• Cecili­aX
    Äldre 17 Jul 20:42
    5542 visningar
    13 svar
    13
    5542

    Alkoholmängd/dryck på festen - räknade ni rätt?

    Hej hej!
    Finns ju en del trådar där man kan få hjälp med hur mycket alkohol/alkoholfri dryck som behöver köpas in, men jag undrar nu om ni som redan har gift er kan avslöja hur ni hade tänkt och vad som gick åt?
    Något som också kan vara intressant är väl vilken typ av mat (buffe el servering) och vilket väder det var?
    Tack Glad
    /Cecilia 

  • Svar på tråden Alkoholmängd/dryck på festen - räknade ni rätt?
  • Äldre 17 Jul 21:14
    #1

    Vi trodde att vi hade köpt för lite, men fick lämna tillbaka hälften av det mesta (lite mindre av vinet) ;)


    Vi hade "halvbuffé" kan man kalla det. Det bars fram stora serveringsfat till borden och drycken serverades också av personal.


    Varmt och skönt, en härlig Septemberdag. Inte så där kokhett utan lagom :)

  • Sofie R
    Äldre 17 Jul 22:00
    #2

    Min erfarenhet är inte från bröllop, men ett 40-årskalas för 80 pers. Öppen bar och alla var glada i hågen. Vi tog i lite för att det inte skulle bli för dåligt, men det gick inte åt hälften så mycket vi trott.. Jag tror att vi klarade oss på 10 lådor öl, ett par vinboxar och kanske två liter sprit..

  • Cecili­aX
    Äldre 22 Jul 21:23
    #3

    Tack! Kanske är så att man oroar sig i onödan, men skulle vara tråkigt om något tog slut.

  • Saris
    Äldre 22 Jul 21:33
    #4

    vi hade 70 gäster. De var soligt och bordservering,tre rätters med vinkaraffer på borden som fylldes på löpande. Öl cider och alkoholfritt stod på ett  dryck bord. De gick åt 10 lådor öl, 12 lådor vin, 2 plattr cider. vi fick dock köpa mer alkohlfritt mitt i middagen då många drack dubbelt, både vin å läsk...våran fest på gick mellan 17 och 03 till brudskålen gick det åt 16 flaskor cava..hoppas de hjälper något!             

  • Cecili­aX
    Äldre 22 Jul 21:37
    #5
    Saris skrev 2013-07-22 21:33:12 följande:
    vi hade 70 gäster. De var soligt och bordservering,tre rätters med vinkaraffer på borden som fylldes på löpande. Öl cider och alkoholfritt stod på ett  dryck bord. De gick åt 10 lådor öl, 12 lådor vin, 2 plattr cider. vi fick dock köpa mer alkohlfritt mitt i middagen då många drack dubbelt, både vin å läsk...våran fest på gick mellan 17 och 03 till brudskålen gick det åt 16 flaskor cava..hoppas de hjälper något!             
    Ja, tack! Superbra. Hur mycket alkoholfritt köpte ni totalt?
  • Äldre 22 Jul 22:34
    #6

    Vilken bra tråd! :) har funderat på samma sak :D Saris: era lådor öl ni köpte, var det 24 pack? Och hur många av dom 70 drack alkohol? tack på förhand!

  • Saris
    Äldre 24 Jul 22:21
    #7

    ja öl lådorna var 24pack. Tror de var ca 60 som drack alkohol. Tror vi hade totalt 3 plattor (24st) läsk plus 30 st ramlösa...  vi planerade och räknade länge på alkoholmängden men inte alls på de alkoholfria ... :) men var nog de enda vi missade i hela planeringen :)   

  • Cecili­aX
    Äldre 26 Jul 10:08
    #8
    Saris skrev 2013-07-24 22:21:38 följande:
    ja öl lådorna var 24pack. Tror de var ca 60 som drack alkohol. Tror vi hade totalt 3 plattor (24st) läsk plus 30 st ramlösa...  vi planerade och räknade länge på alkoholmängden men inte alls på de alkoholfria ... :) men var nog de enda vi missade i hela planeringen :)   
    Oj, det låter som jag måste öka lite på det alkoholfria
  • JIEB
    Äldre 27 Jul 11:25
    #9

    Nästan allt vin gick åt för oss (förutom fyra flaskor rosé och tre flaskor alkoholfri Chapel Hill som vi hade till brudskålen) men det kan ju visserligen bero på att festen höll på till kl 8 morgonen därpå och att jag dessutom fann somliga som fortfarande tog sig en klunk vin när jag anlände till hembygdsgården kl 14 dagen efter.. ^^ Då hade vi minst 20 flaskor vardera av rött, vitt och rosé, tror det var någon extraflaska här och där. Många flak (tror att det var kanske tre-fyra flak respektive två flak) med starköl och starkcider hade vi också och det fanns bara några enstaka burkar kvar. Vi hade köpt ca fem backar med läsk, två backar med lättöl och fem backar mineralvatten plus tre paket med Brunnebycider (12 flaskor x 3). Det blev två och en halv back kvar med mineralvatten plus nästan all lättöl samt åtta flaskor av cidern. Vi hade ca 90 gäster.

  • JIEB
    Äldre 27 Jul 11:29
    #10

    Ett tillägg också: Det var den 20 juli, alltså för en vecka sedan, som vi gifte oss och det var en hyfsat varm dag. Eftersom vi var utomhus på landet (i stora partytält) så var det väldigt mycket rörelse och "mingel" under hela dagen/kvällen/natten. Folk tenderar väl kanske att ständigt ha något drickbart i handen då samt att man gör av med lite mer vätska om man springer omkring ;) Vi serverade exotisk planka till middagen och senare under kvällen/natten så hade vi BBQ.

  • Cecili­aX
    Äldre 28 Jul 22:48
    #11

    Tack JIEB!

  • Marjas­inus
    Äldre 29 Jul 10:31
    #12

    Vi hade överdoserat ORDENTLIGT. Vi sålde tillbaka öl och vin för närmare 5k till bolaget. Vinflaskorna hade vi bytt etiketter på så de kunde vi inte sälja men vi hade inte köpt så många flaskor och istället köpt BiB av samma märke så de kunde fyllas på. Det behövdes inte utan vi hade väl 5-6 flaskor till resten av sommaren.

    Väldigt annorlunda mot de bröllop vi var på för 5-6 år sedan när baren tömdes varje gång :D Men nu är ju folk äldre och har barn 

  • Cecili­aX
    Äldre 30 Jul 08:25
    #13
    Marjasinus skrev 2013-07-29 10:31:53 följande:
    Vi hade överdoserat ORDENTLIGT. Vi sålde tillbaka öl och vin för närmare 5k till bolaget. Vinflaskorna hade vi bytt etiketter på så de kunde vi inte sälja men vi hade inte köpt så många flaskor och istället köpt BiB av samma märke så de kunde fyllas på. Det behövdes inte utan vi hade väl 5-6 flaskor till resten av sommaren.

    Väldigt annorlunda mot de bröllop vi var på för 5-6 år sedan när baren tömdes varje gång :D Men nu är ju folk äldre och har barn 
    Oj! Det var en del som systemet fick ta tillbaka! Kan tänka mig det är nog vårt läge också, men "lite" äldre och barn.
    Hur mycket i mängd gick åt?
Svar på tråden Alkoholmängd/dryck på festen - räknade ni rätt?