• Emsofia

    Betala för uppsättning och smink eller göra själv?

    Jag gifter mig om ca 2 månader och står nu i valet och kvaler om jag ska boka håruppsättning och smink eller om jag ska satsa på att göra det själv. Det kommer kosta ca 3000 att göra det på en salong där jag bor vilket jag tycker är ganska mycket pengar, samtidigt vill man ju vara fin på den stora dagen. Hur har ni andra gjort och hur har ni resonerat kring denna kostnad?

  • Svar på tråden Betala för uppsättning och smink eller göra själv?
  • PimPim83

    Jag betalar för att få hår och smink gjort på salong. Jag vill inte ha stressen den dagen med att göra det själv. Dessutom tror jag att jag blir finare om någon annan fixar mig. Det är en lyx jag gärna unnar mig på min bröllopsdag.


  • Emmalinnea

    Jag sminkade mig själv på bröllopsdagen och min syster fixade håret på mig.
    Jag skulle nog aldrig bli nöjd med att någon annan sminkade mig.
    Jag är väldigt säker på sminkning och det gick galant att fixa det själv, det var kul att göra iordning sig tillsammans med mamma och syster och sminka sig tillsammans.
    Visst var jag nervös men det påverkade inte resultatet för mig iallafall.
     

  • amerika

    Jag kommer att få frisyren fixad hos professionell frisör, hår är jag inte alls bra på.
    Däremot kommer jag att sminka mig själv. Jag vet hur jag vill ha det och jag vill absolut inte se uppsminkad ut. 

  • tropicallime

    Jag kommer ha en av mina närmsta vänner som gör mitt, tärnan (syster) och blivande makens hår, han är utbildad frisör så känner mig helt trygg med det. 

    Sminket vet jag inte hur jag gör med ännu, även om jag känner mig relativt säker själv, så vet jag med mig att jag inte kommer bli nöjd om jag gör det själv och man ska stå framför kamera etc. då vill jag vara perfekt och det måste hålla hela dagen! Samt att hur många gånger i livet kan man unna sig sånt?
    Så kommer antagligen ha en sminkös som gör sminket åt mig iaf även om jag skulle kunna göra det själv är det skönt att bli bortskämd!

  • ThereseV

    Jag fick både hår och smink fixat och jag ångrar det inte en sekund. För det första så var det otroligt trevligt att sitta och bli fixad, dricka och äta lite gott och bara bli ompysslad och för det andra så var det skönt att slippa oroa sig eller stressa över hur det skulle bli. 
    Min ena tärna tyckte tex att det var lite frustrerande eftersom hon är väldigt säker på att sminka sig/fixa hår i vanliga fall men nu gick det inte alls bra..
    Jag hade dessutom aldrig kunnat göra en såpass bra håruppsättning som en frisör kan, och framförallt så hade jag inte kunnat få den att hålla en hel dag, samma sak med sminket..  

  • Principisessan

    Jag blev sminkad och fixad av proffs. Testade sätta upp håret flera gånger själv innan men resonerade som så att även om frisyren var enkel så var det trixigt att få det att sitta. och smink var skönt att också få ordnat. 
    Resultatet blev jättebra.

    Om jag skulle varit tvungen att välja så hade jag sminkat mig själv och låtit frisören sätta upp håret.  

  • Chicita

    Min tärna satte upp mitt hår (hon är duktig på sånt). Och jag blev sminkad av ett proffs.

    Jag vet att jag hade klarat både smink och hår själv om jag hade behövt det, men det var värt pengarna att få sätta sig och slappna av och ha den där tiden där man inte kan göra något annat. För annars hade jag garanterat sprungit runt in i det sista och försökt fixa något med dukningen (eller något annat) och sen fått tokstressa med smink och hår och det hade säkert inte alls blivit som jag önskat då (eftersom jag hade varit stressad och irriterad).

    Så bara att ha en tid att passa där jag fick sätta mig ner och bara sitta stilla och låta någon annan jobba... Ja det var helt underbart Glad 

  • Cattacia

    Min frisör, Sabina, har bra priser på make up och håruppsättning här i Stockholm. Hon är utbildad och har gått kursen "brud" vid Björn Axén Academy. Jag och många med mig är helnöjd med henne. Jag vill minnas att priserna var brud make up ca 550:- Håruppsättning inkl hårsmycke ca 1490:- något billigare för hela paketet. Hon åker även ut på plats. Priset för tärnor var då ca, smink och uppsättning, ca 950:-

  • Stoxoz

    Ja, smaken är som baken - delad. De som gjort det själva verkar vara nöjda med det och de som anlitat någon verkar nöjda med det. Jag var iväg hos en frisör/makeupartist. Hon gjorde håruppsättning samt sminkade mig. Och så bra som det blev hade jag aldrig fått till det själv. Sen resonerade jag som så, att är det någon gång man ska unna sig att gå iväg så är det en sådan dag. Men då gäller det att hitta någon som man känner sig bekväm med. Så att man litar på att han/hon gör ett bra jobb och kan läsa av vem man är som person och hur man vill ha det.
     

  • FruForsmark

    Jag betalade för smink och håruppsättning och jag var supernöjd! Det är ganska härligt att få några timmar på morgonen och bara bli ompysslad med sina tärnor och låta någon annan göra en vacker medans man dricker bubbel och fnittrar tillsammans :)

Svar på tråden Betala för uppsättning och smink eller göra själv?