• Pippilångstump

Rengöra brudklänningen?

Vi tänker fixa hela bröllopet på 2 veckor, det var tydligen svårt att få en brudklänning så snabbt så vi kommer köpa en sample klänning. Men de kommer inte hinna tvätta den innan vi behöver den (och vill nog inte riktigt heller), så hur freshar man bäst upp den? Är mest på insidan då den är provad en del. 

Tveksam på att vi kommer lyckas hitta någon i makens land som kan och vill tvätta klänningen.

Vågar man ta en fuktig trasa bara? Eller blunda och strunta i det? 

• Svar på tråden Rengöra brudklänningen?
  • Chicita

Fuktig trasa låter riskabelt.
    Gör som sommar2014 säger och lämna in den på kemtvätt. Det bör bara ta en dag om dom har tid att ta den direkt.

• Pippilångstump
    sommar2014 skrev 2013-07-07 23:31:42 följande:
    Lämna in den på en kemtvätt?
    Med tanke på att butiken vi ska köpa klänningen i behöver 10 dagar (ja du läste rätt TIO) för att kunna tvätta den så undrar jag om någon annan verkligen kan tvätta snabbare? Och med bra resultat.

Det är paljetter, brodery på klänningen och hela kjolen är ungefär en miljard lager tyll och tillhörande två underkjolar. 
  • Äriqa

Detta är inget jag hade vågat mig på, men när jag hade praktik i en brud och festbutik där klänningar hyrdes ut så tvättades ALLA klänningar i vanlig tvättmaskin. Funkade jätte bra!

• Pippilångstump
    Äriqa skrev 2013-07-08 06:34:58 följande:
    Detta är inget jag hade vågat mig på, men när jag hade praktik i en brud och festbutik där klänningar hyrdes ut så tvättades ALLA klänningar i vanlig tvättmaskin. Funkade jätte bra!
    Funderade först på att hyra och jag gissar de gjorde så för de klänningarna tvättades två gånger. MEN de är i helt annat material och även mängd av tyg. Klänningen jag/vi ska köpa är stor som ett hus och skulle absolut inte ens med våld gå in i maskinen (och även om den gjorde det hade jag inte vågat)
  • Chicita
    Pippilångstump skrev 2013-07-08 00:21:28 följande:
    Med tanke på att butiken vi ska köpa klänningen i behöver 10 dagar (ja du läste rätt TIO) för att kunna tvätta den så undrar jag om någon annan verkligen kan tvätta snabbare? Och med bra resultat.

Det är paljetter, brodery på klänningen och hela kjolen är ungefär en miljard lager tyll och tillhörande två underkjolar. 
    Dom behöver antagligen 10 dagar för att kunna skicka iväg den på tvätt.
    Alltså att dom skickar klänningen till någon annan. Och då behöver dom ha tid att hinna dit och lämna den + tid att hämta den och så ska den som tvättar också ha tid för det. Så därför sätter dom en tid med marginal.

Paljetter och broderier är alltid en risk att tvätta oavsett hur du tvättar den 
  • Pippilångstump
    Chicita skrev 2013-07-08 10:17:25 följande:
    Dom behöver antagligen 10 dagar för att kunna skicka iväg den på tvätt.
    Alltså att dom skickar klänningen till någon annan. Och då behöver dom ha tid att hinna dit och lämna den + tid att hämta den och så ska den som tvättar också ha tid för det. Så därför sätter dom en tid med marginal.

