• Zazza

Hur manglar man linnedukar?

Har någon tips på hur man ska göra?

Jag har en kallmangel, men resultatet blev inte så jättebra. Resultatet var okey, mne jag vill ha dem så där blanka och fina.

• Svar på tråden Hur manglar man linnedukar?
  • Rut

Jag tror att blankheten kommer av någon speciell stärkelse. Eller så är de inte blanka i tyget ;) ! Jag lämnar iallafall in mina till kemtvätten för mangling och stärkning. (alltså inte tvätt, det gör jag själv) Kostar nästan inget alls och de blir kanonbra!

• malte

Jag brukar mangla mina en gång direkt när de kommer ut ur tvättmaskinen och en gång till efter att de torkat (torkar dem vikta på längden). Låter jobbigt men sista gången går jättesnabbt. Brukar bli sådär härligt styva och blanka.

• Youma

Pratade om blankt linne med en tyghandlare häromdagen. Han sa att linne blir blankt dels när man manglar det, dels när man stryker det fuktigt.

Den erfarenheten har jag också fått. Prova på en duk.

• Efvaa

Linne dukar skall manglas när dom är lätt fuktiga, i gammaldags magel helst, som pressar ordentligt, då får man fram blanketen.

• Electric Lady

Känner du ingen som bor i ett hus som har en stenmangel? Det är en fullkomligt livsfarlig konstrunktion av gjutjärn och gigantiska stenblock, stor som ett smärre lokomotiv. Den är enda sättet att få linnedukar riktigt fina.

Ragga upp nån gammal tant i byggnaden som lär dig hur den funkar, men tänk på att för guds skull inte plocka ut alla valsar, för då faller stenblocket på x antal hundra kilo ned och kan aldrig plockas upp igen...

• Rut

Undrar varför jag stärker mina... Men mamma säger det så jag fortsätter ;) !

• Zazza

Rut!
    Jag lämnar iallafall in mina till kemtvätten för mangling och stärkning. (alltså inte tvätt, det gör jag själv) Kostar nästan inget alls och de blir kanonbra!

Jag har frågat här på vår tvätt och de begär 70.-/kg för mangling. Det tycker jag är dyrt! Du skrev att det inte kostar något alls. Kan du priset och var är det så billigt i så fall?

• Rut

Jag bor i en liten, liten stad... Betalar ca 20 kr/duk.

Svar på tråden Hur manglar man linnedukar?