• Äldre 28 Jun 09:07
    1969 visningar
    6 svar
    6
    1969

    HJÄLP! Hur göra med skålning vid dessert?

    I morgon är jag toastmadame på ett bröllop och fick precis veta att det inte är någon dryck till desserten. Hur gör man då med skålning efter talen? Vad skålar man i?

  • Svar på tråden HJÄLP! Hur göra med skålning vid dessert?
  • Äldre 28 Jun 09:35
    #1

    Rent spontant så blir det ju svårt att skåla om det inte finns något att skåla med. 
    Men hade dom inte tänkt dricka något alls till desserten? Det låter lite jobbigt, men det beror ju såklart på vad dom har för dessert..  
    Går det att lägga talen så att det inte är något just vid desserten?  

  • Alylly­ra
    Äldre 28 Jun 09:59
    #2

    Jag hade nog försökt att lägga så många tal som möjligt under för- och huvudrätt. Det brukar oftast uppskattas av talarna också, att de slipper sitta hela middagen och vara nervösa för sitt tal... Men annars får man improvisera med det som finns kvar i glasen, en del har ju kanske lite vin eller nått kvar från huvudrätten, annars får man skåla i glass eller cheesecake eller nått

  • NinaH
    Äldre 28 Jun 11:05
    #3

    Man måste väl inte skåla?! Kan man inte bara utbringa ett stort hurra eller nåt :)

  • Äldre 28 Jun 12:30
    #4

    Känns knasigt att skåla i vatten men bör inte alla ha vattenglas om det är vin/alkoholhaltig dryck till varmrätten? Bättre med vatten än ingenting tänker jag. Annars är väl NinaH:s förlag bra. Hurra istället om glasen är tomma.

  • Äldre 4 Jul 15:33
    #5

    Tack för svaren! Det visade sig att det var dessertvin så det gick fint :D

  • Äldre 4 Jul 15:41
    #6

    Tal hålls väl ändå under själva middagen och inte efterrätten? Om det är 20 pers som ska säga något då är det ju en annan sak....

Svar på tråden HJÄLP! Hur göra med skålning vid dessert?