Paljetter och broderier är alltid en risk att tvätta oavsett hur du tvättar den 
    Nu kan det ha varit en språklig förvirring ifs, men det var inte bara därför enligt försäljaren. Men vi får väl kolla i Portugal, vi har hittat två eller tre butiker som säljer samma märke så vi borde kunna be dem om hjälp med det.
  • Chicita
    Pippilångstump skrev 2013-07-08 12:10:28 följande:
    Nu kan det ha varit en språklig förvirring ifs, men det var inte bara därför enligt försäljaren. Men vi får väl kolla i Portugal, vi har hittat två eller tre butiker som säljer samma märke så vi borde kunna be dem om hjälp med det.
    Klänningen kommer säkert att behöva fräschas upp efter transporten i alla fall.
    Så det kan vara värt att be dom om hjälp ja Glad 
  • Pippilångstump
    Chicita skrev 2013-07-08 12:12:34 följande:
    Klänningen kommer säkert att behöva fräschas upp efter transporten i alla fall.
    Så det kan vara värt att be dom om hjälp ja Glad 
    du verkar ha koll på detta. Så hur transporterar man den bäst? vi ska hämta idag
  • Chicita
    Pippilångstump skrev 2013-07-08 12:47:08 följande:
    du verkar ha koll på detta. Så hur transporterar man den bäst? vi ska hämta idag
    Det beror på flygbolaget. Vissa kräver att den är packad i en väska och checkas in.
    Andra säger att det är ok om man hänger den i en sån där "bärbar garderob" och så tar flygvärdinnorna och hänger in den i en garderob på flygplanet.

Problemet är bara att du inte kan veta vilket förrän du kommer till flyget i princip.
    Så jag skulle försökt hitta en bra väska där klänningen kan ligga relativt luftigt men utan att fara runt okontrollerat och sen fråga vid incheckningen om det är ok att istället ta med klänningen i bara resegarderoben och hänga in den någonstans på planet. I så fall får ni ju checka in en tom väska, men då har ni ju en extra väska på tillbakavägen där ni kan packa klänningen (som ju inte är så noga om den blir skrynklig då) och kanske några presenter eller souvernirer som har tillkommit 
  • Pippilångstump

Har tänk ta vår största hårda resväska. Saken är det att vi har två flyg till Portugal men ska gifta oss i Paris, så vi måste ju flyga dit också vilket blir 3 resor, det tvivlar jag på att vi kan lyckas med. Och dessutom ska vi lyckas få med resterande handbaggage, dottern och vagn (sist vi flög med vagnen så glömde vi nästan 2 ipads INNAN säkerhetskontrollen.) utan att glömma något.

Hur ser resegarderob ut? Som sådan där tygpåse över galgen menar du? Tänker att vi får lägga i den och spänna fast lite, borde fungera bäst. 

• Chicita

Precis, en tyg (eller plast) -påse med dragkedja på framsidan. 
    Brukar vara av rätt grovt tyg, ofta lite vaxduksaktigt så det ska tåla lite fukt också även om det inte tål direkt blöta.

Om ni ska byta flyt så många gånger så är det bäst att packa klänningen i en resväska och checka in den ja Glad 
    Se bara till att typ "idiot-märka" den med namnlappar (adresser dit ni ska - sätt adress + datum på ställena ni ska bo) samt knyt gärna något färgat band eller liknande runt handtaget så att ingen råkar ta fel på väska när dom ska hämta ut sin. 

• Pippilångstump

Jo, ska nog sätta på något mer på väskan, men den åker med priority tag på sig(vi flyger helt enkelt för mycket i jobbet), så det finns inte såmånga som bara kan ta fel liksom, men om just den väskan skulle försvinna skulle ju vara extra sorgligt.

• Pippilångstump

Får man med en garderob till en dyrare klänning? Eller måste man köpa till det separa? Nåja, lär ju senast märka i em då vi hämtar klänningen.

• Chicita
    Pippilångstump skrev 2013-07-08 14:50:57 följande:
    Får man med en garderob till en dyrare klänning? Eller måste man köpa till det separa? Nåja, lär ju senast märka i em då vi hämtar klänningen.
    Det är inte säkert att det följer med en. Det är liksom ingen regel som säger det. Men många brudbutiker skickar gärna med en tunnare, nästan pappersliknande (mest dammskydd) med sin logotyp på.
    Och annars finns det billigare varianter på de flesta stora matvarubutiker  
Svar på tråden Rengöra brudklänningen?