• Äldre 1 Jul 18:55
    2814 visningar
    8 svar
    8
    2814

    Ni som köper och lagar er egen mat

    Många kommer billigt undan genom att handla mat och laga den själv med hjälp av nära och kära. När ni då handlar maten köper ni t.ex endast kött från Sverige och dom vanliga märkena eller köper ni t.ex Eldorados kyckling? Har det någon betydelse för er om maten är från Sverige?

  • Svar på tråden Ni som köper och lagar er egen mat
  • SofiaM­agdale­na
    Äldre 1 Jul 19:09
    #1

    Vi kommer satsa på bra råvaror och svenskt så långt det går. Helst ekologiskt på det som fungerar typ mejeri. 

  • Äldre 1 Jul 19:20
    #2

    Jag köper alltid svenskt kött och när det finns ekologiskt och gärna närproducerat. De fledta rätterna på vårt buffé bord komner att vara från ett oar mils radie förutom en del ostar och nötter. Svampen är fock plockade på västkusten istället för ostkusten. Dansk kyckling eller fläsk skulle jag aldrig köpa då jag känner till deras salmonella problem samt hur deras djurproduktion ser ut.

  • Singin­gFanta­cia
    Äldre 1 Jul 19:31
    #3

    Vi köper direkt från jägaren (älg) och slaktarn (specialrökt kött), så vi stastar på fint kött där vi vet att köttet är mört och fint. satsar lite extra en sån här dag då man förhoppningsvis bara gifter sig en gång.
    Annars köper vi ofta från jägarn och slaktarn när vi får bra priser även i annat fall.


  • Äldre 2 Jul 17:59
    #4

    Jag kommer inte köpa sämre än vad jag köper åt oss i vanliga fall. Det blir svenskt kött/kyckling och ekologiskt till viss del. Skulle inte ha samvete till att servera danska grisar på bröllopet när jag inte köper det i vanliga fall. Maten blir billigare ändå eftersom vi lagar den själva och det är det som är poängen :) 

  • Äldre 2 Jul 18:58
    #5

    Men blir matkostnaden verkligen så liten som jag läst i andra trådar genom att bara köpa svenskt/ekologiskt? Några skriver att dom handlar på Willys, blir det så billigt då trots bra märken? Nu har jag ingen större koll på vad mat till 50-100 personer kostar men ja, jag tänker att det måste vara de billigaste märkena :)

  • marsma­t
    Äldre 2 Jul 19:15
    #6

    Vi får ju en bonde att komma och grilla "närodlade" och ekologiska gris-/villsvinkorsningar för mindre än det hade kostat att ha grillcatering från en stor firma. Det blir inte så mycket dyrare med ekologiskt om man letar rätt. Bra tips är att gå på bondens marknad och ragga upp några producenter som man kan avtala ett bra pris med för större mängder av deras grejer.

  • Tinuse­n
    Äldre 2 Jul 19:55
    #7

    Renklämma med pepparrotsgrädde: rökt ren från släkt, tunnbröd från gäst.Grillat vildsvin från egna skogen (kan det bli mer ekologiskt??)hemgjord tysk potatissallad med närodlade grönsaker i möjligaste mån..Hallonpannacotta med kompisodlade hallon.Hembakade tårtor.Sen kommer vi till vin och sprit; inköp på resa i Tyskland. Inte ekologiskt för fem öre. Men billigt...      

  • Äldre 2 Jul 20:51
    #8

    Det beror ju helt och hållet på vad man serverar. Om man serverar oxfilé och lagar maten själv lär det nog bli dyrt hur man än gör. Men eftersom många som lagar sin mat själv har buffé så blir det ofta inte så mkt färskt kött, utan ofta kallskuret. Vi kommer tex att servera en hel del vegetariska alternativ till våra hamburgare (malet kött är billigare än annat kött, även om det är svenskt, dessutom ska vi även servera mkt älgburgare som ju är ekologiskt). Handla de råvaror som du är van vid och som du vet har en bra kvalitet. På det sättet så får du inga överraskningar om att det inte ska smaka gott. Prata dessutom med din lokala handlare så kanske han kan ge ett bra pris på köttet åt dig eftersom han/hon kan ta hem mkt av samma vara och då inte behöver samma marginal på varan eftersom hen vet att det blir köpt.

Svar på tråden Ni som köper och lagar er egen mat