• sandrahs

    Vinterbröllop 2014

    Hej!


    Jag och min sambo ska gifta oss 2014 och behöver lite råd.


    Vi bor i norrland och jag är jättesugen att ha ett vinterbröllop (januari-februari), men har aldrig varit på något sådant och vet inte vad man ska tänka på när man ska planera inför ett sådant. Är det någon som har gift sig under vintern?


    Sedan är det frågan om vilka man ska bjuda... Min sambo har en stor släkt och om vi bara ska bjuda närmaste t.om. kusiner så blir gästlistan 110 st. Och de flesta kommer nog att vilja komma. Jag är inte den som vill ha ett jätte stort bröllop egentligen men eftersom vi bor i en liten kommun och alla släktingar/vänner finns inom 10 mil så förväntar sig nog alla att bli bjudna. Jag kan lika gärna gifta mig i utomlands, men min mamma skulle nog bli ytterst förolämpad då. Ni som har gift sig, hur många bjöd ni och hur många tackade ja?


    Jag har också funderat på om man ska ha kuvertavgift då vi inte vill ha några presenter (lägger det hellre på en resa), men när man läser runt lite på nätet finns det väldigt delade meningar om detta. Kanske bättre att man får ge valfritt bidrag till resan? Men hur gör man då? Ska de sätta in på ett konto eller tar man emot det på bröllopsfesten direkt?


    Min man jagar så vi tänkte ha ett vilt-tema på middagen, någon som har bra tips på maträtter? Vi har också funderat på att ha en stor buffé istället för att ha servering vid borden. Det är inte så vanligt här uppe att man har bordsservering heller, plus att de då får äta hur mycket de vill.

  • Svar på tråden Vinterbröllop 2014
  • FrkJeppa

    Jag har. Oxå stor släkt och ganska många vänner som jag egentligen ville bjuda men vi gjorde så att vi bjuder den släkt vi ville och sen undefär likamånga vänner... Så vi är runt 90vyxna bjudna samt ca tio barn så vi hamnar runt 100personer om alla kommer... Känns lite många men vi eller framför allt jag kände att jag ville inte sortera ut ngn i närmsta släkten så då fick vi dra ner på vänner och bekanta. Så får dom som inte vill eller kan tacka nä...

Svar på tråden Vinterbröllop 2014