• Anonym
    Äldre 24 Jun 18:54
    2653 visningar
    10 svar
    10
    2653

    Blir snålt att få ihop det....:-/

    har sparat till bröllopet ett bra tag nu och lagt undan lite efterhand..men min sambo blev sjukskriven för ett tag sedan och det blev lite jobbigt rent ekonomiskt. Som det ser ut nu har vi till hela bröllopet (gifter oss sista helgen i augusti) men fickpengar till bröllopsresan är..NOLL just nu. Vi hinner spara lite, hinner ju få tre löner innan des varav vi kan spara kanske 10000 sammanlagt. hur mkt behöver man på fyra persner på en vecka i Grekland. Endast frukosten ingår...?Mottar gärna alla tänkbara spartips så länge..... Det vi har kvar som vi inte vet pris på är: mannens kläder: kostym, skjorta, slips skor....Blommor (vad är normalt för en bukett???)Hår och smink (vet pris i slutet på nästa vecka då vi ska träffas...) Vad brukar det kosta?        .

  • Svar på tråden Blir snålt att få ihop det....:-/
  • fayefa­ye
    Äldre 24 Jun 19:12
    #1

    Man kan ju alltid försöka hitta billiga alternativ. Typ kostym på dressman eller låna av nån. Vi köpte skor och väst på HM, kravatt från ebay. En brudbukett hos florist brukar gå på runt 1000 kr. Men man kan ju binda en enkel själv mycket billigare.


  • Pillan
    Äldre 24 Jun 19:19
    #2

    Förstår att det känns tungt men det löser sig säkert! Förstår jag det rätt, som jag förstått det har ni precis pengar till allt som är kvar att inhandla till bröllopet samt själva resan men ingen reskassa? Maten är billigare än i Sverige men inte jättebillig på turistställena i Grekland (var några år sedan jag var där så jag kanske inte ska säga för mycket) men man vill ju inte snåla när man väl är där liksom... Priset för min brudbukett blir ca 1200 kr men det beror ju på vad man väljer för typ av bukett. Har du kanske någon kompis som kan sminka dig?

  • Äldre 24 Jun 19:27
    #3

    Varför inte önska bidrag till bröllopsresan om någon vill ge en present?
    Och då menar jag verkligen önska inte ha som "kravlista" Flört 

    Vi bad våra gäster att inte ge oss någon present alls utan att hellre klä sig enligt temat.
    Men ändå fick vi 11000:- ca i bidrag till resan (och alla utom 6 personer kom i temakläder ändå) Glad 

    Du kan få en bukett hos en florist för kanske 4-500 om den inte är så jätteviktig att det ska vara vissa blommor, en viss form eller någon viss färg. Gå bara till floristen, säg ett maxpris och berätta lite om eventuellt tema eller önskemål.
    Om floristen får fria händer så kan hon göra en jättefin bukett även till ett billigare pris. Det kanske blir extra mycket grönt som utfyllnad och en väldigt luftig bukett. men det finns jättebra exempel på att det inte behöver bli svindyrt.

    Om du har tärnor så räcker det med en enkel blomma och något grönt till dom om du vill att dom ska ha buketter.
    När jag var tärna så saknade jag något att hålla i (fram tills jag fick ta emot brudbuketten) och det kändes väldigt jobbigt att inte ha någonstans att liksom göra av händerna... Därför fick mina tärnor en ensam kalla och lite björngräs Glad 
    Corsage till maken och bestman kan ni hoppa över om ni inte känner att ni har råd, annars gäller ju samma där. Säg till floristen att ni vill ha något väldigt billigt. Det kan bli jättefint med en kvist brudslöja och något grönt bakom bara exempelvis...

    Kostym... fynda på dressman. Dom kan ha erbjudanden nu där dom vill bli av med överflödiga "studentkostymer" exempelvis. Annars är deras bas-kostym helt ok. Tror den ligger på runt tusenlappen och så tillkommer ju skjorta, slips/kravatt och eventuellt väst då. Men det går att hyra på en bröllopsbutik också 

  • Madick­en
    Äldre 24 Jun 19:47
    #4

    Vet du vad? Jag tycker inte du ska vara stressad över det.
    På grund av eran situation så är det väl helt underbart att ni kan gifta er som tänkt? Åk på smekmånad ett tag efter? 
    Vi kommer inte åka utomlands, utan tillbringa vår tid efter bröllopet ( när vi nu gifter oss ) på våra landställen och spara ihop till en ball resa på vår 1-årsdag! Tycker det är jätteromantiskt.
     

  • Anonym
    Äldre 24 Jun 20:01
    #5

    Att vänta med resan är tyvärr inte ett alternativ...den är bokad och beställd....och delvis betald. Annars hade det ju varit en självklarhet...Jag frågade dok nyss pappa...att OM det knep och vi inte fick ihop till reskassan så fick vi låna så länge...Puh!


     


    Vi HAR önskat oss pengar som present..Vi skrev det på vår bröllopshemsida men det verkar inte som att så många har gått in och kollat på den för en del frågar efter en assa saker som står där. "Den har jag intee kollat" blir svaret när jag säger att allt står där....

  • Äldre 24 Jun 20:06
    #6

    Men om folk frågar och ni hänvisar dit så kommer dom ju antagligen att läsa då i alla fall... Eller så får ni ju en chans att säga det till dom när dom ringer Glad
    Det där löser sig säkert Glad

  • erikas­1979
    Äldre 24 Jun 22:22
    #7

    Jag kommer göra  frisyren själv, likaså smink och smycken. Bukett tar jag från min egen rabatt. Kommer både bli billigt och jättefint. Bröllop är för mycket prestige i nuförtiden. Folk förstår inte att man kan få sin finaste dag ever även utan massa pengar. Lycka till!

