• jessicawallin

Erfarenheter av Festtält?

Hejsan
    Jag skulle gärna vilja höra lite tips och erfarenheter om tält till bröllopsfest. Som det verkar finns det ett stort utbud på dessa. Vårt bröllop kommer hållas i Stockholmstrakten.

Vad ska man tänka på?
    Bra/sämre erfarenheter?
    Rimligt pris?

Tack på förhand!
    MVH Jessica 

• Svar på tråden Erfarenheter av Festtält?
  • Gräsetärgrönt

Hej Jessica. När jag har tittat på möjligheterna med bröllop i Tält så har kostnaden snabbt skenat iväg om man ska ha väldigt fina tält för många människor. 

• Marione

Jag skulle också vilja ha tält och festen hemma. Men med att hyra tält,bord, porslin och sådant runt så blir det mer än dubbelt så dyrt för oss som att hyra en lokal med allt för 80 personer. Så även fast vi vill kommer vi nog att skippa middagen hemma. Men då vår festlokal bara ligger 300 meter hemifrån så kommer vi nog att ha middagen i lokalen och sedan på kvällen röra oss hem till oss om det är fint väder för tårta och själva festen. På så sätt tänkte vi även att personalen som vi ska ha i lugn och ro ska kunna städa och diska i lokalen.

• jeanettejohansson

Hej!Vi ska ha ett tält till vår stora bröllopsfest. Vi funderade först på att hyra men nu har vi bestämt att vi köper istället. Det blir billigare att köpa och dessutom så kommer vi säkert ha andvändning av tält igen.En annan fördel med att ha eget tält är att man kan sätta upp det flera dagar innan och gå o pyssla med det. Dessutom kan man ta det lugnt med ständing osv ;)Tältet vi köper är 6-12 meter och kostar 10 000 kr och det är mycket billigare än att hyra. Vi sätter tältet vi anslutning till en av våra ekonomibyggnader och ökar på så sätt utrymmet. En lokal hade vi kunnat få för 2000 kr men då hade vi varit tvugna att städa dagen efter direkt.. och dessutom vill vi ha festen på vår egna gård med utsikt över den egna skogen :)Porslin köper vi på ikea :) Det är också billigare än att hyra och dessutom så har vi säkert användning av en jätteservis igen vid typ grillfester, dop osv.            

• Marione

Ikea är inte billigare än att hyra där vi bor, Partyproffsen i Sthlm tar hälften för tallrikarna tex och mkt mindre för glas, då ingår dessutom disken efteråt bara dt är avskrapat. Att hyra ett 6*10 meters tält i Sthlm går på runt 2500 kr, då får man visserligen sätta upp o ta ner det själv. Men det blir tyvärr ändå dyrare än att hyra en klar lokal för oss.  

• jeanettejohansson

Marione skrev 2013-07-20 10:45:23 följande:Ikea är inte billigare än att hyra där vi bor, Partyproffsen i Sthlm tar hälften för tallrikarna tex och mkt mindre för glas, då ingår dessutom disken efteråt bara dt är avskrapat. Att hyra ett 6*10 meters tält i Sthlm går på runt 2500 kr, då får man visserligen sätta upp o ta ner det själv. Men det blir tyvärr ändå dyrare än att hyra en klar lokal för oss.  Det var billigt tält!!  Vi har köpt tallrikar, assietter osv på ikeas fyndvaruhus i älmhult så det blev superbilligt :) 500kr  för en servis för 75 personer . Men oavsett så kommer vi använda både tält och porslin igen och då blir det billigare i längden för oss. 

• Lindijoo

Bra tråd! Är också ute efter ett partytält, kommer ha lite fest i sommar och sen spara det till bröllop i framtiden.
    Vart köper ni era tält? Tar gärna emot tips jag med! Solig 

• Marione

När jag har kollat på Partyproffsens hemsida så kommer bord stolar (vi har en del stolar dock) porslin, glas och bestick gå på runt 1500-2000 kr. Men om ni kunde åka till outleten så är ju det suveränt.... Problemet är dock att vi troligtvis inte kommer att använda det igen inom tillräcklig snar framtid för att det ska vara värt det.

• Marione

Uthyrning av partytält hittar man lättast och billigast på blocket faktiskt, där finns det jättemkt tält. Jag vill verkligen egentligen ha festen i tält, men vi kommer isåfall inte kunna duka förrän samma dag (vi får ställa tältet utaför tomten) och det kommer att bli fasligt trångt i köket eftersom det är så litet hemma hos oss.

• Lindijoo

Är det någon som har tips på var man kan köpa bra, snygga och inte skitdyra fest tält?

• JIEB

Håller med Marione: titta på blocket! Det gjorde jag!

Gifte mig för exakt en vecka sedan, vi hade festen i partytält med ett utrymme på 144 kvm (två st 6x12 meters tält ,ed rejäl duk och bottenram, stod stadigt som bara den) som jag hittade hos en privat uthyrare på blocket. Det blev ju dock dubbla hyror då vi hyrde hembygdsgården i mina underbara hemtrakter på landet utanför Linköping för att ha tillgång till marken samt toaletter och bra kök (hyran var visserligen inte mer än 800 kr/dygn och då fanns det dessutom övernattningsmöjligheter för de som ville av gästerna), men mina svärföräldrar stod för hyran av partytältet som gick på 10 000 kr - och då med allt inkluderat! Bord, stolar, dukar, bordsdekorationer (ljusstakar, vaser m.m.), lampor och ljusslingor i tältet, tygdekorationer till taket och väggarna, porslin och glas.. ja, allt som behövdes! Vi hyrde dessutom stolsöverdrag med blå rosetter av uthyraren. Dessutom körde hon ut allt, satte med vår hjälp upp det och dekorerade det och likaså när det var dags att ta ner tältet.

Kan verkligen rekommendera att ha festen i ett partytält om man har möjlighet - det var helt fantastiskt! Bifogar lite bilder från kvällen innan (inte helt färdigdekorerat dock). Gott om plats var det också, vi byggde ett dansgolv samt hade ett mindre tält i anslutning till partytältet där vi hade en scen samt även en barhörna vid sidan av scenen. Vi var ca 90 personer på festen.

Nu kanske inte just denna uthyrare är aktuell i o m att hon utgår från Norrköping men kontentan av det hela: kolla runt ordentligt på blocket! Glad

Kan även tillägga att uthyraren ifråga först hade tält på 5x8 meter att hyra ut (hon han köpa in bättre tält under våren), sådana som finns på Jysk och hon hade själv haft sitt bröllop i sådana utan att det hade varit några problem så det är att rekommendera om man inte vill hyra eller köpa jättedyrt.
  • Lindijoo

Men så fint!!

Tack, ska kolla på blocket och jysk. Har du lust att inboxa mig namnet på dom du hyrde av? Ser fantastiskt ut.

• JIEB
    Lindijoo skrev 2013-07-27 12:02:46 följande:
    Men så fint!!

Tack, ska kolla på blocket och jysk. Har du lust att inboxa mig namnet på dom du hyrde av? Ser fantastiskt ut.
    Will do! Glad
  • Jessicafond

Det är alltid svårt att veta hur man ska göra med sitt bröllop.

Jag och min man hyrde tält och porslin från Rent A Tent Stockholm.
    Lite dyrare men helt fantastisk service, dom skräddarsydde vår fest precis efter våra önskningar. Rekommenderar dem starkt. 
    Bara att få porslinet levererat och hämtat utan att behöva diska eller dylikt. 

Trots att det kostade så var det värt det extra. 

Svar på tråden Erfarenheter av Festtält?