Ni som har eller haft acne-problem...
Har problemhy efter att jag slutade med p-piller för över 3 år sedan.
Massa pormaskar som lätt blir inflammerade finnar, särskilt på kinderna. Igår tog jag mig äntligen till hudläkare som tittade på mitt ansikte i ca 2 sekunder och sedan skrev ut Tetralysal och Rozex. Allt gick så snabbt att jag knappt hann blinka, än mindre fråga om sådant som läkaren iofs borde informerat om. Jag tänker exempelvis på att hon inte frågade om jag var allergisk för något, när man inte skall äta medicinen osv. Man kan å andra sidan läsa sig till en del i FASS. Man skall t.ex. inte sola samtidigt. Fast jag har även hört att man inte skall dricka alkohol och inte heller ta multivitamintabletter under behandlingen, någon som hört något sådant?
I nämnda FASS står dock att Rozex är en kräm mot Acne Rosacea, något som jag inte tycker stämmer på mina symptom. Man ska bl.a. ha rödaktig hud med ytliga blodkärl och nästan inga pormaskar. Själv har jag massor av pormaskar, men inte så värst mycket ytliga blodkärl.
Tänkte bara få lite feedback från er som använt nämnda läkemedel, blev det bra? Har hört att antibiotika inte botar permanent utan man får tillbaka problemen efter behandlingen (och ofta värre!). Det vore inte så kul...
Jag vet knappt om jag vågar ta medicinen nu, tänk om det blir värre? Man kan ju dessutom inte äta antibiotika resten av livet.
Har ni några erfarenheter att dela med er av...?
/K