• Lexilon

Stämpeln 'M' betyder?

Hej hej!

Jag har fått en ring med följande stämplar: HN, M, "Kattfot", 18K, G9.
    Är det någon som vet vad 'M' kan stå för?

Se bifogad bild och skriv så mycket ni vet :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Stämpeln 'M' betyder?
  • Hvidbrud

G9=1957
    M i fyrkant=Gjord i Malmö
    HN i rektangel= Harald Nilsson Juvelerare AB

• Krystal

Jag tittade i min förlovningsring, och den har varken kattfot eller årsstämpel (vilket skulle ha varit "F11" för 2004)bara namnstämpel på guldsmeden som gjorde den, karat antalet och en stämpel som jag kan tyda till "GR" (som jag kollade stod för att tillverkaren är med i Guldsmedsmästarnas Riksförbund) Kan det vara så för att m2b beställde våra ringar direkt ifrån guldsmeden och inte köpte dom via en affär?

• IdaRebecca
    Krystal skrev 2013-07-23 01:39:19 följande:
    Jag tittade i min förlovningsring, och den har varken kattfot eller årsstämpel (vilket skulle ha varit "F11" för 2004)bara namnstämpel på guldsmeden som gjorde den, karat antalet och en stämpel som jag kan tyda till "GR" (som jag kollade stod för att tillverkaren är med i Guldsmedsmästarnas Riksförbund) Kan det vara så för att m2b beställde våra ringar direkt ifrån guldsmeden och inte köpte dom via en affär?
    En svensk guldsmed stämplar i princip alltid med både namnastämpel, ortstämpel, årsstämpel, karatstämpel och kattfot. I många andra länder finns inga obligatoriska stämplar och därför kan utländska ringar ofta vara ostämplade trots att de är äkta.

Är de tillverkade i sverige SKA det vara karat och kattfotsstämpel i om ringen väger över 1g. Så, dubbelkolla så de är äkta kan vara en bra grej om de inte har de stämplarna och är tillverkade i Sverige :/
  • Krystal

Ja den väger lätt över 1 g, (den är mycket tyngre än dom förlovningsringar man brukar köpa i butiker) och den är gjord av en guldsmed i Sverige, i Stockholm, har själv träffat honom när vi fick ringarna graverade. M2b's familj har anlitat honom tidigare när dom gjort vapenringar, så jag litar fullt och fast på att det är äkta vara.

Svar på tråden Stämpeln 'M' betyder?