• sommaren13

    Box-viner, behöver tips

    på både vita och röda...vi kommer servera kött till varmrätten och skaldjur till förrätten.

  • Svar på tråden Box-viner, behöver tips
  • filibustern

    jag gillade Morbergs röda vin. provade den på flaska, men det borde väl vara samma sak på box. vita vinet av morberg hörs också vara jäkligt gott. 

  • TheD

    Zumbali! Det är som saft ;) Det är det enda vinet jag kan dricka upp ett helt glas av utan att blanda i något annat. Jättekräsen med vin. I vanliga fall tar jag en mun och sen har jag tröttnat på vinet men Zumbali, namnamnam :)

  • CoolJen
    TheD skrev 2013-07-21 18:32:51 följande:
    Zumbali! Det är som saft ;) Det är det enda vinet jag kan dricka upp ett helt glas av utan att blanda i något annat. Jättekräsen med vin. I vanliga fall tar jag en mun och sen har jag tröttnat på vinet men Zumbali, namnamnam :)
    vitt, rött eller rosé?
  • CoolJen
    CoolJen skrev 2013-07-21 20:04:46 följande:
    vitt, rött eller rosé?
    nevermind, jag kollade på systemets sida.

    Själv skulle jag nog föreslå nåt svagare vin(tyskt), de är mer lätta i smaken.
    Nu vet jag dock inte hur zumbali smakar...
  • Helipa

    Vi har valt Roodeberg som rött och Foot of Africa som vitt.

    Funderade även på SomeZin eller Cigarra (beställningsvara, finns som flaska) som röda viner. Vi kikade även på Drostdy-Hof och Les Fummées Blanches när det gällade det vita.

    vi har buffé så våra viner är utvalda för att passa buffémat med medelhavstema, men de är goda viner som brukar fungera för de flesta, till det mesta.
    Mitt råd är att rådfråga systemets personal och köpa de olika alternativen på flaska, sen kör ni blindtest hemma med några vänner till en god middag som har liknande smaker som de ni ska ha på bröllopet.

     

  • PippiL8

    Foot of Africa passar till det mesta och är tydligen svenskarnas favorit när det gäller vitt vin, har jag hört ;)
    Rött tycker jag Periquita är riktigt bra! Fylligt utan att vara strävt.

  • PippiL8

    Köp några flaskor av de sorterna du funderar på och testa :) Tror att typ alla boxvin finns på flaska också och brukar inte vara så dyra..

  • September2014

    Hej! 
    Jag jobbar själv på Bolaget och det finns många prisvärda boxar man kan servera! :) Om man tittar till kombination av mat och dryck över lag så spelar tillbehör och smaksättning också en stor roll för att få en riktigt lyckad kombination! 
    Skaldjur till förrätt; har du milda friska smaker i rätten ex toast skagen, räkcoctail osv så funkar ett Friskt & Fruktigt TORRT vitt till ex zumbali eller foot of africa som många tipsat om. Blir det däremot hetare eller rökta inslag ex chillimarinerade räkor, rökt/gravad lax etc blir HALVTORRT (friskt eller druvigt) den mest lyckade kombinationen! :)
     Kött till varmrätt; beror lite på tillbehör och vad det är för kött. Kyckling, lättare fläskkött typ fläskfile med lite mildare smaker gärna ett Mjukt & Bärigt Ex Morberg på box (som inte är samma som på flaska), blir det nötkött, något grillat eller kraftiga tillbehör till fläskkött (ex pot.gratäng, rödvinssås osv) så gå på Kryddigt och Mustigt ex Apassimento-varianter eller Fruktiga & smakrika med lite fräschör ex Tommolo eller Big Zin.

    Något mer man kan tänka på är att box och flaska beöver inte vara SAMMA vin för att de har samma namn, kan skilja i kvalietet eller druvsammansättning. De artklar som har samma artikelnummer är samma i flaska som i box! Hojta om ni undrar nåt mer (Mat & Dryck är mitt största intresse) eller gå in på er närmaste butik och hör efter! :) 

  • TheD

    Vitt som du såg. Alltså det vinet är svagt ;) Tyska viner tycker jag är superäckliga speciellt när det är runt 8%... usch. Det smakar spya ;)

Svar på tråden Box-viner, behöver tips