• Pandan
    Äldre 5 Jul 21:55
    2916 visningar
    3 svar
    3
    2916

    Ok att bjuda in till bröllop utan vigsel?

    Hej,
    är det ok att bjuda in till ett "bröllop" utan att nämna att det egentligen bara är en fest och vigseln redan ägt rum?
    Jag fick inbjudan till en kompis bröllop, inbjudningskort och innan det "save the date". Har tackat ja, bröllopet är utomlands i en mindre stad som det är krångligt att komma till. Kompisen har inte nämt något om att det är en fest utan det har hela tiden stått "bröllop" och när vi pratat har hon inte nämt nåt utan refererat till det hela som sitt bröllop.

    Nu har det dykt upp bilder på fb där man ser att hon redan gift sig /haft ett bröllop. (bröllopsklänning, blommor och en massa gäster osv)  Det bröllopet vi är bjuda till är väl ett för b-vännerna eller nåt. Det hade varit mkt smidigare för oss att komma på den riktiga vigseln om  det så bara vore att stå utanför rådhuset och gratta när dom kom ut och sen försvinna. Nu känner jag att jag blivit lurad att tacka "ja" till något som egentligen inte är så speciellt.

    Hon har inte nämt ett ord om att hon har ett annat bröllop innan. Tycker det hela är fult. Har varit inbjuden på  andra fester där man firat att paret hade gift sig, med skillnaden att jag då visste vad jag var bjuden till. Vad ska jag göra nu? Kan jag nämna att jag blir besviken, och fråga vad vi blivit bjudna till egentligen? Eller låter jag bara som en bitter kärring? Det är väl inte så att ha flera "bröllop"?

  • Svar på tråden Ok att bjuda in till bröllop utan vigsel?
  • amerik­a
    Äldre 5 Jul 22:03
    #1

    Låter lite knepigt.... Var det ett "riktigt" bröllop med vigsel, gäster osv på det första bröllopet? I så fall tycker jag absolut att hon/de borde varit tydliga mot er andra med att det är en fest efter bröllopet (för alla dem man vill bjuda men inte kunde).

    Lite beroende på hur nära vänner ni är kanske det kan vara svårt att fråga men jag hade nog ändå frågat hur de menade. Vill de ha bröllopspresenter t ex?  

  • Äldre 5 Jul 22:05
    #2

    Ja det är fult - helt klart.

    Det är inte ok att luras med att det ska vara ett bröllop om det inte är något. Förnyelse av löften eller en välsignelse av ingått bröllop eller bara en fest för att man har gift sig i smyg är helt ok om man vet om att det är det. Men att ljuga om att det är ett bröllop är fult.

    Jag skulle ha frågat vad hon menade

  • Marjas­inus
    Äldre 5 Jul 23:16
    #3

    Är det olika kulturer/religioner inblandade? Jag har hört om folk som faktiskt har två ceremonier/fester för olika delar av släkten o s v.

Svar på tråden Ok att bjuda in till bröllop utan vigsel?