  • Äldre 24 Jun 22:36
    #8
    erikas1979 skrev 2013-06-24 22:22:24 följande:
    Jag kommer göra  frisyren själv, likaså smink och smycken. Bukett tar jag från min egen rabatt. Kommer både bli billigt och jättefint. Bröllop är för mycket prestige i nuförtiden. Folk förstår inte att man kan få sin finaste dag ever även utan massa pengar. Lycka till!
    Visst kan man få en jättefin dag utan att spendera massa pengar (eller i alla fall utan att spendera större mängder). 
    Men jag tror inte att de flesta lägger pengar för prestigens skull, utan för att det förväntas stora fester/ middagar av släkt och vänner som man vill leva upp till. Oavsett om man kör pastasallad på papperstallrik i trädgården för att hålla nere kostnaderna så kan pengarna rulla iväg om man har stor släkt och alla förväntas bli bjudna...

    Att betala för att någon gör tårtan, maten, sminkar och sätter upp håret och binder buketten handlar nog inte heller så mycket om prestige, utan om att slippa stressa själv och kunna slappna av och njuta av dagen. Att få den där lilla känslan av lyx, för när unnar man sig annars sådana saker? Glad

    Att min tärna satte upp håret, och en makeupartist som jag lärde känna när hon gick utbildningen (jag var en av hennes modeller när hon lärde sig) var höjden av lyx för mig den här dagen. Det var så stressigt dom sista dagarna innan bröllopet ändå (jag bakade tårtan och sydde kläder bland annat) så att någon annan gjorde buketten och jag bara kunde sätta mig ner på morgonen och låta andra ta hand om mig var som balsam för min stressade kropp och själ Glad
  • anothe­rplace
    Äldre 24 Jun 22:45
    #9

    Min bukett kommer kosta 400:- och kommer bestå av 2 vita stora kallor, 1 vit ros, pärlor på stjälkarma längst ned samt för fäste av ett lila band på det :) tärnorna (4 st) får en varsin blomma krysantemum i lila som kommer vara vita pärlor på, de kommer kosta 250:- för alla, hitta  rätt florist så blir priset billigare med, skadar inte alls att kolla runt! en florist jag va till först tog enbart 200:- st för kallorna,, Sen kläderna har inte din m2b kanske en kostym hemma? vi kör ännu väldigt snäv budget då vi inte tycker de handlar om att kosta på de för mycket utan att försöka få de som vi vill :D så min m2b kommer nog använda ngn av kostymerna han har eller i sista fall köpa en ny på typ dressman :)Hår och smink får mina tärnor hjälpa till med, lr smink gör jag nog själv för vet ju bäst vad jag själv trivs i för sminkning och blir inte sminket som jag vill ha det skulle jag inte känna mig bekväm, ::)Men förstår de där med fickpengar, vi åker den 22:e augusti fast kommer bo all in. så än så länge inte sparat ett öre till smekmånaden, utan de får komma med juli lönen och sen får man väl se, sagt att vi önskar oss bidrag till resan om de inte kan komma på någon gåva om de nu måste ge oss något alls, (fast många i våra släkter är tydligen traditionella så de har innte riktigt tyckt om de har man märkt efterhand, men grejen är ju att vi har allt inom hemmet som vi behöver,,,) så då får de komma på något själva, :)             

  • Äldre 26 Jun 19:57
    #10

    Jag sminkar mig aldrig till vardags (endast mascara). Jag valde dock att sminka mig själv till bröllopet. Känndes mest bekvämt så. Jag vet ju hur jag vill ha det ;) Är väldigt nöjd att jag gjorde det för jag kände igen mig själv när jag tittade i spegeln. 

    Angående kosrym: Har han någon kostym? Ta då den. Vi har det rätt gott ställt men mannen fick ta kostymen som hängde i garderoben i alla fall. Jag tyckte det var sjukt onödigt att köpa en ny när han hade en fin. Problemet var bara att knäppa byxknappen, så det blev att sömmerskan fick lägga ut dem så mycket det gick. Kostade 200 kr så det var inte så farligt i jämförelse med en ny kostym. Är inte alltid så lätt att hitta en som passar heller. Inte för min man iaf.

    Slips kanske någon av era släktingar/vänner har i garderoben? Skjota tycker jag är svårast. Kanske kan låna? Köpa billigt på H&M eller liknande utan att tvätta den innan, så krymper den inte :) 

    Jag är en mästare på att spra, men med kort tid kvar blir det ju svårare. Kan ni se över era vardagsvanor? Kan ni äta billigare en månad? En månad går ju snabbt och vet man att man sparar till en resa så kan man ju nästan äta nudlar varje dag :)

    Som tidigare nämnts; lägg krut på att få billiga blommor. Det gjorde inte jag, men jag förstod att om man inte är så kräsen så kommer man beetyyyydligt billigare undan. Corsager betalade jag ca 100kr för per st. Ska ni ha blommor till dukningen så är mitt tips en enkel blomma i en vas. Blir inte alls dyrt (beror ju dock på antalet vaser, men man behöver inte ha så många. Är så mycket annat på borden också). 

Svar på tråden Blir snålt att få ihop det....:-/