• Anonym (öm)
    Äldre 27 Jun 15:52
    2081 visningar
    4 svar
    4
    2081

    Vestibulit förstör allt...

    Jag har sen ung ålder lidit av vestibulit. Nu ska vi gifta oss min sambo och jag. Jag vet ju hur det kommer bli, vestibulitsymptomen förstör allt. Jag  har provat allt (tror jag). Är det fler här som har samma besvär? Finns det saker som har hjälpt er? Jag vet att vissa tycker det blir bättre om man inte äter p-piller...Min bröllopsnatt vill jag vara fri från "ondska", tips please 

  • Svar på tråden Vestibulit förstör allt...
  • Anonym
    Äldre 27 Jun 16:10
    #1

    Vad sägs om att ha annat sex än penetrerande sex på bröllopsnatten? På så sätt kan ni fortfarande ha det mysigt och skönt och intimt tillsammans utan att du får ont. 

    Om du inte varit inne och tittat där redan är annars http://www.vestibulit.se/ en sida med många förslag.

    Har du provat att inte ha sex på ett riktigt långt tag och att sedan långsamt börja med beröring gradvis utanpå, sedan ett finger, två fingrar och tillslut samlag?

    Jag har själv inte vestibulit, men har läst en del om det och vet alltför väl vad det innebär att ha ont vid samlag (det tog oss nästan en hel månad från första försöket till dess vi kunde genomföra ett samlag första gången för att jag hade så ont). Vi var tvungna att börja gradvis med fingrar för att det skulle funka. Och vi behöver fortfarande alltid ha riktigt långt förspel för att det inte ska göra ont för mig.

    Din m2b älskar ju dig, så jag antar att han också vill att bröllopsnatten ska vara skön för er båda. Föreslå för honom att ni kan ha ickepenetrerande sex på bröllopsnatten och se vad han säger. :)

    Kan han tänka sig att vänta med sex tills du inte har ont längre, för om jag har förstått det hela rätt förvärras vestibuliten av att man har smärtsamma samlag?

    Lycka till! 

  • Anonym
    Äldre 27 Jun 20:03
    #2

    Hejsan!

    Jag fick diagnosen förra året i mars, då jag gjort massa saker. Jag hade tyvärr ätit mycket antibotika så hade fått de genom det =(  Men min gyn sa att vi kan testa och sluta med P-pillerna.. Jag gjorde det och allting är bra och efter några månader var det borta... nu 1 år efter känner jag inget ting.. så äter inte p-piller utan vi kör på kondom.. Vet precis hur de känns och de är fruktansvärt hemskt =((

  • Anonym (akupr­essur)
    Äldre 27 Jun 23:31
    #3

    Jag har haft problem med vestibulit, men gick till en jätte bra gynekolog som gav mig ett "självmassageprogram" eller vad man ska säga. Det bestod av akupressur med vaselin på de onda ställena varje kväll. Och så inga samlag på ca 4-6 mån så att underlivet får tid att läka.

    Nu är det bra för det mesta men är noga med att absolut aldrig ha samlag om det är det minsta obekvämt.

    Så gå till en riktigt bra gynekolog som känner till metoden med akupressur.

  • Suzie
    Äldre 29 Jun 19:56
    #4

    Sluta absolut med p-piller. Det kan ta tid att läka men åtminstone för mig var det orsaken till det onda. Provade sedan minipiller och det blev precis samma sak.

Svar på tråden Vestibulit förstör allt...