• Sudditjuven

    Hjälp för håret?

    Jag har hår till axlarna i nuläget. Det är burrigt som en hästman så tjockleken är det inget fel på.. däremot längden. Jag vill hemskt gärna ha längre hår (till strax under bysten) innan jag och min m2b gifter oss sensommaren 2015. Är det möjligt? Hur kommer jag dit? Tillskott som silica tar jag redan, har däremot funderat på extra B12 samt att börja med balsammetoden.

    Hur har ni gjort för att få ett frisk, tjockt och långt hår? 

  • Svar på tråden Hjälp för håret?
  • Aniara4

    Jag har ganska långt, tjockt, vågigt och torrt hår som jag försöker få ut så långt som möjligt innan jag blir för gammal för att hålla på med sånt. Obestämd Det som funkar för mig är balsammetoden och Jessicurl - jag tvättar först med Neutral balsam (jag är väldigt allergisk mot parfym, så det är en annan aspekt), och sen använder jag Jessicurls Too Shea som är väldigt vårdande. Fönar i princip aldrig och använder inget jox i håret. Vid speciella tillfällen använder jag Jessicurl Confident Coils för att undvika frizz.

    Sidenörngott lär vara bra, men jag har inte kommit till skott där riktigt än. Likaså att torka håret med mikrofiberhandduk istället för frotté.

    Och så förstås att undvika stress, infektioner och sjukdomar... hur man nu gör det!

  • Sudditjuven

    Jessicurl har jag aldrig hört talas om, ska kolla in det! Ja, har också hört det där om sidenörngott och köpte något som jag trodde var just ett sådant.. bara det att det var satin och mitt hår blev elektriskt istället. Tungan ute

    Mikrofiberhandduk.. Tror du att det fungerar lika bra med uttjänta diskhanddukar?

  • Marione

    Det man inte ska göra är att frottera håret, dvs att gnugga håret torrt. Det sliter på håret genom att man ruggar upp det.

  • Aniara4

    Jessicurl är främst till för lockigt hår, men det funkar bra även för mitt vågiga hår eftersom det har ungefär samma egenskaper och tenderar att bli frizzigt. Finns bara en återförsäljare i Sverige tyvärr, jag har beställt både direkt från USA (åker alltid dit på momsen dock Skrikandes)  , från England och Sverige. Tycker det är värt det eftersom det är såååååå bra!

  • tropicallime

    Sov aldrig med blött hår, fläta håret när du ska sova. Använd så lite värmeprodukter som möjligt på håret. Köp bra schampo och balsam hos en frisör utan parabener och silikoner eller kör balsam metoden. Tvätta inte håret för ofta och glöm inte att göra en inpackning då och då. Toppa håret ofta, varannan var tredje månad minst. De här tipsen har jag fått från min frisör och de har hjälpt mig iaf.


  • Marione

    att göra en turban är ingen större fara, men då är man ofta där och gnuggar lite innan av gammal vana. Bra värmeskydd vid föning o liknande. Själv tvättar jag även håret max var 14:e dag. Det har hjälpt mitt hår massor. Sen det uppenbara, blek inte håret -sliter massor och tona hellre än att färga.

Svar på tråden Hjälp för håret?