• Emmeli
    Äldre 12 Jul 06:17
    2857 visningar
    9 svar
    9
    2857

    Var sätta servett när förrätt är framdukad?

    En vecka kvar till dagen D och vaknade nu kl 5 av att det jag har tänkt i alla månader inte går!


    Min tanke var att ha servetten på tallriken och sedan knyta placeringskorten runt med ett sidenband. Allt är redan fixat och klart, men sen kom jag på.. Förrätten kommer ju vara framdukad!!


    Så var sätter man servetten då? Vad blir snyggast?

  • Svar på tråden Var sätta servett när förrätt är framdukad?
  • Äldre 12 Jul 06:20
    #1

    Antingen lägger du servetten (med placeringskortslappen) till höger om tallriken, men utanför kniven. Eller ovanför tallriken där man brukar duka fram dessertskeden (men som man sällan gör i en modernare dukning).

  • Emmeli
    Äldre 12 Jul 06:38
    #2

    Tror du placeringskortet syns om man lägger ovanför tallriken?


    Tänkte när dukarna är vita och placeringskortet också är vita.


    Och var sätter man festprogrammet?? Åh, vilken stress det är att gifta sig! :p

  • Äldre 12 Jul 07:42
    #3

    Går det inte att fästa sevetten/placeringskortet på festprogrammet på något vis? Jag har skrivit gästens namn på framsidan av festprogrammet och använder det som placeringskort :)

  • Äldre 12 Jul 14:50
    #4

    Lägg servetten ovanpå festprogrammet då? På höger sida om tallriken. Då har ni ju något emellan.
    Så är det bara att se till att namnlappen verkligen är uppåt / ligger ovanpå servetten så att det syns.
    Det är många som annars lägger festprogrammet på tallriken och sen den rullade servetten ovanpå. Så det kan ju vara en bra lösning att ha det bredvid Glad 

  • Äldre 12 Jul 18:46
    #5

    Vi skall ha placeringskort i form av tags som fästs med sidenband på vinglasfoten, på så sätt håller gästerna även reda på sina glas.
    Min spontana tanke när jag såg din rubrik var, i knät. Där brukar jag lägga servetten när jag äter. och sedan vill nog gästerna ändå använda servetterna så att fästa placeringskortet där kanske inte fungerar så bra i praktiken.

  • Äldre 12 Jul 21:34
    #6

    Är det fult att ha servetten under besticken annars?

  • lavale­tta
    Äldre 12 Jul 21:52
    #7

    Hej!Så här dukade vi eftersom förrätten stod på bordet när gästerna kom.  Servettn veks till en "Biskopsmössa" och ställdes till vänster som synes i bilden.

  • lavale­tta
    Äldre 12 Jul 21:58
    #8

    Bilden försvann visst. Försöker igen.

  • lavale­tta
    Äldre 12 Jul 22:00
    #9
Svar på tråden Var sätta servett när förrätt är framdukad?