä

    Om de ska spela i 5timmar tycker jag absolut ni ska bjuda på dryck och någon sorts mat. Behöver absolut inte vara samma som er. Jag hade inte placerat dem bland era gäster utan satt dem avsides i annat rum alt. köket.


    Gåva tycker jag inte ni ska ge men mat och dryck är nog väldigt uppskattat att få.

  • 20140222

    Så tänker vi med. Men frågan är om det skall vara samma mat som vi äter, eller annan mat?

  • Chicita

    Vi var ju i vår lokal hela dagen då den ligger bara typ 75 meter från kyrkan. Så vi hade gjort en liten salladsbuffé (typ ingredienser till sallader i olika skålar så man kunde blanda själv) det fick dom som vi hyrt in under kvällen äta. Och som satt i ett eget rum.
    Jag skulle inte förvänta mig att få sitta bland bröllopsgästerna och äta om jag var inhyrd. Men att få mat och något att dricka (alkoholfritt då) om jag skulle vara där flera timmar... tja det skulle jag nog anta att jag fick Glad 

  • Lakinna

    Vårt band "krävde" varmrätt och eftersom de är 5 pers så tänkte jag som dig att 5000 extra är inget vi vill betala så vi frågade stället vi ska vara på om det var ok att vi tog med en form lasagne till bandet. Då erbjöd sig lokalen att fixa mat till bandet för 100kr styck. Då baseras det på samma mat som vi andra äter. Tyckte det var schysst och tackade ja (så slapp jag fundera mer på det dessutom) så hör med de som ska fixa resten av maten om de kan hjälpa till.

  • Sörön10

    Mat absolut men de vill nog helst inte ens sitta med er. De vill nog kunna förbereda sig, ta det lugnt etc innan de ska upp och jobba. Det är iaf min erfarenhet och vad jag själv väljer när jag gör såna saker. Mat är ofta uppskattat. Behöver inte alls vara samma som gästernas.


  • 20140222
    Lakinna skrev 2013-07-27 11:36:16 följande:
    Vårt band "krävde" varmrätt och eftersom de är 5 pers så tänkte jag som dig att 5000 extra är inget vi vill betala så vi frågade stället vi ska vara på om det var ok att vi tog med en form lasagne till bandet. Då erbjöd sig lokalen att fixa mat till bandet för 100kr styck. Då baseras det på samma mat som vi andra äter. Tyckte det var schysst och tackade ja (så slapp jag fundera mer på det dessutom) så hör med de som ska fixa resten av maten om de kan hjälpa till.
    Men hur! kan man "kräva" att få varm mat?! Förvånad
    Låter inte alls schysst att "kräva" det.
    Sen att man ger dem mat för att man själv vill är ju en sak.
    Men att "kräva" det reagerar jag faktiskt på.
    Förstår att Ni inte vill lägga 5.000 kr. på mat till dem.
    Bra att det löste sig för Er ändå. Flört
  • BeatrixKiddo
    20140222 skrev 2013-07-28 20:30:20 följande:
    Men hur! kan man "kräva" att få varm mat?! Förvånad
    Låter inte alls schysst att "kräva" det.
    Sen att man ger dem mat för att man själv vill är ju en sak.
    Men att "kräva" det reagerar jag faktiskt på.
    Förstår att Ni inte vill lägga 5.000 kr. på mat till dem.
    Bra att det löste sig för Er ändå. Flört
    Tja, man har väl rätt att kräva vad man vill i en förhandling om arvode. Själv tycker jag det låter som ett högst rimligt krav med vettig mat för en helkvällsspelning, i synnerhet med tanke på hur underbetalda många band är. I själva verket skulle jag ta för givet att bandet ville ha mat om jag hyrde in ett. De krävde inte heller mat för 5 000, utan någon form av varm mat.

    Själv skulle jag nog i första hand försöka få till en liknande deal med stället/cateringfirman, alltså en bra budgetvariant på gästernas mat. Fråga kanske om de vill sitta i köket eller i ett eget bord i festlokalen. Att sitta med gästerna vill de nog inte, som någon skrev. 
  • 20140222

    Okej, jag missförstod kanske tråden lite. För att jag ej läste riktigt noga.
    Jo, mat tycker jag att de skall ha! Men en budgetvariant som du nämner. Glad

Svar på tråden Hur ska vi visa vår artighet mot vårat inhyrda musikband?