• tjejn
    Äldre 6 Jul 09:31
    5785 visningar
    7 svar
    7
    5785

    hur mycket kex till ostbrickan?!

    Vi ska ha ostbricka som vickning, och ska göra den själva. Men hur sjuttsiken beräknar man?!Vi är totalt 45 personer...Nån som "gjort" sin egna ostbricka och kan tipsa mig hur ni räknat?MvhBröllop 27 juli :)   

  • Svar på tråden hur mycket kex till ostbrickan?!
  • stealm­ystyle
    Äldre 6 Jul 09:45
    #1

    Vi ska ha en brie på buffébordet och jag har räknat två kex per person. Men om ni ska ha det som "nattamat" så kanske man får räkna lite högre. Jag skulle nog räknat på 4 kex per person då det ju alltid finns dem som inte äter och då blir det fler till de som vill ha det. 

  • Äldre 6 Jul 10:02
    #2

    Jag hade räknat med fler, eftersom man hellre vill ha för mycket än för lite, och så älskar jag själv ost och kex! Tungan ute Men hur mycket mat har ni under middagen, och har ni tårta till dessert eller både dessert och tårta? Hur sent äter ni middagen och när ska ni servera ostbrickan? Såna saker kan ju avgöra hur "sugna" folk är på ost och kex. Jag hade kanske räknat med 5 kex per person för att vara på den säkra sidan, men jag är ju som sagt ett kex-/kakmonster! Kex brukar ju inte vara så dyrt, det är osten som kostar mest.

  • Äldre 6 Jul 10:08
    #3

    För att vara garderade kanske ni kan servera något mer än ost som tillbehör? Ska ni ha typ frukt eller någon röra också? Min sambo gillar inte ost till exempel, så han hade blivit besviken om det bara fanns ost och kex.. Men som sagt, jag hade älskat det.

  • tjejn
    Äldre 6 Jul 15:02
    #4

    Så här ser det ätbara ut under kvällen:Brudskål / välkomstdrink med litet tilltugg.Sen buffé Efter det kaffe, bröllopstårta, mjuk kaka, hård kaka och melonsallad.Senare: ostbricka. Med vindruvor, physalis och ev selleri.Tänkte köra på brie, nån ännu mögligare ost ( ;) ), cheddar, neutral philadelpiha, pepparost, och ört/vitlöks ost.sen tre olika sorters kex...                 

  • Äldre 6 Jul 17:19
    #5

    Alltså, jag förstår inte varför man äter kex till ost. Det är ju att förstöra osten ;) Om det är bredbar ost är det väl en sak men t.ex. cambozola, brie, St Agur, Fourme d'Ambert då äter jag det med sked eller håller i skivan/biten och äter den som den är :)

  • tjejn
    Äldre 6 Jul 17:34
    #6

    Har inte alls sagt eller bestämt hur gästerna ska äta sin ost, men som du ser kommer vi att erbjuda endel bredbara ostar (mest såna tillochmed) så dom vill vi erbjuda gästarna att slippa äta med fingrarna

  • Äldre 6 Jul 18:46
    #7

    Det har jag inte heller påstått.

Svar på tråden hur mycket kex till ostbrickan?!